ایرنا نوشت:

فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح سوریه با صدور بیانیه ای تاکید کرد که یک هدف عملیات ویژه چند روز گدشته در ریف های دمشق ، قنیطره و درعا در محور جنوب، بازگرداندن امنیت و ثبات به شهرک های دیرالعدس، الدناجی، دیرماکرو تحکیم سیطره بر تل مصیح ، تل مرعی، تل العروس و تل السرجه بوده و این اهداف مهم تحقق یافته است.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است: هدف دیگر عملیات ویژه ارتش عربی سوریه در محور جنوب ، تقویت تامین امنیت جاده دمشق - قنیطره و جاده دمشق - درعا و همزمان قطع خطوط امدادرسانی و ارتباط عناصر مسلح با ریف غربی دمشق و ریف های درعا و قنیطره و تامین شرایط برای موفقیت های بیشتر نظامی درمنطقه عملیاتی بوده است.

پیروزهای نظامی اخیر ارتش سوریه و همپیمانان آن در منطقه جنوب مورد اهتمام ناظران قرارگرفته و تحلیل های زیادی در باره زمان، اهداف و مکان عملیات و ارتباط آن با اقدامات جاری رژیم صهیونیستی در خصوص ایجاد کمربند ویژه امنیتی با استفاده از عناصر مسلح در منطقه جولان اشغالی برای حمایت از این رژیم نوشته و گفته شده است.

« طالب ابراهیم» کارشناس امور راهبردی در این زمینه در گفت وگو با پایگاه خبری شبکه المنار لبنان تاکید کرد: هدف اصلی عملیات ارتش سوریه قطع ارتباط بین عناصر مسلح در ریف غربی دمشق و جولان و ریف درعا است.

وی افزود: منطقه شامل ریف غربی دمشق، ریف درعا و قنیطره از آن جهت که بین 4 کشور سوریه ، لبنان ، فلسطین و اردن قرار گرفته بسیار مهم بوده و برهمین اساس عملیات ارتش عربی سوریه و همپیمانان آن در این منطقه بسیار مهم تر و دارای ابعادی راهبردی است.

ابراهیم یادآورشد: عملیات ارتش سوریه پیامی برای دشمن صهیونیستی و همپیمانان عرب آن دارد که در توهم بسرمی بردند و گمان می کردند فرصتی مناسب برای ضربه زدن به محور مقاومت فراهم شده است.

این کارشناس امور راهبردی تصریح کرد: عملیات جاری ارتش عربی سوریه در جنوب این کشور تاکیدی است بر اینکه سوریه و همپیمانان آن، دشمن را غافلگیر کرده و گیرانداخته است.

وی توضیح داد: پیام دیگر عملیات ارتش سوریه و همپیمانان آن در جنوب این کشور تاکیدی است بر اینکه آنها زمان هرگونه عملیات و تحولی را تعیین می کنند.

طالب ابراهیم در باره امکان تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه بعداز خسارت های گسترده ای که گروه های مسلح تحت حمایت آن متحمل شده اند، گفت: مداخله اسراییل ممکن است اما دشمن صهیونیستی بعداز عاجز ماندن در مقابل عملیات اخیر نیروهای مقاومت در منطقه شبعای اشغالی محاسبات لازم را کرده است.

این کارشناس راهبردی افزود:پیش روی ارتش عربی سوریه در منطقه جنوبی به عقب نشینی

گروه های مسلح از غوطه شرقی و به ویژه دوما منتهی می شود.

وی تاکید کرد: ارتش سوریه با توجه به نارضایتی فزاینده مردم این کشور از جنایات گروهک زهران علوش به دستاوردهای میدانی بیشتری در بزرگترین اردوگاه گروه های مسلح دست خواهد یافت.

درهمین حال روزنامه لبنانی الاخبار نیز نوشت:ارتش عربی سوریه و همپیمانان آن از جمله حزب الله لبنان به طورعلنی با گروه های مسلح می جنگند در حالیکه اسراییل برای همه نیروهای امنیتی و نظامی خود آماده باش کامل اعلام کرده اما هیچ تحرکی از خود نشان نمی دهند زیرا به خوبی درک می کنند هرگونه مداخله، پیامدهای بدی برای آنها به دنبال خواهد داشت.

