نسیم آنلاین نوشت:

وزیر امور راهبردی اسرائیل گفت: توافق هسته‌ای باید ده‌ها ساله باشد؛ نه ۱۰ ساله. «یووال اشتاینیتز» می‌گوید تنها مسئله‌ای که ایران تاکنون با آن موافقت کرده، کاهش ذخایر اورانیوم است.

این وزیر اسرائیلی که به داشتن روابط و دیدگاه‌های نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مشهور است، در چند روز اخیر در بروکسل دیدارهای متعددی با دیپلمات‌ها و مسئولان غربی برگزار کرده است. به گفته روزنامه الشرق الاوسط، اشتاینیتز اطلاعات مستقیمی از خلال این دیدار‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای به دست آورده است.
وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی توافق احتمالی هسته‌ای میان ایران و غرب را «بد» توصیف کرد و گفت که مدت‌زمان این توافق به جای ۱۰ سال، باید ده‌ها ساله باشد.

"یووال اشتاینیتز" که بتازگی از سفر بروکسل و دیدار با مقامات و دیپلمات‌های مختلف غربی بازگشته است، می‌گوید که غربی‌ها در حال امتیازدهی به ایران در موضوع توافق هسته‌ای هستند.

به گفته اشتاینیتز ایران ۷ مورد از ۸ مورد مسئله‌ای که غربی‌ها از تهران خواسته‌اند، رد کرده و اینکه برخی طرف‌ها ادعا می‌کنند که توافق نزدیک است، معنایش این است که غرب به طرف امتیازدهی در مسائل هفت‌گانه اصلی به ایران حرکت می‌کند به همین دلیل به نظر می‌رسد که توافق احتمالی برای اسرائیل بد باشد.

این وزیر اسرائیلی که به داشتن روابط و دیدگاه‌های نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مشهور است، در چند روز اخیر در بروکسل دیدارهای متعددی با دیپلمات‌ها و مسئولان غربی برگزار کرده است. به گفته روزنامه الشرق الاوسط، اشتاینیتز اطلاعات مستقیمی از خلال این دیدار‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای به دست آورده است.

طبق گفته اشتاینیتز هشت موردی که از ایران خواسته شده و ایران و فقط با یک مورد آن یعنی کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده موافقت کرده است شامل موارد زیر است:

۱- تعداد سانتریفیوژهای فعال.

۲- توقف ذخیره شدن اورانیوم.

۳- از بین بردن تاسیسات زیربنایی.

۴- پژوهش و گسترش دستگاه‌های سانتریفیوژ.

۵- تأسیسات اراک.

۶- سایت غنی‌سازی اورانیوم فوردو.

۷- توسعه موشکی (و احتمال حصول به تولید مقادیر جنگی).
۸- مدت‌زمان توافق.

اشتاینیتز می‌گوید که تنها مسئله‌ای که ایران تاکنون با آن موافقت کرده، کاهش ذخایر اورانیوم است و می‌گوید: «انتقاد اسرائیل به رویکرد کلی موضوع یعنی توقف برنامه هسته‌ای ایران یا تعویق آن است. ما می‌گوییم که غرب نباید تسلیم شود و باید برای لغو کامل آن اصرار کند و این تفاوتی اساسی است».

این وزیر اسرائیلی گفت: دوم اینکه توافق باید برای ده‌ها سال باشد نه ۱۰ سال. الان طبق توافق، ایران این امکان را دارد که طی مدتی کوتاه به ساخت بمب برسد و می‌تواند تعداد زیادی را نیز بسرعت تولید کند».

او البته در ادامهٔ ابراز نارضایتی خود از توافق احتمالی، تهدید نظامی ایران را تکرار کرد و در این خصوص گفت که گزینه نظامی هنوز در برنامه پژوهش‌های اسرائیل وجود دارد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    19 6
    اين ها حاضرند داعش به پشت دروازه هاي تل اويو برسه ولي ما فن اوري هسته اي نداشته باشيم
    • کاکتوس IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
      8 5
      اخوی اینها یعنی امریکا , اسراییل و سایر ابر جنایتکاران همشون میدونند که ایران دنبال سلاح هسته ای نیست و بهتر میدانند که سلاح هسته ای اصولا کاربردی ندارند , تنها چیزی که انها نگران ان هستند و در دراز مدت از بمب اتمی هم برای انها خطرناک تر است پیشرفت ایران در علوم و صنایع و دانش صلح امیز هسته ای و همچنین سایر علوم است , تا فردا روزی که منابع طبیعی انرژی به پایان رسید بتوانند این دانش و انرژی را انحصاری کنند و ملت ها را بدوشند