قتل سه جوان مسلمان در آمریکا با انگیزه های نژادپرستی صورت گرفته؟/ پاسخ کارشناس آمریکا به این پرسش

یک کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین از دلایل و انگیزه های به قتل رساندن سه جوان مسلمان در کارولینای شمالی می گوید.

سعید جعفری پویا - سه جوان مسلمان فلسطینی و سوری توسط همسایه آمریکایی در کارولینای شمالی به قتل رسیدند. خبری تکان دهنده که بلافاصله خشم مسلمانان جهان را با خود به همراه داشت. علت قتل و انگیزه هنوز مشخص نیست. خانواده مقتولین معتقدند دلایل نژادپرستی و اسلام ستیزانه باعث شده تا فرزندانشان را از دست دهند. اما همسر قاتل مدعی است دعوا بر سر جای پارک بین شوهرش و همسایگان مسلمان باعث قم خوردن این فاجعه شده است. قاتل که در زندان به سر می برد هنوز اظهار نظری نکرده و یا اگر هم کرده پلیس خبری را در این خصوص منتشر نکرده است. امیر علی ابوالفتح معتقد است شواهدی زیادی در دست است که نشان دهد دلیل این اقدام انگیزه های نژادپرستی و اسلام ستیزانه بوده است. از مطالبی که کریک استفان هیکز در شبکه های اجتماعی منتشر می کرده تا تهدیدهایی که پیش تر این قاتل ۴۶ ساله علیه مقتولین داشته است. در ادامه مشروح گفتگوی خبرآنلاین با کارشناس مسائل آمریکا را می خوانید.

موضوع به قتل رساندن سه مسلمان در آمریکا سر و صدای زیادی به پا کرده است. آیا واقعا انگیزه این اقدام تمایلات اسلام ستیزانه بوده است؟

به هر حال ما که آنجا نیستیم و نمی توانیم با قاطعیت در این رابطه اظهار نظر کنیم و بیشتر بر اساس اخبار و گزارش هایی که رسانه های مختلف در این رابطه کار کرده اند می توان تحلیل نسبی در این خصوص ارائه کرد. به ویژه اینکه بخشی از این اخبار بعضا ضد و نقیض هم بوده اند.

آیا مولفه های روشنی برای تایید این امر که این کار با گرایشات اسلام ستیزی صورت گرفته وجود دارد؟

آنطور که رسانه های آمریکایی اشاره کرده اند فردی که به عنوان قاتل دستگیر شده است در حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی مطالبی را در خصوص مسلمانان منتشر کرده است. مباحثی که اتفاقا جنبه دوستانه هم نداشته و کاملا ضد اسلامی بوده است. البته نباید فراموش کرد که اگر بخواهیم بر مبنای مطالبی که او در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته قضاوت کنیم باید به این نکته هم توجه کرد که او کلا با موحدین و یا به اصطلاح خدا باوران مشکل داشته و مطالب او صرفا علیه مسلمانان نبوده است. بلکه به نظر می رسد او فردی دین ستیز بوده که با عموم دیدن داران و پیرو همه ادیان مختلف جهان مشکل داشته است.

اشاره کردید که اخبار در این خصوص، ضد و نقیض بوده است. همسر قاتل اساسا ارتباط میان این قتل و انگیزه های اسلام ستیزی را رد کرده و مدعی شده دلیل اصلی اقدام شوهرش اختلاف بر سر جای پارک با همسایگان بوده است. آیا واقعا دعوا بر سر جای پارک می تواند جان سه نفر را بگیرد؟

بله همانطور که شما اشاره کردید خانم قاتل چنین ادعایی کرده، ولی همانطور که در ابتدا هم اشاره کردم به دلیل اینکه ما در آنجا نیستیم، صرفا بر اساس اخبار و گزارش ها می توانیم قضاوتی نسبی ارائه دهیم. اما به نظر می رسد برخلاف ادعای این خانم موضوع قدری بالاتر از یک اختلاف ساده بر سر جای پارک باشد. چرا که والدین این سه جوانی که به قتل رسیده اند اظهار داشتند که فرزندانشان پیشتر به آنها گفته بودند که یکی از همسایگان شان فردی نژاد پرست است و برخورد او با آنها محترمانه نبوده است.

واکنش پلیس به این فاجعه چه بوده است؟ آیا اظهار نظر رسمی در این رابطه شنیده شده است؟

رئیس پلیس شهر گفته تحقیقاتی انجام می دهد تا دریابد علت اصلی واقعه چه بوده، آیا واقعا انگیزه های دینی پشت این جنایت بوده یا اینکه بر اساس ادعای همسر قاتل صرفا یک دعوای همسایگی بوده است. به نظر می رسد شواهد درباره نیت های نژادپرستی این فرد به اندازه ای هست که پلیس تاکید کرده این موضوع را بررسی می کند. اما طبیعتا تا زمان اعلام حکم باید منتظر ماند.

چنین رفتارهایی در آمریکا کمتر دیده شده و این اتفاق را می توان روندی تازه در این کشور به شمار آورد. شما ریشه این اقدام را در چه می دانید؟

قطعا تساهل دینی، مذهبی و نژادی در جامعه آمریکا بیشتر از اروپا است. چرا که آمریکا کشور مهاجران است و هم زیستی مسالمت آمیز در این کشور تا اندازه زیادی شکل گرفته است. اما در اروپا مهاجرستیزان زیادی وجود دارند و سابقه درگیری های نژادی در این قاره فراوان بوده است. اما این دلیل نمی شود که تصور کنیم سابقه چنین اقداماتی در آمریکا نبوده است. به خاطر داشته باشیم که بیست سال پیش و در حادثه بمب گذاری اوکلاهاما، در ابتدا رسانه ها ادعا کردند که مسلمانان در آن فاجعه دست داشتد و همین ادعا سبب شد میزان درگیری ها با جامعه مسلمانان در آن منطقه شدت یابد و حتی در آن مقطع ۲۰۰ مورد حمله به مسلمانان ثبت شد. هرچند در ادامه و با تحقیقات پلیس مشخص شد مسلمانان در آن خصوص نقشی نداشتند و آن بمب گذاری کار گروه های دست راستی میلیشیایی بوده است. ولی صرف همان ادعای اولیه هم کافی بود تا مشکلاتی برای مسلمانان اوکلاهاما به وجود آید.

بعد از ۱۱ سپتامبر هم چنین روندی علیه مسلمانان شدت گرفت

دقیقا همینطور است. بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر فشارهای روانی علیه مسلمانان به شدت زیاد شده و حتی چندین فیلم هم در این رابطه ساخته شد و میزان نفرت چه توسط پلیس و رسانه ها و چه توسط مردم عادی علیه مسلمانان افزایش یافت. در همان مقطع در اخبار داشتیم که حتی یک راننده تاکسی در نیویورک به دلیل عربی حرف زدن مورد ضرب و شتم قرار گرفت یا در مقطعی اعراب اجازه پرواز نداشتند و برای ورود به هواپیما با محدودیت های فراوانی مواجه شدند. به هر حال باید توجه کرد هرچند میزان مهاجر ستیزی و تنفر علیه مسلمانان در آمریکا نسبت به اروپا قابل مقایسه نیست اما به یاد داشته باشیم که در همین کشور کشیشی به خودش اجازه داد قرآن سوزی راه بیندازد و مواردی از این دست خود می تواند به خوبی وضعیت جامعه آمریکا در قبال مسلمانان را به نمایش بگذارد.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =