ظریف: توافق خوب در دسترس است/ رئیس جمهور چین در راه تهران

وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مشترک با همتای چینی خود گفت: زمینه برای رسیدن به راه حل جامع در آینده نزدیک فراهم است.

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وانگ ای وزیر خارجه چین در تهران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و زمان دور آتی مذاکرات، گفت: اکثر برنامه ریزی‌ها در طول یک ماه آینده در حوزه دوجانبه با اعضای ۱+۵ پیگیری می شود و کار را پیش می بریم و در زمان مناسب جلسه ای با ۱+۵ نیز خواهیم داشت.

او در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص چشم انداز مذاکرات و موانع موجود گفت: همیشه گفته ام که هدف مذاکرات هسته ای در توافق ژنو کاملا مشخص شده است. اینکه برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز باقی بماند و همزمان تحریم هایی که به ناحق بر علیه مردم ایران اعمال شده، رفع شود.

ظریف گفت: ما هیچ مشکلی نداریم که نشان دهیم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند و آمادگی نشان دادن انعطاف لازم برای اینکه این اطمینان در بین اعضای ۱+۵ ایجاد شود را داشته ایم.

وزیر امور خارجه گفت: نکته مهم این است که کشورهای غربی عضو ۱+۵ به این نتیجه برسند که دوران تحریم به پایان رسیده است و تحریم ها هیچ نفعی برای هیچکس نداشته و در آینده نیز نفعی نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه باید وابستگی احساسی به تحریم را کنار گذاشت، گفت: به نظر من با چنین اراده سیاسی، رسیدن به توافق کاملا در دسترس است.

ظریف در پاسخ به سئوال دیگری درباره راهکارها برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و چین برای رسیدن به بالاتر از میزان ۵۰ میلیارد دلار، گفت: حوزه های مختلفی برای گسترش و تعمیق همکاری ها و فراتر رفتن از یک تجارت صرف وجود دارد که درباره آنها و سایر زمینه ها از جمله بحث تکنولوژی صحبت کردیم که با پرداختن جدی به این مسائل به اشتغال دو کشور کمک می شود و این همکاری ها به نفع دو کشور خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به اینکه وزیر خارجه چین اولین وزیر خارجه این کشور است که بعد از ۸ سال به ایران سفر کرده، گفت: با توجه به اینکه در آستانه سال جدید در چین هستیم برای ایشان و مردم این کشور سال خوبی را آرزو می کنیم.

او با بیان اینکه در دولت جدید چندین دیدار بین روسای جمهور ایران و چین صورت گرفته، گفت: ان شاء الله در آینده میزبان رئیس جمهور چین در ایران خواهیم بود.

ظریف گفت: تعداد سفرهای مقامات عالیرتبه از دو کشور در یک سال و نیم گذشته به نحو چشمگیری افزایش داشته که نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور به روابط راهبردی قائل هستند.

وزیر خارجه ادامه داد: در موضوعات دوجانبه، بین المللی و هسته ای نیز گفتگو کردیم و زمینه های گسترش روابط بین دو کشور مورد گفتگو قرار گرفت.

او ادامه داد: اطمینان دارم که حضور موثر دو کشور می تواند برای منافع آنها مثمر ثمر باشد.

ظریف گفت: گفتگوهای مفصلی درباره ایران و ۱+۵ داشته ایم. چین از اعضای کلیدی ۱+۵ و کشور دوست ماست و ما به نقش چین برای رسیدن به راه حل خوب در موضوع هسته ای امیدواریم.

وزیر امور خارجه گفت: تاکنون دوستان چینی ما نقش مفیدی داشتند و پیشنهادهای خوبی را ارائه کردند و اطمینان داریم با وجود اراده سیاسی، زمینه برای رسیدن به راه حل جامع در آینده نزدیک فراهم است و امیدواریم تصمیم سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد.

او گفت: گفتگو در زمینه های بین المللی نیز در ناهار کاری مشترک صورت خواهد گرفت اما بنده اطمینان دارم که ایران و چین در اکثر زمینه ها مواضع مشترک و یکسانی دارند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    158 7
    به جناب آقای ظریف اطمینان داریم. درود بر او و تیم مزاکره کننده
  • محمود ازدبي ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    7 3
    أفرين بر ظريف بهترين وزير