۰ نفر
۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۰

ایرنا نوشت:

وزارت امور خارجه پاکستان ادعای جدید عربستان سعودی را مبنی بر اینکه کمک های مالی ریاض به برخی افراد و نهادهای خصوصی پاکستان با هماهنگی دولت اسلام آباد انجام می شود، رد کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه روز چهارشنبه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: ارائه کمک های مالی به افراد و نهادهای خصوصی از طریق 'کانال های غیررسمی'، صرف نظر از اینکه این کمک ها از سوی چه کشور یا منبعی صورت می گیرد، از این پس در قالب برنامه اقدام ملی علیه تروریسم، تحت نظارت و کنترل دقیق قرار می گیرد تا از هرگونه ارسال کمک های مالی به تروریست ها و گروه ها و نهادهای تروریستی جلوگیری شود.

در این بیانیه، درعین حال آمده است: عربستان سعودی سهم مهمی در توسعه اقتصادی پاکستان دارد و روند ارائه کمک های مالی عربستان در زمینه کمک به اقتصاد پاکستان و کمک به طرح های مختلف عمرانی و صنعتی این کشور، از طریق وزارت امور خارجه پاکستان و با مشورت با بخش ها و نهادهای مربوطه در دولت پاکستان انجام می شود.

براساس این بیانیه، مشخص می شود که تا کنون نظارت دقیقی از سوی دولت پاکستان بر روی کمک های مالی ریاض به مدارس دینی و اشخاص و گروه های افراطی پاکستان صورت نمی گرفت و عربستان سعودی بدون هماهنگی با دولت پاکستان و از طریق کانال های غیر رسمی، اقدام به پرداخت پول به این افراد و نهادها می کرد.

حدود سه هفته پیش 'ریاض حسین پیرزاده' وزیر هماهنگی میان ایالت های پاکستان در اظهاراتی تند و صریح علیه عربستان سعودی، حکومت این کشور را عامل بی ثباتی و بسیاری از مشکلات جهان اسلام از جمله پاکستان دانست و گفت: عربستان از طریق خرج کردن پول های کلان، ایدئولوژی مورد نظر خورد را در میان برخی کشورهای اسلامی از جمله پاکستان ترویج می دهد.

وی تاکید کرد: دیگر زمان آن رسیده است تا مانع از تا ورود پول های عربستان به پاکستان شویم.

برخی نمایندگان مجلس و سیاستمداران پاکستانی معتقدند عربستان سعودی بخش عمده ای از نیازهای مالی برخی مدرسه های دینی در پاکستان را تامین می کند و معمولا در چنین مدارسی، افکار و عقایدی به دانش آموزان تدریس می شود که می تواند موجب سوق دادن ذهن و فکر آنان به سمت افراط گرایی و در نهایت تروریسم شود.

عربستان سعودی روز دوشنبه هفته جاری در واکنشی دیرهنگام به اظهارات این وزیر کابینه پاکستان، اتهامات مربوط به کمک ها مالی ریاض را به مدارس دینی پاکستان برای گسترش افراطی گری رد کرد.

سفارت عربستان در اسلام آباد با رد اتهامات کمک مالی به مدارس پاکستان برای گسترش افراطی گری در این کشور گفت که برخی از عناصر، با استفاده از رسانه ها شایعاتی را علیه عربستان ترویج می دهند.

سفارت عربستان سعودی در اسلام آباد با صدور بیانیه ای اعلام کرد که زمانی که مدرسه، مسجد یا سازمان خدمات رسان از دولت عربستان در خواست کمک مالی می کند، این موضوع برای تایید به وزارت امور خارجه پاکستان ارجاع می شود تا واجدالشرایط بودن این نهادها برای دریافت کمک مالی مورد تایید قرار گیرد. بنابراین پس از تایید وزارت امور خارجه پاکستان، به درخواست کنندگان کمک مالی می شود.

سفارت عربستان مدعی شد: ریاض برای نابودی با تروریسم، با پاکستان همکاری می کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399741

برچسب‌ها