روزنامه مردمسالاری نوشت:

 جشنواره فيلم فجر که عمري نزديک به عمر انقلاب اسلامي دارد، آيينه تمام نماي سينماي ايران محسوب مي‌شود. اما با اين وجود، مراسم افتتاحيه و بويژه اختتاميه آن که بسياري از مردم آن را پيگيري مي‌کردند، در بين کانال‌هاي متعدد تلويزيوني سازمان عريض و طويل صدا‌و‌سيما، جايي در آنتن زنده پيدا نمي‌کند و اين موضوع نه تنها در نوع خود عجيب، بلکه تاسف‌بار است.

مراسم اختتاميه با دو ساعت تاخير از طريق يکي از کانال‌هاي فرعي سيما پخش مي‌شود و شيوه پخش مراسم نيز، به نوعي قدم زدن روي اعصاب بينندگان تلويزيوني را تداعي مي‌کند. تصاوير، گزينشي پخش مي‌شود، چهره زنان هنرمند از نمايي بسيار دور پخش مي‌شود؛ درست مانند آلات موسيقي که هنوز تکليف مديران سيما با آن روشن نيست که بالاخره آلات موسيقي را نمايش بدهند يا ندهند و اين موضوع در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر و پخش آن از تلويزيون نيز صدق مي‌کرد.

البته اين نخستين بار نيست که چنين مراسم با اهميتي براي عموم مردم، اينگونه با تاخير و سانسور پخش مي‌شود و حتي بخش‌هايي از صحبت‌هاي مطرح شده در مراسم سانسور مي‌شود. پخش راديويي مراسم اختتاميه نيز که به طور زنده به روي آنتن دو شبکه راديويي رفت، خيلي وضع بهتري نداشت؛ بويژه در راديو سراسري که گزارشگر مربوطه موظف بود از ابتدا تا انتهاي برنامه، به جاي گزارش، نقد – بخوانيد تخريب – کند و حتي شنوندگان راديويي را از شنيدن برخي سخناني که در مراسم انجام مي‌شد محروم سازد. روش صدا‌و‌سيما در طول جشنواره نيز همين بود.

برخي فيلم‌هاي پرمخاطب، در برخي برنامه‌هاي تلويزيوني حتي معرفي ‌نشدند تا مبادا کسي فکر کند برخي فيلم‌ها اصلا در جشنواره حضور دارند. امسال در مورد فيلم‌هايي مثل «خانه دختر» اين اتفاق افتاد و پارسال در مورد فيلم‌هايي مثل «عصباني نيستم». 

اينها مصاديقي روشن است براي اثبات اين ادعا که در صدا‌و‌سيما، در بر همان پاشنه مي‌چرخد و نمي‌توان انتظار اتفاق خاصي را در اين سازمان داشت. صدا‌و‌سيما خود را موظف نمي‌داند که به سلايق مخاطبان احترام بگذارد و راهي که خودش دوست دارد در پيش مي‌گيرد. حاصلش هم افزايش روزافزون مخاطبان شبکه‌هاي ماهواره‌اي است که البته گويي براي مسوولين مربوطه خيلي اهميت ندارد و راهکارش را جمع‌آوري ماهواره مي‌دانند.

 

17302

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    واقعا توضیحی کامل و دقیق بود. خیلی تاسف باره که بزرگترین و مهمترین ابزار فرهنگی کشور چنین بد عمل میکنه
  • بی نام A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    344 6
    دقیقا این مشکلی ست که سالها با مهمترین رویدادهای سینما و تلوزیون داریم، بطوریکه مخاطبان این رویدادهای مهم نسبت به گذشته بسیار کمتر شده اند. پنهان کردن حقایق در صدا و سیما اینقدر در مخاطبانش دلزدگی ایجاد میکند که بی میلی در تماشای تلوزیون ایران به بالاترین حالت خود رسیده است، بطور مثال اکثر مردم ماهواره را جایگزین کرده و عده دیگر با اکتفا به تماشا نکردن و جایگزینی سرگرمیهای دیگر با این مسئله کنار آمده اند.
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    53 6
    زمان پخش رادیویی آقای فرزاد حسنی آنقدر نظرات شخصی خودش را گفت که اعصاب شنونده را کاملا به هم ریخت. نمی دانستیم ایشان هم در همه زمینه ها کارشناس ارشد هستند.
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    22 5
    روز جشن ملی و یک صدا و سیما کاملا ملی
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    با امدن اقای سرفراز هم بینده گان سیما سرفراز نشدن
  • علی A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    309 6
    واقعا اعصاب من رو به هم ریخت.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    54 2
    جالبه برنامه در تهران و انقدر سانسور که فکر میکردم دارم که مراسم اسکار را با سانسور نگاه میکردیم. اگه شما چهره یک زن هنرپیشه از ته سالن که فیلم گرفته بودنند را نگاه میکردید انگار داشتید با تلسکوب انطرف کره زمین راا نگاه میکردید. واقعا صدا و سیما شورش را در اورده اخه مگه چه خبر بود؟
  • احمد A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    40 0
    قسمت جذاب قضیه اینجاست که به سه زبان فارسی ،عربی و انگلیسی از شبکه "ای فیلم" پخش شد؛ من نمیدونم مخاطب غیر ایرانی که اطلاع چندانی از سینمای ایران نداره چه جوری میخواد با دیدن این تصاویر نصفه نیمه و درهم برهم ؛ببا سینمای ایران اشنا بشه ؟؟ من که خودم گزارش اختتامیه رو توی سایت ها خونده بودم اصلا سردر نیاوردم داره چی به چی میشه......
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    41 2
    ما نه تلویزیون نگاه میکنیم،نه حرص میخوریم،
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    55 1
    سوالی از مدیران صدا و سیما: صدا و سیما چه چیزی را می خواهد از چه کسی مخفی کند؟ آیا می خواهید چهره هنرمندان این سرزمین را از مردم آن مخفی کنید؟ آیا می خواهید واقعیت هایی که در جامعه وجود دارد و مردم لحظه به لحظه با ان رو در رو هستند را از ایشان مخفی کنید؟ به نظر شما می شود مردم را از خودشان مخفی کنید؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    33 3
    يك سئوال هميشه ذهن من رو درگير خودش كرده. مگه بودجه صدا و سيما از ماليات تك تك شهروندان اين مملكت تامين نميشه؟ وقتي ميگيم تك تك احاد جامعه يعني طيف وسيعي از مردم با گرايش هاي سياسي و مذهبي مختلف. پس بنابراين اونهايي كه گرايش سياسي و مذهبيشون با مديران صدا و سيما متفاوت هست حق اين را دارند به سهم خودشون بخشي از آنتن صدا و سيما رو داشته باشند. اما متاسفانه ميبينيم كه اينطور نيست چرا؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    29 7
    من تعجب میکنم مگه هنوزم کسی پیدا میشه که تلویزیون ایرانو نگاه کنه
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    12 5
    خیلی مهمه چنين مراسم با اهميتي براي عموم مردم
  • بی نام RO ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    46 1
    قابل توجه کسانی که دائما از نوع پخش والیبال ایراد می گرفتند وقتی هنوز ما یک مراسم داخلی که در داخل ایران تولید می شود و توسط نهادهای رسمی هم هدایت می شود جرات پخش مستقیم انرا نداریم انوقت پخش والیبال که توسط بلاد کفر برنامه ریزی می شود ....زهی خیال باطل.
  • تقي IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    26 1
    برنامه هايي كه در مملكت خودمان اجرا ميشود را هم سانسور ميكنيم واي به حال ساير كشورها
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    15 3
    واقعا متاسفم . آقای مجری رادیو خودم دارم گوش میکنم نیازی که تو بگی داره چه اتفاقی داره میافتده . اینم از تلوزیون . دمش گرم ضرغامی لا اقل پارسال زنده پخش کرد
  • اصغر IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    23 1
    جناب سرافراز بدانند انتن هم مثل رای مردم حق الناس است واین گونه رفتارها نه از دید مردم پنهان میماند نه از دید خدا.
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    22 3
    فیلمبردار این مراسمها چه کسانی هستند؟کلا نگاهشون به انسان ودنیا چیه؟من جای اونا خجالت کشیدم...دقیقا چرا تصویر خانمهارو از جلو نشون نمیدن؟خجالت آوره
  • عباس IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    20 2
    واقعا باید نام تلویزیون ملی را از روی ان برداشت وقتی به افکار عمومی اهمیتی داده نمیشود گرایش به غیر ملی بیشتر خواهد شد ومتاسفانه صدا وسیمای ایران مبلغ ماهواره است با توجو نکردن به مخاطبین.و بازم تشکر بابت این مطالب زیبا وواقعی که نوشتید.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    18 3
    من که اصلا نه پیگری کردم نه نگاه /...اعصاب که از سر راه نیاوردم
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    16 2
    اين موضوع تازگي نداره من از وقتي يادم بوده همينطوري بوده
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    3 51
    به نظر من آنچه موجب نگراني است ظاهر برخي هنرمندان از عرف پذيرفته شده و قوانين كشور در اين زمينه است كه موجب ناراحتي مي شود. اتفاقا امسال صدا و سيما بيشتر از قبل به اين جشنواره پرداخت
  • صالح A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    21 1
    واقعا تاسف داره جدا فکر نمی کنن مردم از طرق دیگه دسترسی به اطلاعات و عکس ها و فیلم ها دارند
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    42 2
    امسال از هر سال بدتر بود حتی پخش مستقیم هم نداشتن کلی تصاویر و صحبت ها سانسور شد دیگه تصمیمم رو گرفتم ماهواره میگیریم قانونی که به شعور من احترام نمیذاره لایق رعایت کردن نیست ماهواره منم اومدم
  • سعید A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    20 87
    کار به بد بودن صدا و سیما ندارم ولی خداوکیلی خودهنرمندها هم مقصرد،اخه موقع گرفتن جایزه هم وقته سیاست بازی هست،یعنی چی،حالا هرچی انتقاد دارید باید همون لحظه بکنید،خانومها هم ماشالله ،چه ارایش های غلیظی،خوب اونا هم مقصرند،الان مثلا تو اسکار یکی بخواد علیه امریکا اونجا شعار بده برخوردشون چیه؟همیشه نباید یه طرفه به قاضی رفت
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    38 4
    صدا سیمای ایران واقعا رو اعصابه اون پخش والیبال لیگ جهانی فوتبالو...و سانسوراشون این از برنامه های داخلی من که اصن نمی دونستم اختتامیه کی پخش میشه