العالم نوشت:

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت، به نامه‌هایی که در گذشته توسط رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقام های جمهوری اسلامی ایران و به خصوص مقام معظم رهبری نوشته شده، پاسخ محترمانه، معقول و منطقی داده شده است.

سردار سرتیپ یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با شبکه العالم، در پاسخ به این موضوع که نشریه وال استریت ژورنال درباره نامه رهبری به اوباما نوشته است که مقام معظم رهبری این نامه را با احترام پاسخ داده اما هیچ گونه تعهدی برای همکاری با آمریکا را نپذیرفته و ضمنا از سیاست واشنگتن در برابر ایران در 6 دهه گذشته انتقاد کرده است، یادآور شد: همان‌گونه که در گذشته در رسانه‌ها مطرح شد و خصوصا مقام معظم رهبری هم در مقاطعی به این موضوع اشاره کرده‌اند، رئیس‌جمهوری آمریکا مکاتباتی را با جمهوری اسلامی ایران و به خهصوص مقام معظم رهبری داشته است.

وی افزود: به این مکاتبات پاسخ داده شده و همان‌گونه که اشاره شده این پاسخ ها محترمانه و معقول و منطقی است اما نکته مهمی که وجود دارد این است که آمریکایی‌ها بر خلاف برخی ادعاها و شعارهایی که می‌دهند، درعمل دچار مشکلاتی شده‌اند که رهایی از آن را در همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی ایران می دانند.

جوانی یادآور شد: آقای دیوید کوهن (معاون وزارت خزانه داری آمریکا) چند روز قبل گفت ایرانی‌ها گیر افتاده اند و با دست‌های بسته پای میز مذاکره آمده اند اما مقام معظم رهبری در فرمایشات خودشان در 19 بهمن ماه در جمع کارکنان و فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی فرمودند کسی که گیر افتاده فعلا آمریکایی‌ها هستند و ملت ایران دستش باز است و موقعیت برتر و عالی در منطقه دارد.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها در منطقه مشکلات زیادی دارند که یکی از آن‌ها همین گروه‌های خودساخته تروریستی است که از یک طرف می خواهند با ناآرام کردن منطقه بهانه حضور در آن را داشته باشند و بر روند بیداری اسلامی و جمهوری اسلامی اعمال فشار کنند و هم از طرفی می خواهند که تروریست ها تحت کنترل خودشان باشند و وقتی که برخی از تهدیدهای این گروهها آشکار شد بحث ائتلاف ضد داعش را مطرح کردند و خواستند با جمهوری اسلامی همکاری کنند و در همین زمینه هم درخواست ارسال کردند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم در زمانی که بیمارستان بودند موقع ترخیص به این موضوع اشاره‌ای کردند و ممکن است که بعدا در قالب نامه هم آن را به نگارش در آورده باشند.

وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین ضمن اشاره به درخواست سفیر آمریکا در عراق از مسئولان جمهوری اسلامی برای مذاکره به منظور مقابله با داعش نکته ای را برجسته کردند و آن این که اساسا پشت فتنه ای که در عراق شکل گرفته، خود آمریکایی‌ها هستند و آن‌ها از جمله کسانی هستند که نقش اصلی را در شکل دهی به این گروه‌های تروریستی داشته اند و در سوریه و عراق بحران آفریدند؛ در نتیجه مبارزه با داعش از روی صداقت نیست.

جوانی گفت: ایران نیز وارد چنین همکاری نخواهد شد؛ گرچه کشور ما مواضعش درباره گروه‌های تروریستی مشخص است زیرا این گروه‌ها ساخته و پرداخته کشورهای بیگانه و مرتجعین در منطقه با هدف ناامن کردن منطقه هستند و در نتیجه ما به همکاری با ملت، ارتش و دولت سوریه و عراق ادامه می دهیم و بیشترین ضربه ها هم ما با کمکی که کرده ایم به تروریست ها وارد آمده است.

سردار جوانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها تا به امروز مسیر اشتباهی رفته اند و اگر اصرار بر ادامه آن داشته باشند روز به روز به مشکلاتشان اضافه می شود .کسانی که چهار سال قبل بحران سوریه را به وجود آورده اند تصور می کردند که 3-4 ماهه بشار اسد را سرنگون کرده و سوریه را مانند برخی کشورهای سرسپرده در اختیار خودشان خواهند گرفت اما دیدیم با این همه هزینه و تلفاتی که به ملت سوریه تحمیل کردند آنها مقاومت کردند و این موضوع ثابت شد که در سوریه حکومت مشروع و مردمی برقرار است و در انتخابات هم این موضوع بیشتر مشخص شد.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر این که آمریکایی ها باید بپذیرند که کدخدای جهان نیستند و باید حقوق ملت ها مخصوصا در غرب آسیا را به رسمیت بشناسند، یادآور شد: همین امروز آن‌ها ادعای مبارزه با داعش را دارند اما هربار تروریست ها در محاصره قرار گرفته اند آمریکایی ها محموله سلاح و غذا برای آنها فرو فرستاده اند برای همین به نظر نمی آید به این زودی در مواضع آمریکایی ها چرخش و تغییری مشاهده شود. آنان نیز احتمالا مانند سایر ابرقدرت ها تا جایی پیش خواهند رفت که به فروپاشی برسند.

وی گفت: مقام های رسمی ایران تاکید کرده‌اند مذاکرات با آمریکا فقط در موضوع هسته ای است و لا غیر. اگرچه آمریکایی ها تلاش می کنند سایر مسائل مانند برنامه موشکی یا همکاری برای مبارزه با داعش را مطرح کنند اما جمهوری اسلامی ایران نپذیرفته است. آنها چون مشکلات فراوانی در منطقه دارند وعده می دهند که اگر ایران در منطقه برای برخی پرونده ها همکاری کند آنها نیز در پرونده هسته ای بیشتر همکاری می کنند که این یک دروغ بیش نیست.

سردار جوانی اظهار کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس یاوری مظلومان و دشمنی با ظالمان استوار است و برای حل مشکلات اقتصادی خود معامله نمی کنیم.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =