ظریف: ایران آماده نقش‌آفرینی برای حل بحران قره‌باغ است

وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش در راستای حل بحران قره‌باغ و توسعه صلح و ثبات در منطقه خبر داد.

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار و گفتگو با مقامات رسمی جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده است، پیش از ظهر امروز در نشست مشترک با المار محمد یاراٌف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با تشکر از میهمانی صمیمانه مردم و دولت جمهوری آذربایجان از هیات دیپلماتیک ایرانی، گفت: صبح امروز مذاکرات خوبی با ریاست جمهوری آذربایجان و وزیر امور خارجه این کشور داشتیم و برای جمهوری اسلامی ایران نیز ارتباط با همسایگان، مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی است.

وی با اشاره به ارتباطات و عٌلقه‌های وسیع فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان، تاکید کرد: با توجه به این پیوندها، ما نیز به عنوان دولت‌های دو کشور موظفیم برای گسترش صلح در این منطقه حساس تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاری‌های سه جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه، گفت: در مذاکرات امروز زمینه‌های مختلف گسترش همکاری‌ها میان دو کشور را بررسی کردیم؛ شاید این کم سابقه باشد که در یک سال گذشته چهار دیدار در سطح سران دو کشور و ۲۰ دیدار در دیگر سطوح عالی برگزار شده است و این نشان‌دهنده تعمیق روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.

*افراط‌گری و تروریسم، چالش مشترک دولت‌‌های منطقه است

ظریف در ادامه با بیان اینکه ما چالش‌های مشترکی در منطقه داریم، تصریح کرد: افراط‌گرایی و تروریسم نمونه‌ای از این چالش‌هاست و ما در کنار جمهوری آذربایجان، برای مقابله با این چالش‌ها قرار داریم؛ ما خواستار یک منطقه باثبات هستیم که در آن مشکلات با گفتگو و احترام به قواعد حقوق بین‌الملل و بدون توسل به زور حل شود.

وی منطقه دریای خزر را منطقه دوستی و همکاری خواند و خاطر نشان کرد: با جدیت در اجلاس معاونان وزرای خارجه کشورهای حوزه خزر شرکت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در ماه‌های آینده شاهد گسترش روابط در همه حوزه‌ها خواهیم بود، از جمله روابط اقتصادی و دفاعی؛ همچنین شاهد همکاری‌های گسترده برای تکمیل کریدور شمال به جنوب و نیز همکاری‌های جدید در حوزه انرژی، ترانزیت و کشاورزی خواهیم بود.

ظریف با بیان اینکه همکاری‌های سه جانبه میان ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه یا میان ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه هیچ سقفی ندارد، گفت: اینکه جمهوری آذربایجان در سطح بین‌المللی همواره از حقوق هسته‌ای ایران حمایت کرده از این دو کشور سپاسگزاریم و ما نیز در سطوح بین‌المللی در کنار جمهوری آذربایجان خواهیم بود.

*خواستار موفقیت آذربایجان و گروه مینسک برای حل بحران قره‌باغ هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به بحران قره‌باغ و مشکلات پیش آمده برای جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یک همسایه و هم به عنوان کشوری که بیش از ۱۰۰ کیلومتر از مرز آن، به نوعی مرتبط با این مساله است، از ابتدا خواهان حل مسالمت آمیز این مساله بوده است.

وی افزود: برای ما کل همسایگان و به ویژه این منطقه بسیار مهم است و دیدن شرایطی که جمهوری آذربایجان از آن رنج می‌برد، خیلی دردناک است؛ به همین خاطر ایران از ابتدای بحران قره‌باغ برای کمک رساندن به شهروندان جمهوری آذربایجان و نیز برای آتش‌بس حضور یافته و الان نیز خواهان موفقیت گروه مینسک برای حل این مشکل بر اساس احترام به صلح و قواعد و حقوق بین‌الملل هستیم.

ظریف تصریح کرد: هم‌اکنون اعلام آمادگی می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران آماده ایفای هر گونه نقشی برای توسعه صلح و ثبات در این منطقه است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =