بازارهای مالی طی یک هفته گذشته سرمایه گذاران را شوکه کردند.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بهبود فضاي پيرامون مذاکرات هسته اي و افزايش اميدها به توافق نهايي موجب شده بود تا قيمت دلار در بازار کاهش يابد. از سوي ديگر بحران يونان وضعيت طلا در بازارهاي جهاني را دگرگون کرد. برهمين اساس تحليلگران بازارهاي مالي در ميانه هفته به اين جمع بندي رسيده بودند که روند قيمت گذاري دلار نزولي و مسير حرکتي شاخص بورس صعودي مي شود ولي در آخرين روز معاملات بازارهاي مالي مشخص شد که هفته براي بورس چندان مثبت نبوده و دلار هم ترمزش کشيده شد.

برخي فعالان بازار روايت مي کنند که با وجود بروز نشانه هاي مثبت در مورد پرونده هسته اي ولي هنوز جمع بندي دقيقي در مورد اين موضوع صورت نگرفته است. برهمين اساس دلار آمریکا در ابتدای هفته تا زیر 3 هزار و 400 تومان پایین آمد تا پس از دو ماه این اتفاق افتاده باشد. در میانه های هفته اما بار دیگر بهای دلار افزایش یافت و هفته را در قیمت 3 هزار و 420 تومان پایان رساند. قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته 3 هزار و 430 تومان بود. طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته حدود 0.29 درصد کاهش یافته است. با این حساب اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 29هزار تومان زیان به سرمایه‌گذار تحمیل شده است.

وضعيت در بازار طلا نيز با دلار تفاوت چنداني ندارد. بازار جهانی طلا در طول هفته گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت اما در نهایت با کاهش مواجه شد و روز گذشته به یک هزار و 221 دلار در هر اونس رسید. در پايان هفته ميزان سرمايه گذاري در بازار طلا و سکه با زيان 1.7 درصدي همراه بود. این موضوع نشان می دهد که 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در این بازار در طول یک هفته ضرر 170 هزار تومانی بر جای گذاشته است. با این حساب در این هفته که سپری شد بازار سرمایه با 1.42 درصد زیان مواجه شد. بازار ارز زیان 0.29 درصدی بر جای گذاشت و بازار سکه با زیان 1.7 درصدی، زیان‌ده‌ترین بازار هفته بوده است.

فعالان بازار اعتقاد دارند که زيان دهي بازارهاي مالي موجب شده تا سرمايه گذاران خرد در تصميم گيري براي انتقال دارايي هايشان به اين بازارها دچار ترديد شوند. همين موضوع سبب شده تا نگراني هايي در ورد وضعيت 684 هزار ميليارد تومان نقدينگي در جامعه ايجاد شود. در صورتي که بازارهاي مالي مناسبي براي انتقال دارايي هاي خرد مردم ايجاد نشود، خطر انتقال اين پول ها به بازارهاي مانند مسکن و تکرار رشد قيمت ها وجود دارد. پيش از اين بين سال هاي 1380 تا 1390 به دليل انتقال سرمايه هاي خرد مردم به اين بازارها قيمت ها به ميزان 500 درصد رشد پيدا کرده بود.


3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    1 5
    طلا و دلار بهترین سرمایه گذاریهای هستند با قدرت نقد شوندگی بسیار بالا ، دقیقا مثل خودرو پیکان در 20 الی 30 سال پیش ، ولی مشتری اول و آخر خانه و زمین و خودرو و بورس خود صاحبشه