واحد مرکزی خبر نوشت:

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: دادگاهی در انگلیس همکاری میان دستگاه های اطلاعاتی این کشور و آژانس امنیت ملی آمریکا را غیر قانونی اعلام کرد.
به گزارش این شبکه، دادگاهی در انگلیس اعلام کرد برخی از فعالیت های اطلاعاتی میان دستگاه های اطلاعاتی این کشور و آمریکا غیر قانونی است. این دادگاه تاکید کرد ستاد ارتباطات دولت انگلیس به صورت غیر قانونی رفتار کرده به طوری که از اطلاعات شخصی میلیون ها نفر در انگلیس از طریق کمک آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاع یافته است.
موسی السرور خبرنگار این شبکه در لندن در گزارشی در این زمینه افزود: انگلیس از زندگی شخصی شهروندان این کشور با کمک آمریکا جاسوسی کرده و این مسئله خلاصه رای یک دادگاه انگلیس بوده که در پانزده سال گذشته علیه سازمان های اطلاعاتی این کشور بی سابقه است. این دادگاه درخواست سازمان اطلاعات الکترونیکی انگلیس از همتای آمریکایی خود برای جمع آوری پیام های شخصی شهروندان انگلیس را تا پایان ماه دسامبر گذشته نقض حقوق زندگی شخصی شهروندان این کشور دانست. نهادهای جامعه مدنی که این کیفرخواست را علیه سازمان های اطلاعاتی انگلیس بر اساس اسناد منتشر شده ادوارد اسنودن درباره برنامه های جاسوسی آمریکا و انگلیس مطرح کرده بودند این حکم دادگاه انگلیس را یک پیروزی بزرگ دانستند. این دادگاه همچنین تاکید کرد تبادل اطلاعات امنیتی میان سازمان اطلاعات الکترونیکی انگلیس با آژانس امنیت ملی آمریکا مسئله ای قانونی است. وزارت کشور انگلیس نیز پس از صدور این حکم با صدور بیانیه ای تاکید کرد دولت به شفافیت متعهد است.
اریک کینگ عضو موسسه شفافیت بین المللی گفت: این دادگاه می گوید همکاری میان ستاد ارتباطات دولت انگلیس و آژانس امنیت ملی آمریکا همسو با معیارهای قانونی نبوده است.
نیک ویلیام مسئول حقوقی سازمان عفو بین الملل گفت: سازمان عفو بین المللی می خواهد تحقیقات بیشتری در فعالیت سازمان های اطلاعاتی انگلیس داشته باشد به ویژه آنکه این سازمان ها می گویند برای حمایت از امنیت ملی فعالیت می کنند. مشکلی در نظارت بر فرد مظنون وجود ندارد ولی باید این نظارت به صورت قانونی باشد.
خبرنگار این شبکه افزود: این رای دادگاه انگلیسی، فعالیت و تحرکات سازمان های اطلاعاتی این کشور را محدود می کند. میلیون ها شهروند انگلیسی قادرند علیه سازمان های اطلاعاتی این کشور اقامه دعوی کنند به این شرط که اثبات شود ستاد ارتباطات دولت انگلیس چه نوع اطلاعاتی را از این افراد به صورت غیر قانونی در پیام های شخصی یا پایگاه های اینترنتی اجتماعی این افراد جمع آوری کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =