ایسنا نوشت:

در حالی که داعش فایلی تصویری مبنی بر اعدام 21 مسیحی مصری در لیبی را منتشر کرد، مفتی مصر، شیخ الازهر و روحانیون چند کشور دیگر این اقدام را محکوم کرده و رئیس‌جمهور مصر متعهد شد که عاملان این اقدام را به سزای اعمالشان برساند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، پایگاه‌های وابسته به گروه داعش در اینترنت تصاویر اعدام این 21 مسیحی مصری را منتشر کردند.

پیشتر گروه داعش تصاویر 21 مسیحی مصری را که در لیبی آنها را ربوده بود با لباس نارنجی منتشر کرد. یک مسوول مصری تاکید کرد که این افراد تا عصر یکشنبه زنده بوده‌اند.

از سوی دیگر دفتر ریاست‌جمهوری مصر کمی قبل از انتشار این فایل تصویری اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور و ابراهیم محلب، نخست‌وزیر مصر با هم دیدار و در خصوص مساله 21 مسیحی مصری ربوده شده در لیبی گفتگو کرده‌اند.

بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که مسوولان مصری تماس‌هایی را با برخی طرف‌ها برای آزادی گروگان‌ها، برقرار کرده بودند.

در همین راستا شوقی علام، مفتی مصر این اقدام داعش را محکوم و آن را جنایتی شنیع دانست. الازهر نیز ضمن محکوم کردن این جنایت اعلام کرد که کشتن مسیحیان مصری در لیبی به دست داعش هیچ ارتباطی با دین اسلام ندارد.

روحانیون مسیحی و مسلمان در برخی دیگر از کشورها نیز این اقدام غیر انسانی را محکوم کردند.

عبدالفتاح سیسی در سخنانی متعهد شد از کسانی که دست به اعدام 21 مسیحی مصری زده‌اند، انتقام بگیرد.

وی تاکید کرد: مصر حق دارد با روش و اصول خود و در وقت مناسب تمامی این جنایتکارانی را که ارزش‌های انسانی را زیر پا گذاشته‌اند، محاکمه کنند.

سیسی تصریح کرد: من خواستار برگزاری فوری و دائم نشست شورای دفاع ملی برای پیگیری اوضاع و گفت‌وگو درخصوص اقدامات احتمالی شده‌ام.

رئیس‌جمهور مصر تاکید کرد: ما در چنین لحظات سختی نسبت به اقدام داعش احساس غم و اندوه و خشم می‌کنیم. تروریسمی که به مصر ضربه زده جزو همان تروریسمی است که در تمامی جهان گسترش یافته است برای همین ما باید برای مقابله با تروریست‌ها با هم متحد شویم.

سیسی تاکید کرد: مصر و تمامی کشورهای جهان وارد جنگی با گروه‌های تروریستی شده‌اند و اکنون زمان آن فرا رسیده که همگان با هم برای مقابله با تروریسم همکاری کنند. مصر نیز که توانسته تروریسم را شکست دهد باز هم می‌تواند آن را از بین ببرد. در واقع ما از انسانیت دفاع می‌کنیم.

وی همچنین به دستگاه‌های مسئول دستور داد که مصری‌ها را از سفر به لیبی منع کرده و تمامی امکانات را برای بازگشت مصری‌هایی که در این کشور حضور دارند فراهم آورند.

سیسی همچنین وزیر خارجه مصر را مکلف کرد تا به نیویورک سفر کرده و با رهبران آمریکایی درخصوص اوضاع گفت‌وگو کند و همچنین تماس‌های فوری‌ای را با مسوولان سازمان ملل برقرار سازد. کارشناسان این اقدام مصر را گامی اساسی برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش و ایفای نقشی تعیین کننده در آینده جنگ با این گروه قلمداد می‌کنند.

از سوی دیگر مصر هفت روز اعزای عمومی به خاطر کشته شدن مسیحیان مصری اعلام کرد.

محکومیت‌های بین‌المللی و داخلی

در پی اینکه داعش نوار ویدیویی اعدام 21 مسیحی مصری را منتشر کرد کاخ سفید در بیانیه‌ای اعدام 21 مسیحی مصری به دست داعش را محکوم و آن را اقدامی بزدلانه دانست.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام داعش تاکید کرد: این اقدام، اقدامی وحشیانه است و ما در جنگ علیه تروریست‌ها تردید نخواهیم کرد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز ضمن محکوم کردن اعدام مسیحیان مصری به دست داعش تاکید کرد: چنین اقدامات وحشیانه‌ای عزم و اراده ما را برای مقابله با خطر تروریسم در لیبی تقویت می‌کند.

وی تاکید کرد: امکان ندارد که اجازه بدهیم اقدامات تروریستی روند انتقال سیاسی در لیبی را از بین ببرد. ما تلاش می‌کنیم تا دولت وحدت ملی را در این کشور تشکیل داده و به راهکاری سیاسی برای حل بحران امنیتی در لیبی دست یابیم.

فرج هاشم، سخنگوی پارلمان لیبی نیز در بیانیه‌ای اعدام مسیحیان مصری به دست داعش را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست تا از ارتش لیبی در مقابله با تروریسم حمایت به عمل آورد.

محمد عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ضمن محکوم کردن اقدام داعش، سه روز عزای عمومی در فلسطین اعلام کرد.

اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای اقدام وحشیانه داعش را محکوم کرد و خواهان اجرای معاهده دفاع مشترک کشورهای عربی برای مقابله با پدیده تروریسم شد.

وزارت خارجه سودان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام مسیحیان مصری به دست داعش، این اقدام را جنایتی وحشیانه و شنیع دانست.

کلیسای مصر نیز در بیانیه‌ای اعدام مسیحیان مصری به دست داعش را محکوم کرد.

دولت اردن نیز در بیانیه‌ای اعدام مسیحیان مصری به دست داعش را محکوم و حمایت خود را از مصر اعلام کرد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حجت IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    18 1
    اعزای عمومی