فرانسوآ زیمه ری، سفیر فرانسه در کپنهاگ، پایتخت دانمارک شنبه در صفحه خود در توییتر از تیراندازی در مقابل یک مرکز فرهنگی در این شهر خبر داد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی هفته نامه تایم در گزارشی به قلم لیزا آبند نوشت: فرانسوآ زیمه ریFrançois Zimeray سفیر فرانسه در کپنهاگ، پایتخت دانمارک شنبه در صفحه خود در توییتر از تیراندازی در مقابل یک مرکز فرهنگی در این شهر خبر داد.
درج این پیام حاکی از وحشتی است که زیمه ری و دیگر شرکت کنندگان در نشستی درباره آزادی بیان احساس کرده اند. اما در واقع این پیام حاوی مضمونی مهم تر و هولناک تر است: اینکه دیگر نمی توان انتظار توقف ارتکاب جرائم خشونت آمیز را داشت. با اینکه مقامات دانمارک عامل این حمله را دستگیر نکرده و به انگیزه های وی نیز پی نبرده اند،‌ همه شواهد حاکی از آن است که انگیزه حمله چهاردهم فوریه مانند حمله به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو در پاریس، و چند توطئه حمله دیگر در دانمارک، انتشار تصاویر موهن از پیامبر اسلام (ص) بوده است.
اندکی پس از ساعت 3:30 دقیقه بعدازظهر شنبه به وقت دانمارک، فرد مسلحی شروع به تیراندازی کرد و تلاش کرد راه خود را برای ورود به یک مرکز فرهنگی واقع در شرق کپنهاگ - جایی که نشستی با عنوان «هنر ، کفر، و آزادی بیان» در آن برگزار شده بود»، باز کند.
پلیس از ورود این فرد به مرکز فرهنگی کپنهاگ جلوگیری کرد، اما پس از آنکه وی دهها تیر شلیک کرد و یک مرد 40 ساله را کشت، سه پلیس را زخمی کرد.لارس ویلکس،کاریکاتوریست سوئدی که در این نشست شرکت کرده بود، هیچ تردیدی نداشت که هدف اصلی این حمله خود او بوده است. ویلکس سال 2007 تصویری موهن از پیامبر اسلام (ص) منتشر کرد که باعث شد سرکرده وقت القاعده در عراق جایزه ای 100 هزار دلاری برای سر وی تعیین کند. همچنین وی چندین بار مورد سوءقصد واقع شد. او در گفتگو با رسانه ها گفت هدف از این حمله چه چیز دیگری جز قتل وی ممکن است بوده باشد؟
نخست وزیر دانمارک حمله دیروز در پایتخت کشور را اقدامی تروریستی دانست و کشور را به آماده باش کامل درآورد. پلیس برای جلوگیری از خروج فرد مهاجم از کشور - که با یک خودرو از صحنه حمله گریخته است-، در مبادی اصلی کنترل را افزایش داده است. درست پس از ساعت 1:00 بامداد روز پانزدهم فوریه، تیراندازی دوم در کنیسه بزرگی در کپنهاگ صورت گرفت. بنا بر اعلام پلیس، فردی از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و دو پلیس نیز زخمی شدند، اما هنوز معلوم نیست که این حمله با حمله دیروز ارتباط دارد یا خیر. مهاجم کنیسه نیز با پا از صحنه گریخت.
هانس یورگن بونیکسن، رئیس عملیات سرویس اطلاعاتی دانمارک( پی ای تی) در گفتگو با روزنامه برلینگسکه گفت: « ما باید در سریع ترین فرصت ممکن به این وضع پایان دهیم، زیرا نباید دچار وضعیتی مشابه آنچه در پاریس رخ داد که در آن مهاجمان اقدام به گروگانگیری کردند، شویم.»
رئیس عملیات سرویس اطلاعاتی دانمارک تنها کسی نبود که حملات به دفاتر شارلی ابدو را فراموش نکرده است. لارس ارسلیو اندرسون، پژوهشگر برجسته در زمینه امنیت بین المللی در «مؤسسه مطالعات بین الملل دانمارک» گفت: « پس از حمله به دفاتر شارلی ابدو، واضح بود که افراد دیگر نیز از این حمله الهام خواهند گرفت و مرتکب اقدامات مشابه خواهند شد.» وی افزود: «در عین حال، یکی از واکنش ها به این حمله، اقدام رسانه های دیگر در انتشار تصاویر موهن برای اعلام همبستگی بود. بنابراین ما در هر دو طرف شاهد تشدید رویارویی بودیم.»
اوضاع هم اکنون تشدید شده است، اما ریشه آن به سال ها پیش باز می گردد. در سال 2005 بزرگترین روزنامه دانمارک موسوم به ییلان پوستن تصاویری موهن از پیامبر اسلام(ص) تهیه و منتشر کرد. بسیاری از مسلمانان سراسر جهان به خشم آمدند و اعتراضاتی - که برخی از آنان خشونت آمیز بود- در نقاط مختلف جهان برپا شد. سردبیران و کاریکاتوریست های این روزنامه با پیام های تهدید به مرگ رو به رو شدند. در سال 2008، توطئه نافرجام سوءقصد به جان کاریکاتوریستی به نام کورت وسترگارد، 17 روزنامه دانمارکی دیگر را واداشت تا در واکنش به این سوءقصد، کاریکاتورهای موهن خاص خود را منتشر کردند.
دانمارک سابقه دیرینه آزادی بیان دارد و از نظر بسیاری از شهروندان این کشور عمدتاً سکولار، انتشار کاریکاتور راهی برای دفاع از ارزش های مهم کشور به شمار می رود. اما از نظر دیگران، انتشار کاریکاتور اقدامی تحریک آمیز و غیرضروری است. فلمینگ رز، سردبیر سابق ییلان پوستن و نویسنده «استبداد سکوت» گفت: «ما به این نتیجه رسیده ایم که در بسیاری از موارد، از ما حمایت نمی شود. ما با این سخنان رو به رو می شویم: اینکه تقصیر خودتان است، اگر این تصاویر را منتشر کنید، در واقع خشونت را مطالبه می کنید.»
روزنامه ییلان پوستن در پی دریافت تهدید و توطئه حملات تدابیر امنیتی را در ساختمان خود و برای کارکنانش به نحو قابل توجهی افزایش داد.ماگنوس رانستروپ که مشاور مسئولان شهر کپنهاگ در زمینه نحوه مهار افراط گرایی در میان جوانان مسلمان است، گفت: « شاید این اقدام در حمله به مرکز فرهنگی در کپنهاگ مؤثر بوده باشد. ییلان پوستن از جمله ساختمان هایی در کشور دانمارک است که تحت حفاظت شدید قرار دارد. اما زمانی که شمار تدابیر امنیتی را در اطراف اهداف ویژه تشدید می کنید، باید منتظر باشید اهداف آسیب پذیرتری مورد حمله قرار گیرند.»

تصاویر از رویترز

49261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =