ایرنا نوشت:

معاون اول رییس جمهوری گفت: در کشوی میز دولت برای هر حالت ، برنامه ای وجود دارد؛ اگر مذاکرات شکست بخورد و تحریم ها تشدید شود هم ما برنامه داریم.

اسحاق جهانگیری عصر امروز -شنبه- در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت: ما در دو سه محور باید به سمت حل مشکلات می رفتیم که یکی از این مسائل بحث های بین المللی بود؛ در شرایطی وجود داشتیم که هر چند ماه یک تحریم جدید به بهانه های واهی وضع می شد.

او با اشاره به اینکه تیم کارشناسی قوی و مقتدری مذاکرات هسته ای را دنبال می کند گفت: در طول 36 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می توانیم ادعا کنیم مدیرانی داریم که کشور را می توانیم در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

جهانگیری ادامه داد: در طول 36 سال اخیر در کوره های مشکلات ، نیروهای آبدیده ای در کشور تربیت شده است.

او با تاکید بر اینکه ما فرصت خطا نداریم گفت: باید در همه بخش ها از مدیران کارآزموده استفاده می کردیم که در سیاست خارجی این اتفاق افتاد.

جهانگیری گفت: وزیر امور خارجه ما در مقابل 6 وزیر بزرگترین قدرت های جهان مذاکره می کند و ما از صحبت آنها متوجه می شویم که مذاکرات به طور جدی دنبال می شود و به همین دلیل شاهد حمایت های مکرر رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده هستیم.

او با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به بیانیه خواندن اکتفا نمی کند گفت: امروز با قاطعیت می شود گفت که هیچ تحریم جدیدی در این 18ماه علیه ایران وضع نشده، برخی تحریم ها معلق شده، برخی منابع آزاد شده و از همه مهمتر حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شده است.

او گفت: ما توانستیم بنیان تحریم های ظالمانه را قطع کنیم و راه توسعه کشور را پیش بگیریم؛ همچنین برنامه های دولت را در یک سناریو محدود نکرده ایم و حداقل چندین جلسه برگزار کرده و سناریوهای مختلفی را که ممکن است پیش بیاید برنامه ریزی کرده ایم و راجع به بدترین سناریوها هم برنامه داریم. یعنی اگر حتی مذاکرات شکست بخورد و تحریم ها تشدید شود هم ما برای مدیریت کشور برنامه داریم.

جهانگیری گفت: در ستاد تدابیر اقتصادی، جلسات هیات دولت و جمع های دولت در ستاد هماهنگی اقتصادی بحث های زیادی انجام شده است؛ همچنین در مورد اینکه با نفت 40 دلاری چگونه برخورد کنیم و با نفت 100 دلاری نیز چگونه برخورد کنیم برنامه ریزی شده است.

او گفت: ما در شرایطی که اکنون قرار داریم با یک اتفاق بدی رو به رو شده ایم و آن، کاهش قیمت نفت است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: کاهش بهای نفت آثار مختلفی بر اقتصاد کشور می گذارد که باید دقیقا بررسی کنیم و خودمان را با این شرایط هماهنگ کنیم.

او گفت: یکی از آثار کاهش قیمت نفت ، روی بودجه دولت است؛ کاهش درآمد نفت نه تنها بر درآمد حاصل از صادرات نفت بلکه بر میزان درآمدهای مالیاتی و گمرکی نیز اثر می گذارد.

جهانگیری ادامه داد: ما بسیار تلاش کردیم که اقتصاد را از مسائل بغرنج مختلف نجات دهیم، خصوصا تورم و رکود؛ که در این مدت توانستیم تورم 40 درصدی را به 16 درصد کاهش دهیم و در 6 ماهه نخست سال جاری به رشد اقتصادی بالای چهار درصد دست پیدا کنیم.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی سیاست قطعی دولت برای سال 94 صرفه جویی در مصرف منابع است گفت: در تخصیص منابع باید دقت کنیم.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =