ایرنا نوشت:

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از توافق سران کشورهای روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه معروف به گروه نورماندی در مینسک در مورد برقراری آتش بس در شرق اوکراین خبر داد.

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در پایان مذاکرات 15 ساعته در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس توافق به دست آمده در این مذاکرات، آتش بس در مناطق مناقشه شرق اوکراین از ساعت 12 شب 15 ماه فوریه برقرار می شود.

رییس جمهوری روسیه علت به درازا انجامیدن مذاکرات مینسک را خودداری طرف اوکراینی از مذاکره مستقیم با نمایندگان جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک عنوان کرد.

پوتین مورد مهم دیگری که مذاکره کنندگان گروه چهار به توافق رسیدند را انتقال تسلیحات از خطوط حائل تایید شده در مورخه 19 ماه سپتامبر ذکر کرد.

وی افزود: مجموعه ای از مسایل مربوط به حل و فصل سیاسی پایدار مسایل اوکراین مورد توافق قرار گرفت. در این مورد چند مساله وجود دارد که اصلاحات حکومتی از آن جمله است و باید حقوق قانون ساکنان مناطق دونتسک و لوهانسک محترم شمرده شود.

به گفته پوتین، مساله دیگر مربوط به مرزبانی در مناطق دونتسک و لوهانسک است که باید با هماهنگی شبه نظامیان منطقه دونباس حل و فصل شود.

رییس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود از طرف های متخاصم در شرق اوکراین دعوت به خویشتنداری کرد.

وی افزود: نمایندگان مناطق دونتسک و لوهانسک اعلام کرده اند که از پیشروی نیروهای اوکراینی جلوگیری کرده و واحدهایی از این نیروها شامل حدود هشت هزار سرباز را در منطقه دوبالتسوا محاصره کرده اند. طرف اوکراینی اعلام کرد که نیروهای این کشور در محاصره قرار ندارد.

پوتین گفت: طبیعی است که نیروهای محاصره شده برای خروج از محاصره تلاش می کنند و نیروهای اوکراینی خارج از آن هم دست به حملات می زنند. با پوروشنکو توافق کردیم که کارشناسان نظامی روس و اوکراینی این وضعیت را بررسی کنند.

وی افزود: از دو طرف مناقشه دعوت می کنم از اقدامات جنگی که باعث خونریزی بیشتر شود خودداری کنند و به حل و فصل سیاسی مساله بپردازند.

پوتین همچنین گفت که در جریان نشست گروه تماس ، سند اجرای مفاد توافقنامه صلح مینسک امضا شده است. اما سران گروه چهار نورماندی بیانیه برای آغاز روند اجرای این سند را امضا نکرده اند.

در همین حال پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین در حاشیه اجلاس سران روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین در مینسک با ابراز نارضایتی از نتایج این اجلاس گفت: هنوز هیچ خبر خوشی از نتایج مذاکرات در این اجلاس نمی توانم بدهم.

وی گفت: برخی از شرایطی که طرف روسی مطرح می کند غیر قابل قبول است.

به گزارش رسانه های روسی، طرف اوکراینی در مورد خطوط حائل میان شبه نظامیان و نیروهای اوکراینی و نیز موقعیت ویژه مناطق دونتسک و لوهانسک با طرف روسی اختلاف دارد که مانع از امضای بیانیه نهایی شده است.

اجلاس چهارجانبه نورماندی چهارشنبه شب به وقت مسکو در کاخ استقلال اقامتگاه رسمی رییس جمهوری بلاروس آغاز شد و مذاکرات آن در پشت درهای بسته بیش از 15 ساعت برگزار شد.

برنامه به صورتی چیده شده بود که ولادیمیر پوتین، پترو پوروشنکو و فرانسوا اولاند روسای جمهوری روسیه، اوکراین و فرانسه و خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ابتدا بدون حضور هیات های این کشورها با یکدیگر در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین مذاکره کردند و سپس هیات های چهار کشور به مذاکرات پیوستند و پس از آن مذاکرات بدون حضور هیات ها ادامه یافت.

بیش از 500 خبرنگار اجلاس سران روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین را پوشش خبری می دهند.

همزمان با برگزاری این دیدار چهارجانبه، نشست گروه تماس اوکراین درمینسک برگزار شد و در آن ‘دنیس پوشیلین' و ‘ولادیسلاو دینوو' نمایندگان جمهوری های خودخوانده دونتسک ولوهانسک با لئونید کوچما نماینده رسمی اوکراین در مورد مفاد توافقنامه جدید صلح مذاکره کردند و امروز هم آلکساندر زاخارچنکو و ایگور پلوتنیتسکی رهبران دو جمهوری خودخوانده به مذاکرات پیوستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =