رییس مجلس شورای اسلامی گفت: توافق هسته‌ا‌ی ایران باید عزتمندانه، توام با حفظ دستاورهای هسته‌ای و زمینه ساز رشد وشکوفایی این صنعت درکشورباشد .

دکتر علی لاریجانی صبح امروز(چهارشنبه) در مراسم گرامی‌داشت 22 بهمن که در میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد گفت: مردم اصفهان را انقلابی و همیشه در صحنه خواند و اظهار کرد: حضور چشمگیر مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن نشانه حساس بودن آحاد ملت نسبت به سرنوشت سیاسی و اجتماعی آنها به ویژه در شرایط امروز ایران و منطقه است.

به گزارش ایسنا او با اشاره به شرایط حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: در سال 57 ملت ایران با رهبری امام خمینی (ره) پس از 15 سال مبارزه مستمر توانست رژیم دیکتاتوری شاه را کنار زده و انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که در زمان شاه انبساط دین و وابستگی رژیم ستم شاهی پهلوی را به چشم دیدند و یا به چگونگی شرایط حاکم بر ایران در خلال مطالعات خود آگاهی دارند به خوبی می دانند که مبارزه با رژیمی که آمریکا و غرب با همه وجود از آن حمایت می کرد و به عنوان مهمترین اتکای کشورهای مستکبر غربی به ویژه آمریکا در منطقه شناخته می‌شد تا چه حد مشکل و پر هزینه بوده است.

لاریجانی گفت: آمریکا در آن دوران بیش از 60 هزار مستشار خود را به ایران آورد و شاه نیز آنها را در بخش های مختلف و تخصصی کشور به کار گماشت، به طوری که صنعت و نیروی مسلح ایران نیز در چنگال آمریکایی ها قرار داشت و میزان وابستگی کشور به ویژه در بخش صنعت به غرب به حدی بود که ایرانیان از انجام هر گونه فعالیتی در غیاب این نیروها عاجر بودند.

او به وضعیت نامناسب مناطق محروم ایران در زمان شاه اشاره کرد و گفت: در زمان رژیم پهلوی آبادانی کشور تنها محصور به چند شهر بزرگ کشور بود و مناطق محروم به ویژه روستاهای دور افتاده از هیچ یک از امکانات رفاهی از جمله آب، برق، جاده و ... محروم بودند؛ مردم هیچ نقشی در تعیین سرنوشت خود نداشتند و شاه نیز هر گونه مخالفتی را با شدت بسیار سرکوب می کرد و چون هیچ حمایتی از طرف ملت احساس نمی کرد هر روز بیش از گذشته به سمت وابستگی به غرب پیش می رفت و آمریکا نیز از طریق مستشاران، سفرا و نمایندگان خود در ایران دستورات اجرایی روسای خود را به گوش شاه می رساندند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطبق با سیاست‌های غرب، شاه متحد اسرائیل در منطقه خاورمیانه بود، ادامه داد: شاه با کشورهای عربی و اسلامی رابطه سرد و نامناسبی داشت به طوری که حتی در جریان جنگ اعراب با اسرائیل به دنبال ایجاد محدودیت‌های فروش نفت، شاه به دستور غرب نفت کشور را در اختیار دولت اسرائیل قرار داد و به همین دلیل نیز ملت مسلمان ایران در آن زمان دچار سرشکستگی شده بود.

لاریجانی درباره رویکرد امام خمینی (ره) با سیاست های غاصبانه شاه و غرب گفت: امام خمینی (ره) با مشاهده وضعیت ایران دست ملت را گرفت و با صدای بلند از حقوق ملت دفاع کرد. از تهدید دیکتاتورها نترسید و در کشور یک مرجع روحانی و عالی مقام دست به بیداری ملت ایران زد و به مردم آموخت که تنها راه خروج از سرافکندگی و وابستگی در دستان خود آنها قرار دارد.

او با استناد به آیات قرآن مجید ادامه داد: سرنوشت هر ملت به دست خود آنها رقم می خورد، این درس بزرگ امام خمینی (ره) به ملت ایران بود که نه تنها رمزگشای حرکت مردم در جریان پیروزی انقلابی اسلامی ایران شد بلکه در همه حوادث پس از انقلاب نیز میزان جدیت حضور مردم در صحنه همواره باعث ایجاد تغییرات شگرف در زندگی سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی شده است، همان گونه که در جریان جنگ تحمیلی 8 ساله حضور آحاد جامعه در جبهه های حق علیه باطل باعث پیروزی، سرافرازی و سربلندی ایرانیان در عرصه نبرد و پیکار شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: حضور ملت ایران در آبادانی کشور که با تاسیس جهاد سازندگی در ایران آغاز شد رویکرد دولت ها را نسبت به آبادانی مناطق محروم دگرگون کرده و تغییر داد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با مورد توجه قرار دادن مساله هسته‌ای ایران گفت: حضور جدی ملت در سرنوشت سیاسی خود در انتخابات مختلف کشور نشان‌دهنده تثبیت مردم سالاری در بطن نظام جمهوری اسلامی ایران است با این وجود مردم غیور و همیشه در صحنه ایران باید به این مساله نیز توجه کنند که امروز عرصه هسته‌ای کشور به حضور یکپارچه آنها همچون همیشه نیازمند است.

او گفت: امروز مساله هسته ای ایران که غرب سالها است به بهانه آن به طور جدی با ملت ایران به ستیزه برخواسته نیاز به توجه گسترده مردم دارد، حضور گسترده ملت در راهپیمایی 22 بهمن اراده ملت را در حفظ دستاوردهای هسته ای ملی به رخ جهانیان خواهد کشید.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد سیاستمداران نظام در مورد مساله هسته ای ایران گفت: از ابتدای شکل گیری مباحث هسته ای جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرد که راه حل سیاسی تنها راهکار ممکن برای برطرف سازی مناقشات اتمی ایران است چرا که بر اساس فتوای مقام معظم رهبری ملت و دولت ایران هیچ گاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و نخواهند بود.

لاریجانی گفت: این غرب است که گاه گاهی میز مذاکره را ترک می کند و با توسل به زبان زور برای رسیدن به خواسته ها و امیال زیاده خواهانه خود و نفی تکنولوژی صلح آمیز هسته ای ایران تلاش می کنند و در این میان همواره حمایت ها و پشتیبانی های ملت از تیم دیپلماسی و متخصصان هسته ای کشور عامل پیشبرد مقاصد هسته ای ایران بوده است.

او با تاکید بر اینکه امروز هیچ مسئول ایرانی مخالف انجام توافق هسته‌ای نیست، گفت: امروز برخی ممکن است با برقراری توافق هسته‌ای موافق نباشند و این یک مساله طبیعی در جامعه‌ای است که به دموکراسی و تضارب آرا معتقد است با این وجود رهبری، کارگزاران نظام و همه قوا از ایجاد توافق هسته ای میان ایران و 1+5 حمایت کرده و استقبال می کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در عین حال درباره شروط رسیدن به توافق گفت: توافق هسته ای ایران باید عزتمندانه، توام با حفظ دستاورهای هسته ای و زمینه ساز رشد و شکوفایی این صنعت در کشور شود و همچنین برخی مشکلات اقتصادی ایجاد شده توسط تحریم های ظالمانه غرب را خنثی کرده و از سد راه بردارد تنها در چنین شرایطی است که توافق هسته ای ایران با نمایندگان کشورهای 1+5 را می توان خوب دانست.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399781

برچسب‌ها