ایسنا نوشت:

گاهی معنای واژه‌ای را نمی‌دانید یا درباره مساله‌ای به اطلاعات بیشتر نیاز دارید، به دنبال مکانی روی نقشه جغرافیا می‌گردید یا فیلم و تصویر خاصی را جست‌و‌جو می‌کنید؛ برای همه این‌ها موتور جست‌وجویی مانند گوگل یک شاه‌کلید دارد اما اطلاعات بومی هم وجود دارد که کاربران نمی‌توانند آن‌ها را در سایت پرطرفدار گوگل پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، موتور جست‌وجوی ایرانی در زمره طرح‌هایی قرار دارد که پرونده‌اش در دولت دهم باز شد اما در دولت گذشته تکلیفش روشن نشد و به همین دلیل پیگیری آن به چهار ساله بعدی و وزیر جدید ارتباطات واگذار شد.

از سال 89 تاکنون نام‌های مختلفی برای این جست‌وجوگر بومی تعیین شد اما عدم موفقیت برخی از این جست‌وجوگرها باعث شد که انتقادات زیادی به صرف سرمایه در این زمینه وارد شود.

وزارت ارتباطات دولت یازدهم نیز تصمیم نداشت از کنار این پروژه گذر کند و در آخرین خبر اعلام کرد که قرار است در دهه فجر از دو موتور جست‌وجوگر ایرانی رونمایی شود؛ نام هردوی این موتورهای ایرانی پیش از این نیز به گوش خورده بود.

نسخه آزمایشی "پارسی‌جو" از دی ماه سال 91 شروع بکار کرده و برروی وب به آدرس www.parsijoo.ir قابل دسترس است. نسخه آزمایشی این موتور بیش از 120 میلیون سند اطلاعاتی برروی وب را پوشش می‌دهد و برنامه آن افزایش تدریجی تعداد فایلهای اطلاعاتی بود که به سرورهای قوی‌تر نیاز داشت.

از سوی دیگر موتور جست‌وجوی «گرگر» نیز که روی آدرس gorgor.ir قابل دسترسی است، متعلق به دانشگاه امام‌حسین(ع) و با حمایت شورای عالی فضای مجازی پیش از این راه‌اندازی شده بود.

اما آنچه که درباره این موتورهای جست‌وجوگر برای کاربر نهایی و عادی اهمیت پیدا می‌کند قابلیت‌های آن‌ها به ویژه در حوزه اطلاعات بومی است که کاربران نمی‌توانند آن‌ها را در سایت پرطرفدار گوگل پیدا کنند.

پارسی‌جو به عنوان موتور جست‌جویی که به تازگی تکمیل آن اعلام شده و در دهه فجر رونمایی شد دارای قابلیت‌هایی مشابه «گوگل»است. این موتور در بالای صفحه گزینه‌های «خبر»، «وب»،«تصویر»،«آوا»،«نقشه»،«ترجمه» و همچنین قابلیت‌هایی برای جست‌وجوی پیشرفته در وب، دانلود فایل، جست‌وجو در وب‌سایت‌های علمی و در نهایت دسترسی به وب‌سایت «سادنا» را ایجاد کرده است.

گزینه «وب» درست مانند موتور جست‌وجوی گوگل این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که واژه‌ای را جست‌وجو کرده و تمام مطالب مرتبط با آن را پیدا کند اما تفاوت به اصطلاح سرچ کردن در پارسی‌جو با گوگل این است که در جست‌وجوگر ایرانی در درجه اول وب‌سایت‌های ایرانی در صدر نتایج قرار می‌گیرند، حتی اگر واژه‌ مورد نظرتان را مثلا به زبان انگلیسی وارد کرده‌ باشید.

همچنین اگر به دنبال تصویر در جست‌وجوی خود هستید درست مانند گوگل می‌توانید گزینه تصویر را در جست‌وجوگر خود انتخاب کنید تا تنها تصاویر مرتبط با واژه موردنظر در اختیارتان قرار داده شود.

اگرچه موتور جست‌وجوی ایرانی از گزینه جست‌وجوی فیلم و فایل تصویری بی‌بهره است اما قابلیت جست‌وجوی آوا را دارد. جست‌وجو در بخش آوا این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که آهنگ ایرانی مورد نظرش را پیدا کرده، گوش دهد و در صورت امکان دانلود کند.

بخش «اخبار» در موتور گوگل یکی از کاربردی‌ترین بخش‌هایی است که البته اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگری نداشته باشید برایتان چندان کاربرد نخواهد داشت. بخش «خبر» در موتور پارسی‌جو از این نظر شاید یک گام جلوتر از «گوگل» قرار گرفته باشد چرا که با یک طبقه بندی مناسب مهمترین و آخرین اخبار را به زبان فارسی و از تمام سایت‌ها و وبلاگ‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

«نقشه» پارسی‌خوان نیز در واقع معادلی برای همان google map (نقشه گوگل) معروف است با این تفاوت که به نظر می‌رسد هنوز کامل نشده و سرعت جست‌وجو در آن با توجه به قابلیت‌های سایت و البته سرعت اینترنت در کشور چندان دلچسب نیست.

درحالیکه ترجمه‌گر گوگل برای یک جمله از زبان فارسی به یک زبان خارجی و یا برعکس چندان موفق نیست، نمی‌توان انتظار بیشتری از ترجمه‌گر پارسی جو در این مورد داشت. هر دوی این مترجم‌ها تنها در ترجمه کلمه به کلمه موفق عمل می‌کنند.

موتور پارسی‌جو می‌تواند از زبان انگلیسی به فارسی و برعکس ترجمه کند.

در بخش جست‌وجوی علمی موتور پارسی‌جو می توان به مطالب علمی در مورد واژه مورد نظر دست پیدا کرد و بخش دانلود نیز مشابه همان جست‌وجو در وب است و طبق توضیحات خود سایت این سرویس به زودی حذف می‌شود و نتایج آن با سرویس جستجوی وب ادغام خواهد شد.

گزینه جست‌وجوی پیشرفته اما این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که واژه مورد نظرش را در یک بازه زمانی مشخص و به صورت دقیق تر جست‌وجو کند.

همچنین کاربران می‌توانند برای این سایت یک حساب شخصی ایجاد کند تا احتمالا موتور جست‌وجوگر به مطالب مورد علاقه کاربر بیشتر آشنا شده یا محل دقیق وی را روی نقشه تعیین کند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    من که این کار و نمی کنم. موتور جستجوی ملی سوئ استفاده از کلمه ملی است که در دولت قبل برای بودجه خوری باب شد. این سابقه باید پاک شود
  • ش ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    45 9
    اول و اخرش همون گوگل استفاده ميشه، بايد پذيرفت.
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    30 10
    ی کم مشکوکه چون وقتی تصویر سرچ کردم بسرعت برق و باد لود شد انگار از ی جای ذخیره شده بارگذاری شده باشن، ی جوریه، دینامیک نیست شاید استاتیکه شایدم از ی جستجوگر دیگه کمک میگیره نمی دونم، آخه این چه کاریه؟ وقتی گوگل مفته و سریع و لینکای با بیشترین مراجعه رو دینامیکی میاره این هزینه ها واسه چیه؟ آیا توجیه اقتصادی داره؟
    • بینام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
      20 2
      بله برای بعضی ها توجیه اقتصادی دارد از آن مهمتر توجیه امنیتی هم دارد برای همون بعضیها
    • علی A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      5 3
      اره عزیزم و خیلیا گفتن از جایی میگیره .
  • بهروز A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    35 14
    من عمرا از این سایت استفاده نمیکنم چرا که یک دهم گوگ هم امکانات نداره
  • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    30 6
    دو زار بدهید آش ...
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    34 10
    کدوم شیرین عقلی گوگل و ول میکنه میره سراغ پارسی جو؟
  • سلام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    18 4
    "طلاعات بومی هم وجود دارد که کاربران نمی‌توانند آن‌ها را در سایت پرطرفدار گوگل پیدا کنند." بعد موتور جستجوی ملی میتونه ؟ جوک ساله ؟
  • بی نام EU ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    36 4
    شرکت عظیم ماکروسافت با هزینه های بسیار نتوانست بینگ را به گرد پایه گوگل برساند. آنوقت داخلی ها ... ؟؟؟؟ نه. همچنین ترجیح میدم گوگل اطلاعات من رو بدزده تا دوستان داخلی.......
    • بی نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
      8 21
      کی گفته بینگ نتونسته جایگاه خوبی پیدا کنه بیش از 10 درصد بازار سرچ آمریکا رو داره و با یاهو که بهش خدمات میده میشه بیش از 20 درصد میتونید و در ضمن در حال پیشرفت هست
  • سعید A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    23 4
    شاید من نیازی به خدمات بومی نداشته باشم
  • سعید IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    18 5
    چقدر کنده
  • بی نام NL ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    25 3
    به نظر من مقایسه گوگل با موتورهای جستجوی ایرانی مثل مقایسه بوگاتی با سمنده
  • saeed A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    22 2
    تا گوساله گاو شود , دل صاحبش آب شود
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    17 6
    این که از همون نتایج گوگل استفاده میکنه
  • مرتضی NL ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    13 45
    من از yooz.ir استفاده می کنم . انصافا فوق العادست .
  • بی نام EU ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    23 7
    تمام جهان به سمت گوگل می رود ما می خواهیم ضد گوگل بسازیم خدایا فکری به حال آلودگی هوای شهر های ایران کنیم کسی هست آیا .....
  • هادی A1 ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    18 3
    چه تضمینی برای حفظ اطلاعات هست آیا اصولا این سایت از گواهی اس اس ال استفاده می کنه؟...
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    14 1
    خیلی جالبه و تامل برانگیزه که ما مصمم هستیم در هر موردی چرخ را دوباره و از نو اختراع کنیم...ثابت کنیم زمین گرده...یا میشه هسته اتم رو بشکافیم...منتهی همه اینکارا رو باید با زاجرات و سیستم بروکراسی بر اساس دلال بازی و بازار سیاه انجام بدیم.کسی چه میدونه شاید یه روزی ابر قدرتا بفتن بجون هم و همدیگرو با خاک یکسان کنن.اونوقت یه کشور در حال توسعه توی خاورمیانه هستش که کلی زباله هسته ای داره و نمیدونه باهاش چیکار کنه یا با بمب هسته ای که ساخته بعد از نابودی ابرقدرتها به این کشف نائل شده...چیکار باید بکنه و توی کله کدوم ابرقدرت بترکونه.که سیستم امنیتی کشور وقتی کلیدشلیک رو فشار میدیم میگه:ابرقدرت مورد نظر در دسترس نمی باشد.لطفا هرچه سریعتر محل پرتاب را تا شعاع 3000 کلیومتری تخلیه نمایید.987....