انتشار سند همکاری آمریکا و اسراییل برای ساخت بمب اتمی

ایسنا نوشت:

سند نظامی محرمانه پنتاگون که توسط دولت آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد که آمریکا و اسراییل در سال ۱۹۸۷ در فن‌آوری هسته‌ای و ساخت بمب هیدروژنی با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

به گزارش رویترز، اخیرا بنا به تصویب یک قانون فدرال در آمریکا، دولت این کشور مجبور به انتشار یک سند مربوط به وزارت دفاع آمریکا مبنی بر کمک این کشور به اسراییل در ساخت بمب هیدروژنی درسال 1987 است.

این گزارش 386 صفحه‌ای با عنوان همکاری‌های مهم و حساس با اسراییل در زمینه فن‌آوری هسته‌ای نشان می‌دهد که آزمایشگاه هسته‌ای لوس‌آلاموس و آک ریج آمریکا که هر دوی آن‌ها همواره نقش کلیدی در ساخت تسلیحات هسته‌ای آمریکا داشته‌اند به اسراییل برای ساخت بمب هیدروژنی کمک کرده‌اند.

در این گزارش هم‌چنین ذکر شده است که اسراییل با همکاری آزمایشگاه هسته‌ای لوس آلاموس در حال تعریف کدهایی هستند که آن‌ها را قادر به ساخت بمب هیدروژنی خواهد کرد.

به این صورت که این کدها می‌تواند روند شکافت و گداخت را در سطح میکروسکپی و مایکروسکپی به صورت کامل شرح دهد.

این سند محرمانه پنتاگون در حالی منتشر شده است که پیش‌تر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل که در کنگره آمریکا حضور یافته بود اعلام کرد که او مخالف هرگونه توافقی است که تحت آن ایران بتواند فعالیت هسته‌ای‌اش را ادامه دهد.

راجر متسون، یکی از کارشناسان پیشین کمیسیون فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به انتشار این سند محرمانه نظامی، گفت: من از سطح بالای همکاری آمریکا و اسراییل در ساخت تسلیحات کشتار جمعی شوکه شده‌ام.

گرنت اسمیت، رییس اندیشکده تحقیقاتی واشنگتون در این باره می‌گوید: این همکاری نظامی نقض آشکار پیمان سیمینگتون در حوزه مربوط به همکاری آمریکا با کشورهای دیگر است، بنابراین پیمان آمریکا نباید با کشورهایی که از فن‌آوری هسته‌ای برای مصارف و اهداف غیرصلح‌آمیز مثل گسترش تسلیحات کشتار جمعی استفاده می‌کند، هیچگونه همکاری داشته باشد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =