سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل با انتشار یادداشتی در روزنامه لس آنجلس تایمز به شدت از راهبرد امنیتی دو سال آینده آمریکا انتقاد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت لس آنجلس تایمز، جان بولتن گفته است این راهبرد در دهه های اخیر آمریکا را به ستوه خواهد آورد.

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در این یادداشتت نوشته است راهبرد امنیتی اوباما این کشور را در دهه های پیش رو با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.
به نوشته بولتون راهبردی که اوباما هفته گذشته برای دو سال پایانی ریاست جمهوری اش تعیین کرده است تفاوت های زیادی با راهبردهایی از این دست است که شامل میزانی از خود شیفتگی، خیال پردازی و لفاظی های آنچنانی هستند و از این رو این راهبرد در نوع خود رکوردی جدید در این طبقه بندی به حساب می آید.
این راهبرد را به عنوان یک داروی مسکن نمی توان دست کم گرفت.
بولتون در ادامه پاسخ های اوباما درکنفرانس خبری با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را نوعی تلاش برای منحرف کردن توجهات از نمایش راهبردی جهانی رو به وخامت آمریکا دانسته است.
این جمهوریخواه راست گرا که از مخالفان جدی سیاست های کاخ سفید است نوشته سیاست های اوباما، آمریکا را تضعیف کرده است و در سال های آینده متجاوزان را به جای ترساندن ، ترغیب می کند.

او گفته است راهبرد امنیت ملی اوباما از واقعیت به دور است چرا که برخلاف ادعای او عراق یک کشور واقعا شکست خورده است و این دولت اسلامی که تهدیدی معادل یا بدتر از القاعده است اکنون کنترل بخش های وسیعی از اراضی عراق را برعهده دارد.

بولتن پیشبینی کرده است که راهبرد جدید امنیتی اوباما سبب می شود تا عراق به یک کشور تروریستی جدید همچون دیگر کشورهای منطقه از لیبی گرفته تا یمن تبدیل شود و این امر آغاز گر یک دوره هرج و مرج و آشوب خواهد بود.

نماینده سابق امریکا در سازمان ملل سیاست اوباما در قبال اوکراین را نیز در تعارض با آنچه فرانسه و آلمان در پیش گرفته اند دانسته و ضمن اشاره به اینکه این سیاست واشنگتن را به حاشیه می کشاند نوشته است اوباما بیشتر از مفهوم "هدایت از پشت پرده" که جرج اورول رمان نویس انگلیسی به آن اشاره کرده، استفاده می کند.

این نظریه پرداز افراطی آمریکایی در ادامه سیاست های اوباما درباره ایران را نیز مورد حمله قرار داده و نوشته است: رئیس جمهور آمریکا می گوید توافقنامه موقت 2013 پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده است. این مسئله کاملا نادرست است و قطعا تهدید موجودیتی فزاینده آمریکا و متحدان ما را مبهم می سازد.
او اوباما را درخصوص برخورد با ایران به ساده انگاری متهم کرده و می نویسد: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران اقداماتی را به غیر از اقدامات موقتی برگشت پذیر انجام داده است.

بولتون در ادامه نوشته است راهبرد امنیتی اوباما به این موضوع نمی پردازد که چگونه شد که پس از یک دهه مذاکرات با ایران شناسایی حق ایران برای غنی سازی اورانیوم که از سال 2003 در برابر آن مقاومت شده بود مطرح شد.

او به این موضوع اذعان می کند که تلاش غربی ها همواره براین بوده است که ایران باید فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را بدون هیچ قید و شرطی کنار گذارد اما اکنون همه چیز تغییر کرده است.
بولتون نوشته است: دست کشیدن اوباما از این امتیاز مهم و اساسی با اشتباهات "موجودیتی" غرب در دهه سی قابل مقایسه است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    62 9
    جان بولتون یه تندرویی جنگ طلب متوهمه
  • حمید IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    65 4
    به هر حال همه جای دنیا افراطی وجود داره