الاخبار افزود: شبکه های تلویزیونی رسمی و خصوصی سوریه هیچ واهمه ای از سخن گفتن درباره « تصمیم محور مقاومت» ندارند و نیروهای ارتش سوریه و نیروهای وعده صادق نیز از نبرد ویژه ای که اکنون در جنوب سوریه جریان دارد، با صراحت سخن می گویند.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: مقام های سوری با صراحت می گویند که هدف عملیات کنونی در محور جنوب سوریه جلوگیری از تحقق هرگونه هدف اسراییل برای نفوذ به داخل خاک این کشور و جلوگیری از اقدام ائتلاف گروه های مسلح ، اردن، عربستان ، قطر، ترکیه ، آمریکا و فرانسه برای اشغال دشت حوران سوریه است.

الاخبار یادآورشد که مقام های سوری همواره بر مسوولیت مستقیم امان درباره اوضاع جنوب سوریه و همکاری امنیتی و نظامی میدانی اردن با اسراییل و دیگران برای جداکردن جنوب سوریه و سیطره بر آن تاکید کرده اند.

این روزنامه لبنانی نوشت: روند عملیات نظامی کنونی در جنوب سوریه نشان می دهد که هدف اصلی وارد کردن ضربات کوبنده بر گروه های مسلح و تثبیت سیطره نیروهای ارتش سوریه بر مواضع و مناطق راهبردی است.

الاخبار افزود: هدف مرحله دوم عملیات، استقرار گسترده نیروهای ارتش عربی سوریه و همپیمانان آن در منطقه برای جداکردن کامل دو ریف قنیطره و درعا و تامین امنیت جاده بین المللی بین دمشق و جنوب سوریه و قطع ارتباطات گروه های مسلح مستقر با ریف جنوبی دمشق است.

این روزنامه لبنانی یادآورشد: اهداف اصلی و اولیه عملیات بیش از انتظار و پیش بینی های صورت گرفته، تحقق یافته است و بزودی مراحل دیگر آن شروع می شود در حالیکه دولت سوریه و همپیمانان آن درصدد تقویت قدرت و نیروی خود هستند و گروه های مسلح تلاش می کنند بعداز فروپاشی و تحمل شکست های سخت و تلفات سنگین که موجب اختلافات شدید میان سرکردگان آنها شده است ، تحت یک فرماندهی قرار گیرند.

الاخبار تاکید کرد: فرماندهی محور مقاومت بدون توجه به خطوط قرمزی که اسراییل برای حضور در مناطق جولان آزاد شده و حمله به گروه های مسلح همکار با آن وضع کرده بود، تصمیم برای مرحله جدید عملیات رویارویی با گروه های مسلح را اتخاذ کرد و همچنین تصمیم گرفت تا در یک عملیات پیش دستانه هرگونه تلاش برای دخالت نظامی نیروهای اردن با بهانه ایجاد مناطق امن در مرزهای با سوریه را ناکام سازد.

الاخبار نوشت: نیروی هوایی ارتش اسراییل که با استفاده از هواپیماهای شناسایی اطلاعات لازم را گردآوری و در اختیارهمپیمان اردنی و دیگر همپیمانان خود قرار می دهد، تصاویری از زره پوش ها و نیروهایی که بطورعلنی با پرچم های همپیمانان سوریه در میدان عملیات حضور دارند، ثبت کرده اند.

این روزنامه لبنانی افزود: این حضور و شرکت در عملیات بزرگترین دلیل است که نیروهای همپیمان سوریه بعد از جنایت اسراییل در منطقه القنیطره سوریه، ساکت نخواهند ماند.

الاخبار ادامه داد: با وجود اینکه اسراییل به همه نیروهای امنیتی و نظامی خود برای رصد تحولات میدانی در منطقه اعلام آماده باش داده اما آنها هیچ تحرکی از خود نشان نداده اند زیرا می دانند هرگونه مداخله نظامی مستقیم، اوضاع را به یک رویارویی سوق می دهد که با مراحل گذشته بسیار متفاوت خواهد بود و پیامدهای سختی برای آنها خواهد داشت.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: انتظار می رود ارتش عربی سوریه عملیات هجومی را در مناطق دیگر این کشور شروع کند و این روند تا زمانیکه همه خاک سوریه از زیر سیطره و کنترل گروه های مسلح خارج شود، ادامه خواهد داشت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =