ایسنا نوشت:

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مذاکرات میان ایران و آژانس طی ماههای اخیر پیشرفت محسوسی نداشته است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یک‌شنبه در گفت‌و‌گو با روزنامه‌ وال استریت ژورنال درباره‌ روند رایزنی‌ها میان ایران و آژانس گفت: این مذاکرات در ماههای اخیر پیشرفت محسوسی نداشته است در حالی که هر دو طرف توافق کردند تا مذاکرات در سطح بلند پایه را افزایش دهند.

آمانو روز شنبه در حاشیه‌ کنفرانس امنیتی مونیخ با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده بود.

او در ادامه گفت‌وگو با وال استریت ژورنال تاکید کرد که پیشرفت محسوسی حاصل نشده است و برای حل مسائل باقی‌مانده کارهای زیادی باید انجام شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه ایران در دیدار روز شنبه تسریع در روند همکاری‌ها را پذیرفته است یا نه؟ گفت: این مساله هنوز مشخص نشده است. وی به صحبت‌های من گوش داد و موافقت کرد تا در آینده رایزنی‌ها را افزایش دهیم. وی پاسخ منفی به این درخواست نداد.

آمانو گفت: وزیر امور خارجه‌ ایران موافقت کرد که مقامات بلند پایه‌ کشورش و مقامات آژانس باید پس از این با شدت بیشتر و به صورت پی در پی رایزنی داشته باشد.

او در این باره گفت: طی هفته‌های آینده باید نشست دیگری در سطح مقامات ارشد میان هر دو طرف برگزار شود اگرچه هنوز تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: ایران نمی‌تواند سوالاتی که در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش مطرح شده را بی پاسخ بگذارد و این مساله برای ایران یک گزینه محسوب نمی‌شود.

به نوشته‌ وال استریت ژورنال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نوامبر سال 2011 طی گزارشی 12 مساله نگران کننده را درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران مطرح کرد که بخش بیشتر آن مربوط به بیش از یک دهه قبل بوده است.

آمانو در ادامه با تکیه بر این ادعا که ایران به تمام سوالات آژانس پاسخ نداده و تنها به دو مساله رسیدگی کرده است گفت: هر چند هنوز هیچ پیشرف واقعی در خصوص این دو مساله نیز حاصل نشده و تهران هنوز سراغ مسائل جدید که باید در آینده درباره‌شان رایزنی کند نرفته است.

او درباره‌ مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نیز گفت: من اراده و تعهد سیاسی برای حصول یک توافق هسته‌ای را حس می‌کنم. آنها تاکنون مسائل زیادی را مورد بررسی قرار دادند و درباره‌ برخی از مسائل اختلافاتی دارند که من آن را درک می‌کنم. اما تمام عناصر در این مذاکرات وجود دارد.

یوکیا آمانو در حالی این اظهارات را بیان کرده است که آژانس پیش از این در گزارشاتش تاکید کرده است شواهد کافی که ثابت کند برنامه‌ هسته‌ای ایران از مسیر صلح آمیز خود خارج شده به دست نیاورده است.

مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه در گذشته و چه در حال حاضر ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای آنگونه که غرب ادعا می‌کند در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

 


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =