واحدمرکز ی خبر نوشت:

پرونده مرتبط با نقش حکومت عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر در آمریکا با دیگر توسط خانواده های قربانیان این حملات مطرح می شود.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «جِیمز ریزنفیب» نوشت «ران موتلی» وکیل آمریکایی در سال دو هزار و دو در دادگاه فدرال این کشور پرونده ای را به نمایندگی از طرف خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر مطرح کرد و در این پرونده دولت عربستان و شماری از بانک ها و موسسات خیریه این کشور و اعضای خاندان سلطنتی را به کمک به القاعده متهم کرد. این پرونده دچار فرآیند طولانی اداری شد و هرگز به شکل جدی مطرح نشد. در نهایت قاضی ران موتلی در سال دو هزار و سیزده درگذشت. هفته گذشته زکریا موسوی مامور عملیاتی سابق القاعده در زندان فدرال آمریکا به وکلای خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر گفت که اعضای خاندان سلطنتی عربستان در دهه نود مهم ترین تامین کنندگان منابع مالی مورد نیاز القاعده بودند. این مساله باعث شد که پرونده شکایت خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر علیه خاندان سلطنتی عربستان و برخی از بانک ها و موسسات این کشور بار دیگر مطرح شود. هر چند این ادعا از سوی برخی از تحلیلگران سیاست خارجی و مسئولان حکومت عربستان رد شد اما اعترافات مامور عملیاتی سابق القاعده باعث شد که بار دیگر مساله مشارکت عربستان در حملات یازده سپتامبر مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد و پرونده موجود در این زمینه بار دیگر مطرح شود. اکنون شمار زیادی از قضات و وکلا در آمریکا پرونده های مرتبط با حملات یازده سپتامبر را بررسی می کنند و پرونده قاضی موتلی و شماری از پرونده های مشابه آن مهم ترین پرونده ها درباره این موضوع هستند که در دادگاه فدرال در منهتن در نیویورک بررسی می شود. روند طولانی بررسی این پرونده ها در سال های اخیر باعث شده است تردیدها و سوال های زیادی درباره این پرونده ها مطرح شود.
قاضی موتلی و وکلای دیگر در ابتدای بررسی نقش عربستان در حملات یازده سپتامبر صدها موسسه و شخصیت عربستانی را در این پرونده متهم می دانستند و فهرست بلندی از آنها را تهیه کردند. امروزه برخی از وکلا رویکرد اولیه در این پرونده را اشتباه می دانند چون این فهرست بلند از متهمان باعث شد سال های بسیار زیادی صرف بررسی این پرونده شود و بسیاری از این افراد و نهادهای عربستانی تلاش کرده اند نام شان از فهرست فوق حذف شود.
جیم کریندلر یکی از وکلای خانواده های قربانیان یازده سپتامبر در آمریکا گفت اگر به سیزده سال قبل بازگردیم من ترجیح می دهم پرونده متمرکز و مشخصی در این خصوص تدوین کنیم. بسیاری از متهمان اولیه این پرونده از جمله دولت عربستان و همچنین شماری از مسئولان آن موفق شده اند خود را تبرئه کنند و نام شان را از فهرست متهمان حملات یازده سپتامبر خارج کرده اند. آنها استدلال می کنند که براساس دکترین مصونیت استقلال خارجی از این اتهامات مبرا هستند و بر اساس این قانون دادگاه های آمریکا حق ندارند شهروندان کشورهای دیگر را بعنوان متهم تحت پیگرد قرار دهند. در سال دو هزار و پنج دولت عربستان و اعضای خاندان سلطنتی این کشور موفق شدند حکم تبرئه خود در پرونده حملات یازده سپتامبر دریافت کنند. بعد از آن وکلای این پرونده درخواست تجدید نظر را مطرح و جنگ قانونی طولانی را شروع کردند و در نهایت در سال دو هزار و سیزده دادگاه تمیز اعلام کرد خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر می توانند علیه دولت عربستان در این پرونده اعلام جرم کنند. پرونده ای که خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر ابتدا علیه متهمان این پرونده تشکیل داده بودند شامل صدها متهم از جمله برخی دولت ها و شهروندان و مسئولان چندین کشور بود اما اکنون این پرونده بطور مشخص بر روی حکومت عربستان و نقش آن در حملات یازده سپتامبر متمرکز شده است. اکنون وکلای خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر امیدوارند کنگره آمریکا با تصویب قانونی و ابطال مصونیت استقلال خارجی زمینه را برای محاکمه عاملان حمایت از تروریسم فراهم کند و روند این محاکمه را تسریع بخشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =