ایسنا نوشت:

یک دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توافق با 1+5 در یک مرحله گفت: اگر کشورهای غربی و آمریکا اراده و حسن نیت داشتند بعد از یک سال و چهارماه تا الان باید به کلیات توافق می‌رسیدیم اما این‌که هنوز از این مرحله عبور نکرده‌ایم نشان می‌دهد طرف مقابل دارد شیطنت می‌کند.

حمید‌رضا آصفی در این گفت‌وگو  در پاسخ به اینکه آیا توافق کلی تا پایان مارس را محتمل می‌دانید؟ با بیان این‌که این مساله به اراده طرف مقابل بستگی دارد، گفت: از صحبت‌هایی که دو طرف مطرح می‌کنند می‌توان فهمید که در سه حوزه مشخص اختلاف‌نظرها هنوز وجود دارد. این‌که به موقع می‌توانند به تفاهم کلی برسند به دو چیز، اول اراده طرف مقابل که بخواهد توافقی دو سر سود را داشته باشد و دوم این‌که باید جلسات متمرکز گسترده تا زمان تعیین شده، بستگی دارد.

وی سه حوزه مشخص مورد اختلاف میان دو طرف را موضوع لغو تحریم‌ها، ظرفیت، دامنه و چگونگی فعالیت‌ غنی‌سازی و تحقیق و توسعه و زمان راستی‌آزمایی و این‌که کی و چگونه پرونده ایران به حالت عادی بازگردد، دانست.

سفیر پیشین ایران در امارات متحده عربی در پاسخ به این پرسش که با اظهارات مقام معظم رهبری برای رسیدن به توافق جامع در یک مرحله روند مذاکرات به چه سمت پیش می‌رود؟ گفت: اگر طرف مقابل اراده لازم را داشته باشد و بخواهد مساله را حل کند، حتما مساله با سرعت حل می‌شود. نکته‌ای که کارشناسان و صاحبنظران را نگران کرده و رهبری در این باب ورود کردند، این است که از آذرماه سال جاری مذاکرات در جریان است، اما هنوز نتوانستیم از کلیات عبور کنیم و این نشان می‌دهد طرف مقابل دارد شیطنت می‌کند.

آصفی با انتقاد از رفتار و روش مذاکرات 1+5 گفت: در روند مذاکرات بارها این اتفاق افتاده است که ما با طرف مقابل به تفاهم‌هایی می‌رسیم، اما در جلسه بعد آنها از آن تفاهم برمی‌گردند، چرا که با شرکایشان که بعضا در مذاکرات نیستند اما بر مذاکرات نفوذ دارند صحبت می‌کنند و برای تامین نظر آنها تمام تلاش‌های صورت گرفته از بین می‌رود. از این رو معتقدم یکی از اثرات مواضع اخیر رهبری درباره مذاکرات و یک مرحله‌ای شدن توافق برای اجتناب از وقت‌گذرانی و کش دادن مساله از سوی 1+5 به ویژه آمریکا و کشورهای غربی است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر رسیدن به یک توافق خوب با 1+5 که منافع و احترام ملت ایران را تامین کند تصریح کرد: آمریکایی‌ها وقتی می‌گویند توافق خوب می‌خواهند یعنی می‌خواهند همه چیز را بگیرند و هیچ چیز ندهند و این هم از نظر ایران امکان‌پذیر نیست.

آصفی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی کنگره برای دولت آمریکا در رسیدن به توافق با ایران اگر دو طرف تا 3 فروردین به نتیجه نرسند باید مذاکرات را شکست خورده بدانیم؟ گفت: فکر نمی‌کنم تحت تاثیر این مساله مذاکرات به بن بست برسد، در هر حال دیپلمات‌ها راهی برای آن پیدا می‌کنند تا در آن شرایط نیز خواسته‌های دو طرف تامین شود اما اگر کنگره تحریم جدید تصویب کند همه چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و بر هم می‌زند.

وی با اشاره به تحریم شرکت نفتکش ایران از سوی اتحادیه اروپا در شرایطی که مذاکرات در جریان است این اقدام اروپا را نشانه‌ای از درستی بی اعتمادی ایران به غرب دانست و تاکید کرد که توافق با 1+5 با توجه به این رفتار و اقدامات آنها در گذشته ضروری است یک مرحله‌ای و کلیات و جزییات یک‌جا توافق شوند.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =