ایسنا نوشت:

وگر استرومن، دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ که جهت برگزاری پنجمین دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و نروژ در تهران به‌سر می‌برد با مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ملاقات کرد.

در این ملاقات مجید تخت روانچی با استقبال از ارتقای سطح رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و نروژ، از روند رو به توسعه و آغاز فصل جدید در روابط دو کشور ابراز خرسندی کرد و افزود: مناسب است تا ظرفیت‌های موجود اعم از دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی در جهت تحقق همکاری‌ها و تعاملات دو کشور مورد استفاده قرار گیرند.

مجید تخت روانچی با اشاره به روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در چارچوب 1+5، اظهار کرد: در صورتی که طرف مقابل دست از افکار گذشته بردارد و نخواهد از موضوع تحریم‌ها استفاده ابزاری کند می‌توانیم در اسرع وقت به توافق جامع برسیم.

او ضمن تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در هر شرایط، اعلام کرد: سطح اندک مبادلات اقتصادی دو کشور نیازمند توجه و فعالیت بیش‌تر است و فرصت‌های زیادی وجود دارند که می‌شود از آن‌ها در جهت توسعه روابط بهره گرفت.

معاون ظریف از بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی، شیلات و محیط زیست به عنوان زمینه‌های مناسب برای همکاری یاد کرد.

وی هم‌چنین ضمن مطرح کردن زمینه‌های همکاری در بخش‌های فرهنگی و علمی، خواستار تسهیلات لازم برای تحصیل دانشجویان ایرانی در نروژ و رفع تضییقات و مشکلات آن‌ها شد.

وگر استرومن، دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ نیز در این ملاقات با اشاره به روابط دیرینه دو کشور اظهار کرد: پتانسیل زیادی برای همکاری‌ها وجود دارد. ما بسیار امیدوار هستیم که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه خوب برسد. موفقیت در این مذاکرات در تمامی سطوح دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی به سود همه طرف‌های ذی‌ربط خواهد بود.

دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ هم‌چنین در مورد همکاری‌های اقتصادی ایران و نروژ گفت: بخش‌های انرژی و همکاری‌های دریایی نظیر شیلات، و نیز مسائل زیست محیطی از جمه بخش‌های مناسب برای همکاری‌هاست و امیدوار هستیم با توجه به تفاهم‌های حاصله همکاری‌های دو کشور گسترش یابند.

استرومن درباره وضعیت دانشجویان ایرانی در نروژ اعلام کرد: ما در این خصوص کار زیادی را انجام داده‌ایم. سازمان‌های ذی‌ربط نروژی از جمله وزارت دادگستری سعی کرده‌اند تا سیستم مربوط به صدور روادید شفاف‌تر و سریع‌تر شود. تلاش‌ها و پیگیری‌ها تا رسیدن به شرایط مناسب ادامه دارند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =