عسگرخانی: جلیلی مصیبتی بزرگ برکشور وارد کرد

ابومحمد عسگرخانی گفت که تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای هیچ تخصصی در مسائل امنیت بین الملل ندارد. او همچنین معتقد است که باری که ظریف بر دوش ملت گذاشته است سنگین تر از باری است که جلیلی گذاشت.

سعید جعفری پویا: چند سال پیش حتی اعتقاد داشت ایران باید بمب اتم داشته باشد و تهدیدات و تحریم های بین المللی تا زمانی ادامه می یابد که ما به بمب اتم دست یابیم. نگاهی به شدت رئالیستی که بیشتر بر تئوری های بازدارندگی استوار بود. تئوری های که دکتر ظریف مبنای آنها را دیوانگی می خواند. حالا خود او می گوید دیگر آن نگاه را ندارد، اما به شدت نسبت به عملکرد تیم فعلی وزارت خارجه و مذاکره کنندگان هسته ای انتقاد دارد. ابومحمد عسگرخانی به عنوان یکی از منتقدین کلاسیک روحانی و ظریف سالهاست که ایده های رئالیستی اش تقابل جدی با نظرات پراگماتیستی روحانی و ظریف دارد. استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرآنلاین تاکید می کند ادامه مذاکرات با غرب ما را بیشتر در گرداب فرو می برد. با این کارشناس مسائل امنیت بین الملل در کافه خبر به گفتگویی چالشی پیرامون روند مذاکرات هسته ای نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.  

شما از دیرباز انتقاداتی را نسبت به نوع نگاه تیم فعلی مذاکره کننده هسته ای ایران مطرح می کردید. به نظر شما چه راهکاری می توانست مفید به فایده باشد؟

در مورد پرونده هسته ای ایران، انتقاد من تنها به تیم فعلی معطوف نیست، چراکه دیپلماسی کلیه دولت های جمهوری اسلامی ضعیف بوده است. ما باید سعی می کردیم از همان ابتدا دیپلماسی با کشورهای اروپایی را در چارچوب دوجانبه تعریف کنیم و با تک تک کشورها به صورت دوجانبه وارد مذاکره شویم. ولی این امر انجام نشده است.

ولی الان این روند در حال وقوع است. ما شاهدیم که آقای ظریف با وزراي خارجه اروپایی به صورت تک تک وارد مذاکره می شود. در دیدار با اشتاین مایر تاکید می کند که آلمان باید نقش موثری ایفا کند. با فابیوس سر میز مذاکره می نشیند و مواردی از این دست.

ولی به نظر من انجام نمی شود.

چرا؟

اگر به صورت جداگانه انجام می​ شد، در اتحادیه اروپا مواضع جداگانه ای در رابطه با تحریم ها اتخاذ می شد. در حالی که خود انگلستان تحریم های جداگانه ای را علیه ایران وضع کرده، ضمن اینکه اتحادیه اروپا خودش یک خط پیوسته را در قبال ایران دنبال می کند. اگر ما جداگانه عمل می کردیم، تک تک اینها با تحریم های تازه تر مخالفت می کردند. در صورتیکه قرارداد ژنو اصلا اینگونه نیست. در این توافق سخن از این است که هیچ توافقی انجام نخواهد گرفت مگر اینکه تمام مسا‌ئل حل و فصل شود. متاسفانه چه در زمان دکتر روحانی، چه در زمان آقای لاریجانی، چه در زمان آقای جلیلی و چه حتی امروز و در دوران آقای دکتر ظریف دکترین هایی که در دستور کار قرار گرفته حاکی از این است که ما بی چون و چرا یک خیابان یک طرفه را به سرعت در حال پایین رفتن هستیم.

من خیلی متوجه منظور شما نشدم، ضمن اینکه خیلی با مقایسه شما موافق نیستم. در زمان آقای روحانی ما توانستیم تروئیکای سه جانبه را به تهران بیاوریم و توافقی هم میان طرفین امضا شد، اما جرج بوش زیر میز زد. در نتیجه ما تجربه مذاکره با اروپایی ها به صورت جداگانه را هم پشت سر گذاشته ایم و حالا با درس گرفتن از آن تجربه رویه تازه تر و اصلاح شده ای را در پیش گرفته ایم.

ببینید ما مسائلی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می شود را با سه کشور مطرح کردیم. این کار درستی نبود. انتقاداتی که از سازمان ملل مطرح می شود این است که چرا شورای امنیت به جای مجمع عمومی تصمیم گیر است؟ حالا شما یک نوع شورای امنیت اروپایی ایجاد کردید. در حالیکه اشتباه بود. باید یک اروپای فراگیر تشکیل می شد.

یعنی شما معتقدید باید با دیگر کشورهای اروپایی هم به صورت جداگانه وارد مذاکره مستقیم می شدیم و فقط به آلمان، انگلستان و فرانسه محدود نمی شدیم؟

بله همینطور است.

این کار که چندان مشکلی از ما حل نمی کند. مثلا کشوری مانند فنلاند، سوئد، یونان و یا بلژیک در معادلات اروپا وزنی ندارند که ما بخواهیم روی آنها تا این اندازه ای که شما اشاره کردید حساب باز کنیم.

در رابطه با تحریم ها می شد چنین کاری کرد. اما مسئله تنها این نیست و موضوع ریشه قدیمی تری دارد. این اتفاق ۳۰ سال پیش رخ داد و اتفاقا همین گروهی که امروز در حال مذاکره هستند این بذر را کاشته و به آن آب داده و به درختی تنومند تبدیل کرده اند. من زمانی مقاله ای نوشتم که «چو تو خود کنی اختر خویش را،  مدار از فلک چشم نیک اختری را» وقتی آن بذر را می کاشتیم باید به فکر امروز می بودیم. سال ۹۵ که NPT را به صورت نامحدود امضا می کردیم باید امروز را می دیدیم. زمانی که سیستم های نظارتی را در ایران پذیرفتیم و اجازه دادیم مانیتورینگ به صورت گسترده در ایران استقرار یابد باید این موارد را مد نظر قرار می دادیم.

اما اتفاقا تیم جدید ادعایش این است که وقتی ما به دنبال ساخت بمب هسته ای و یا تسلیحات اتمی نیستیم چرا باید از مانیتورینگ نگرانی داشته باشیم؟

باید کسی این مسایل را طرح کند و در خصوص مانیتورینگ اظهارنظر کند که به پیامدهای آن آگاه باشد و با محور امنیت به مسئله نگاه کند.

وقتی ما قصد ساخت تسلیحات اتمی را نداریم چرا باید از این بابت نگرانی داشته باشیم؟ یا شاید نظر شما مانند گذشته بر تئوری بازدارندگی استوار است و معتقدید ما باید به تسلیحات اتمی دست یابیم و بمب اتم بسازیم؟

خیر. نظر من در گذشته این بوده، ولی دیگر چنین نمی اندیشم. اما مسئله این است وقتی مانیتورینگ صورت می گیرد فقط به صورت horizontal نیست بلکه Vertical هم خواهد بود. مسائل امنیتی شما زیر سوال خواهد رفت و توانایی علمی شما رصد خواهد شد. تنها به صورت افقی نخواهد بود و حتی نگاهی عمودی هم مورد توجه قرار می گیرد. ابزاری که برای نظارت به کار می برند توانایی علمی و اطلاعات امنیتی ما در آن روند مورد توجه قرار می گیرد.

خود آمریکایی ها می گویند اگر در سال ۲۰۰۶ تصمیم می گرفتند با RMA ۲۰ سیلو موشک های چین را در نقاط کم جمعیت این کشور هدف قرار دهد و ۲۰ سیلوی چین را بزند، می توانستند ۶۰ درصد توان موشکی چین را از بین ببرند و چینی ها ۴ میلیون کشته در میان غیر نظامیان می داد. اما در سال ۲۰۰۹ اگر آمریکا این کار را انجام دهد به این تکنولوژی رسیده که به جای ۴ میلیون کشته در میان غیر نظامیان می تواند با ۷۰۰ کشته و به جای ۶۰ درصد، ۹۹ درصد سیلوی های چین را نابود کند. در نتیجه به این فن آوری رسیده اند که هرگونه هدف در هر جای و هر عمقی از زمین را با ۱۰۰ درصد تخمین و تخریب از بین ببرند. اما در این مسیر نکته حائز اهمیت برای موفقیت آمیز بودن این روند داشتن اطلاعات است. آنچه در بحث نظارت وجود دارد به دست آوردن اطلاعات است. برای من سایر مسائل خیلی مهم نیست، بلکه مانیتورینگ و نظارت اهمیت دارد. برای اینکه از طریق نظارت های عمودی می توانند کلیه اطلاعات شما را ببرند. رئالیست ها می گویند باید دید قدرت در گذشته چگونه ارزیابی می شد باید حدس زد و تجربه کرد. یک مسئله هسته ای بوده بین آمریکا و عراق، آمریکا و لیبی، آمریکا و کره شمالی، آمریکا هند، آمریکا چین و آمریکا و ایران. ایالات متحده همه این کشورها را هم تحریم کرده است. کشورهای مختلف رفتارهای مختلفی در مورد تحریم های آمریکا نشان داده اند. آن کشوری که دو دستی همه اطلاعات خود را تقدیم کرده، سرنوشتش مشخص است. ما به خوبی می دانیم که این توافق هدفش چیست؟

به نظر شما هدف این توافق چیست؟

هر سندی در آن اصول و هنجار و قواعد آمده است. اصول در رابطه با هدف است. نرم ها که هنجارها باشد در رابطه با رفتار تعریف می شود. یعنی رفتار باید چگونه باشد که آن هنجار شکل گیرد. اگر شما هدف این توافق را پیدا کنید، اهداف و قواعد خود پیدا می شود. لولایی در قوائد وجود دارد که ما را به اهداف می رساند. هدف خلع سلاح جامع ایران است. توافق جامع، یعنی خلع سلاح جامع ایران. خلع سلاح فقط هسته ای نیست. بلکه موشک ها بالستیک هم مطرح است. خلع سلاح سپاه و سپاه قدس هم مطرح است. اهدافی که آمریکا در این قضیه دارد عیان است. دو نظریه متعارض در این رابطه وجود دارد، یک نظریه این است که آمریکا سر عقل آمده و می خواهد با ایران ببندد، یک هلال شیعی از ایران و بحرین و سوریه و عراق و لبنان شکل دهد و برای مبارزه با داعش همسو شوند و در نتیجه ایران ستون ثبات منطقه شود. این تئوری بسیار مضحک است. اما از سوی دیگر موضوع این است که غرب و آمریکا همانطور که در صدد نابودی شوروی بود عمل کند. اتفاقی که فقط بحث شوروی نبود و فروپاشی بالکان و خاورمیانه و تجزیه روسی هم مطرح است، برای اینکه آنها معتقدند یک خشونت قومی در منطقه وجود دارد و بهتر است در مسیر حرکت شود نه برخلاف جریان. به عبارت دیگر آنها می گویند قایق خود را در رودخانه ای بیندازید که در مسیر رودخانه حرکت می کند. برای این کار مثلا بهتر است کردستان جدا شود. در این منطقه شاهدیم که همان حالتی که در کوزوو وجود داشت امروز در کردستان عراق دیده می شود. در حقوق بین الملل هم این مفهوم را ترویج و تثبیت کرده اند. بنابراین بحث فراتر از این است که فقط خلع سلاح هسته ای مطرح باشد. سخنان اوباما در سخنرانی سالیانه در کنگره در این رابطه قابل تامل است. او می گوید قضیه با ایران تمام نشده و این توافق تنها در مورد مسئله هسته ای است و تهران مشکلات زیادی دارد و باید بحث سوریه، اسرائیل و حمایت از تروریسم و حزب الله و حقوق بشر و ... در دستور کار قرار گیرد. اینها نمایشنامه هایی هستند که روی میز کار کاخ سفید حضور دارد و پس از مسئله هسته ای آنها فعال خواهند شد. در نتیجه بازرسی و نظارت گام اول برای این کار خواهد بود.

بخشی از فرمایشات شما می تواند صحیح باشد و همانطور که آقای ظریف هم تاکید کردند مسئله و مشکل ما و آمریکا حتما فقط برنامه هسته ای نیست و اگر گمان کرده ایم اختلافات میان دو کشور تنها با همین موضوع هسته ای حل خواهد شد ساده انگارانه با موضوع برخورد کرده ایم ولی مسئله اینجاست راهکار پیشنهادی شما چیست؟

قرار نیست همیشه راهکار داشته باشید. وقتی آقای روحانی اواخر سالهایی که دبیر شورای امینت ملی بودند همایشی برگزار کردند و من در آنجا بحث قراردادهایی که تحت اکراه امضا شده را مطرح کردم که می توان آنها را کان لم یکن تلقی کرد هستند. بعد از جلسه آقای روحانی در باشگاه دیپلماتیک ما را به شام دعوت کرد و از من پرسید : به نظرت هنوز هم باید از NPT بیرون بیاییم؟ من پاسخ دادم آن زمانی که من می گفتم از NPT بیرون بیاییم زمانی بود که آمریکا سکوهای نفتی ما را می زد. قرار نبود NPT به صورت نامحدود امضا شود. در هر زمان قدرت ها نسبی است و با زمان و مکان متفاوت است. اگر شما به عنوان یک بازیگر قدرتی دارید، فردا و در جایگاه دیگر این قدرت متفاوت خواهد بود. زمان و مکان عوض شود قدرت شما هم تغییر خواهد کرد. قرار نیست همیشه راه حلی مطرح باشد.

با احترام به شما، اما فکر نمی کنید این نوع تحلیل مسائل کمکی به کشور نمی کند؟ شما بدون اینکه راهکاری ارائه دهید فقط مسیری که در حال طی شدن است را نفی می کنید. ما باید راهی کاربردی را پیشنهاد کنیم که ما را از این بحران خارج کند.

این نوع قرارداد نوشتن که یک طرف تخصص کامل دارد و طرف دیگر از روندهای لازم برای ورود به این بحث آگاهی ندارد طبیعتا مشکل ساز خواهد بود و نمی توان برایش راهکاری ترسیم کرد.

یعنی تیم ایرانی چنین توانایی ندارد؟

بله. آقای جلیلی مصیبتی بزرگ را بر کشور وارد کرد. درست است که تنها یک قطعنامه تصویب شد اما همان یکی برای همیشه کافی است.

پس در این مسئله با هم هم نظریم که تیم قبلی بدتر از تیم فعلی هستند؟

به نظرم بار این منحنی نمایش به تدریج بیشتر شده است. در حال حاضر این قرارداد (ژنو) به مراتب بار سنگین تری را بر دوش ملت ایران گذاشته است که آقای جلیلی گذاشت. آقای جلیلی باری به مراتب بیشتر بر گردن ملت ایران گذاشت که آقای لاریجانی وارد کرد. به همین نسبت آقای لاریجانی هم باری به مراتب سنگین تر از تیم آقای روحانی به کشور تحمیل کرد. یعنی این روند سلسله مراتبی بوده است. ضمن اینکه آقای روحانی هم باری به مراتب سنگین تر از NPT و CTBT وجود داشت. این روند همچنان در حال شدت یافتن است و مذاکره کردن هم به جای اینکه ما را خلاص کند برعکس در گرداب های بیشتر فرو می برد.

آقای دکتر اجازه دهید صریح تر بپرسم. به نظر شما چه باید بکنیم. هر تیم و گروهی می تواند مشکلاتی داشته باشد، اما ساده ترین کار انتقاد کردن است. پیشنهاد شما چیست؟

این مذاکراتی است که در پشت پرده انجام می شود و در پشت درهای بسته بسیار وضعیتی اسفناک دارد و تبعات خطرناکی هم به وجود می آورد. چنین روندی یادآور خاطراتی است که از قبل از ۱۹۱۴ و توسط انگلستان پی گرفته می شد. تا ۱۹۱۴ انگلستان و کشورهای قدرتمند تمام مذاکرات خود را مخفیانه انجام می دادند. از سال ۱۹۱۴ به این روند اعتراض کردند و اصل شفافیت در مقابل محرمانه بودن طرح شد.

هرچند هنوز پاسخ من را به طور مشخص ندادید، اما نباید این نکته را هم فراموش کنیم که هنوز هم مذاکرات استراتژیک به صورت محرمانه برگزار می شود. به عنوان مثال گفت و گوهای میان چین و آمریکا هم چنین وضعیتی داشت. حتی مذاکرات آمریکا و شوروی هم محرمانه برگزار شد.

بله محرمانه انجام می شود. اما چگونه محرمانه ای است؟ آقای نتانیاهو از جزئیات مذاکرات اطلاع دارد ولی ما که هیچ، حتی مجلس شورای اسلامی هم اطلاعی از روندها ندارد. نتانیاهو باید بداند ولی ما نباید؟ این برای شما قابل قبول است؟

مهم این است که نهادهای تصمیم گیر و ذیصلاح از روندها مطلع هستند. مقام رهبری در جریان کلیه مسائل هستند و خود ایشان هم بارها از تیم مذاکره کننده حمایت کرده اند. ضمن اینکه پس از هر دور مذاکره بلافاصله دیپلمات ها به شورای عالی امنیت ملی می روند و گزارش کار خود را ارائه می دهند.

ببینید بگذارید نکته دیگری را برای شما مطرح کنم. آقای ظریف معلم بی چون و چرای حقوق بشر است، ولی در کنترل تسلیحات ایشان هیچ سررشته ای ندارند. آیا می دانید در طرف غربی روی قرارداد ژنو ۳۷۷ متخصص کار کرده است، ولی در ایران چه کسی کار کرده؟ بیانیه های الجزایر در مورد گروگانگیری را آنها نوشته اند و ما فقط امضا کرده ایم.

آقای دکتر از بحث منحرف نشویم. من از شما خواهش می کنم خود را در مقام تصمیم گیر قرار دهید و راهکار ارائه دهید. چه باید کرد؟

من اگر تصمیم گیر بودم سوالات مختلفی را برای متخصصین بین المللی می فرستادم و از آنها در ابعاد مختلف موضوع نظر می خواستم تا تئوریسین ها، حقوق دانان، روانشناسان و انسان شناسان روی این مسئله کار کنند. متخصصین امور دریایی این موضوع را مطالعه کند تا از آنها مشاوره بگیریم.

یعنی با مشاورین بین المللی در این رابطه رایزنی کنیم؟

به نظر من باید این کار انجام می شد.

خروجی این کار چه بود؟

ما باید به این متخصصین بین المللی سوال می دادیم و از آنها می خواستیم به سوالات ما پاسخ دهند.  در نتیجه مشاوره های بین المللی در زمینه های مختلف به دست می آوریم. امروز تنها کشوری که به صورت کاملا فنی روی این مسئله کار می کند چین است. کمیته های مختلفی را تشکیل داده، آثار روانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی تحریم ها روی ایران را مورد بررسی قرار داده. در حالیکه ما هیچ کدام از اینها را انجام نداده ایم و حتی کارشناسان خلح سلاح و امنیت بین الملل هم در تیم مذاکره کننده خود نداریم.

29308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    بهتره سکوت کنی فعلا، ما به آقای ظریف ایمان داریم
    • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      این منظورش از اینکه تیم مذاکره فعلی تخصصی در امنیت بین المللی نداره اینه که من رو باید با خودتون ببرید
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      اتفاقا دیدگاه شما همون دیدگاه جلیلی هستش فکر کنم مردم در انتخابات با میزان رایی که به جلیلی دادن نشون دادن چقدر با این دیدگاه موافق اند افتاد؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      273 7
      خیلی جالبه،هرچی ازش میپرسه راهکار شما چیه؟ هی میپیچونه.
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      193 5
      فکر میکنم ایشون دلشون می خواد مملکت یک بار دیگه دچار جنگ وبد بختی بشه راستی فرزندان خودشون الان کجا زندگی میکنند؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    آخرش ما نفهمیدیم این آقا با خودش چندچنده.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      327 9
      یکی به این دکتر بگه شما به جای مذاکره چه آلتر ناتیوی داری تحریم بیشتر؟ یا جنگ؟ اگر فرصت فعلی از دست بره با روی کار آمدن دولت جمهوری خواه در آمریکا کار سخت تر خواهد شد
  • بی نام A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    مثل اينكه ما را در گرداب فرو برده است ////مدام رسانه هاي دولت و حاميان متعصب دولت در بوق و كرنا جار ميزنند كه عدهاي در داخل نميخواهند مذاكرات به نتيجه برسد من جمله آقاي يونسي در اين روزها كه بايد به اين افراد گفت عده اي در داخل ميخواهند مذاكرات به هر قيمتي كه شده به نتيجه برسد توافق بشود ولو از تاسيسات هسته اي ديگر خبري نباشد نجا كه آقاي ظريف ميگويد دولت روحاني در صورت عدم توافق به مخاطره مي افتد آقايون بايد بدانيد مذاكرات براي احقاق حقوق ملت است بدون هيچ گونه كم و كاست و سهل انگاري و براي حفظ دستاوردها و منافع ملي است نه براي حفظ دولت و ساير اهداف سياسي //// اگر كسي در مذاكرات بدنبال حفظ منافع شخصي و حزبي خود باشد نه منافع ملي يك خائن تمام عيار بيش نيست.
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    lمصاحبه ی جالبی بود و وضعیت را کاملا" روشن نموده است و واقعیات تلخ را بیان نموده احتمالا" در آینده شاهد تحولات وسیع سیاسی در کشور باید باشیم. مثال ایشان در مورد چین مبین همه موضوعات بود. تمام شد
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      367 9
      خدا وکیلی اگه نوشته رو کاملا خونده بودی میفهمیدی خود طرف هم نفهمیده چی گفته
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    واقعا ایشان استاد دانشگاه هستند؟
    • وفا A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      بنده با بعضی از نظرات ایشان موافق نیستم اما این که به دلیل عدم درک آنچه ما نمی فهمیم دیگران را متهم به عدم آگاهی کنیم ناشی از جهالت و تعصب است.بسیاری از مسائلی که دکتر عسگرحانی مطرح نمودند را چند سال دیگه به واقعیت خواهند پیوست.
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    منتظر پاسخهای آفای روحانی و ظریف هستیم
    • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      274 6
      ظریف چه پاسخی بده این دوستمون خودش متوجه نشده ی گفته حتی سوالهای خبرنگار رو هم متوجه نشده
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    استادی که سال‌ها با حمایت علنی از مسلح شدن ایران به سلاح اتمی در مجامع بین‌المللی و حتی یک بار در حضور هیلاری کلینتون داشت برای مملکت هزینه‌سازی می‌کرد و تحریم رو دست ملت می‌گذاشت اصلاً صلاحیت نداره راجع‌به مسئله هسته ای حرف بزنه، تازه اونم با این نظریات بدوی رئالیستی که نتیجش فقط انهدام دسته‌جمعیه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      100 5
      پشت گود نشسته و میگه لنگش کن...
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    273 3
    من که نفهمیدم پیشنهاد اقای دکتر چیست
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      235 6
      هیچی اینها مخالف مذاکره هستند و وقتی ازشون میپرسی راه حل کدام است سکوت میکنند شاید منظورشان این است که یک جنگ خانمانسوز دیگر بر این کشور تحمیل کنند آن هم با هزیثنه کردن از جان و مال مردم
  • حسین IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    210 8
    بغیر از پرت و پلا چیزی متوجه نشدم؟؟خوبه یکبار از این استاد بخواهید دوباره سوال ها را پاسخ دهد؟؟قطعا افکار مغشوش مشخص خواهد شد؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    من سالها پیش زمانی که آقای دکتر در سال 1377 تازه از کانادا به ایران آمده بودند افتخار دانشجویی ایشان در دوره کارشناسی ارشد را داشتم. در مورد امضاء قرارداد اولیه ان پی تی کاملا حق با ایشان است و مسئولین ایران در آن زمان اشتباه خیلی بزرگی کرده اند اما یک مشکل بزرگ در مورد استاد این است که بایستی با ایشان به انگلیسی حرف زد و به انگلیسی جواب گرفت چون ایشان سواد خیلی زیادی دارند اما امکان مطرح کردن مسائل به فارسی را ندارند حداقل در آن زمان اینگونه بود . مطلب دیگر همین است که ایشان راه حل قابل اتکایی ارائه نمی کنند. اما متاسفانه این مطلب ایشان که ادامه مذاکرات غرق شدن در مرداب است به نظر صحیح میرسد لذا بایستی هر چه سریعتر با یک نتیجه قطعی چه خوب چه بد مذاکرات پایان یابد.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      37 91
      قبول دارم ما هم باید مثل اسراییل ان پی تی رو اصلا امضا نمیکردیم وعضو نمیشدیم
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      56 7
      در مورد امضای محدود ان پی تی تا اندازه ای حق با آقای عسگر خانی است. چون اگر این کار شده بود الان توی مذاکرات به درد امتیاز گرفتن از طرف مقابل می خورد. در مورد راهکار هم به نظر می رسد ایشان تصورشان بر این است که کار از کار گذشته و دیگر نمی شود کاری کرد. به عبارت دیگر همه چیز در مذاکرات در جهت خواست غربی ها پیش می رود. به نظرم این تصور مطلق نگرانه صحیح نیست. اگر این طور بود که اصلا غرب نیازی به مذاکره نداشت صبر می کرد تا مرور زمان و به قول معروف دم کشیدن تحریم ها کار خود را بکند و تکلیف ایران را یک سره کند. نباید فراموش کنیم که ایران هم کارتهائی برای بازی دارد که غرب را به پای میز مذاکره کشانده است. کارت منطقه ای که از قضا در یک سال اخیر بسیار هم مهم شده از جمله آنهاست.
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    161 3
    ایشان به موقعیت فعلی ایران در جهان و شرایط خطیر داخلی ناشی از آن توجهی ندارند. به این توجه ندارند که پافشاری در خصوص افکار و شعارهای اینچنینی، در روندی که به عینه شاهد هستیم در نهایت به بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی بیشتر در داخل و بهره مند شدن گروهی از این وضعیت به قیمت فقر فزاینده بخش بزرگی ازجامعه و درنهایت پوسیده شدن بنیانهای جامعه منجر می شود. به نظر شما عمق اثر تخریبی کدامیک در جامعه بیشتر است، مذاکره واقع گرایانه برای حصول نتیجه یا ادامه تحریم ها؟؟ آیا واقعاً دغدغه اکثریت جامعه که مجبورند مصائب را تحمل کنند با دغدغه ایشان یکی است؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    50 22
    ادامه.. در مورد مانیتورینگ، دوربین و لرزه نگار و غیره نیز مطالب ایشان کاملا درست است و متاسفانه ما تن به چیزهایی داده ایم که به شدت امنیت ملی و منافع ملی مان را زیر سئوال برده است. به هر صورت ادامه روند فعلی اصلا به صلاح کشور نیست و بایستی هرچه سریعتر پایان یابد. شاه کلید همه این مباحث آن است که ما باید راه حلی را در کشور تبیین کنیم که منجر به پیوستن ایران به اقتصاد جهانی، منجر به رشد فزاینده و چشمگیر اقتصادی و توسعه مستمر گردد، سپس با تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی میتوانیم نظراتمان را به دیگران حتی همین آمریکا تحمیل کنیم، راهی که چینی ها با هدایت بسیار عالی دنگ زیائو پینگ معمار فقید چین نو آغاز و به خوبی به سرانجام رساندند. امیدوارم مسئولین عزیز کشور همین راهکار را مد نظر قرار دهن
    • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      116 1
      وقتی ما حتی پول حاصل از فروش نفت خودمون رو نمیتونیم جا به جا کنیم چطور میخواهیم به اقتصاد بزرگ تبدیل شویم حرفای شما ایده آلیسم هستش ولی در واقعیت داستان چیز دیگریست
  • ساسان A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    آقای عسگرخانی درست میگن مرگ یکبار شیون یکبار ما هم باید راه پاکستانو بریم سخته ولی شدنیست
    • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      214 8
      برو پاکستان زندگی کن. تبدیل ایران به کره شمالی و امثالهم خیال خامه و البته بازی خطرناکیه
    • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      105 6
      شما داری ایران وپاکستان رو که از هیچ لحاظی با هم تشابه ندارند اونم در بازه های زمانی مختلف مقایسه میکنی؟؟
  • بی نام US ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    61 2
    فقط بگی بد که نشد حرف عزیزم
  • m IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    86 2
    کلا چی گفتن ایشون، سیاست خارجی کلاس فلسفه نیست استاد، چند بار دوره یک میز با چهار تا دیپلمات نشستی ، زندگی مردم را نمیبینی به گل نشسته دیگه چی مخاد بشه،
  • ياسر A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    80 2
    نوع نگاهشون تقريبا منو ياد دكتر پژويان انداخت آقاي دكتر تا الان گيريم همه اشتباه كرده اند از اين پس چه كنيم ؟ از ايشون مي پرسيد كه از شما خواهش می کنم خود را در مقام تصمیم گیر قرار دهید و راهکار ارائه دهید. چه باید کرد؟ايشون ميگويند من اگر تصمیم گیر بودم سوالات مختلفی را برای متخصصین بین المللی می فرستادم مي فرستادم يعني گذشته استمراري گرچه ما خاك پاي اساتيد كشور هستيم ولي فقط استاد براي نقادي خوب سخن ميكنند /به عمل كار برايد
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      37 3
      پژوييان سوادش در حد دكتري نبود،اگر يكيمي درس اقتصاد خرد و و كلان را بلد بود اون طرح هدف مندي يارانه را بدان شكل نمي داد
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    150 6
    قاعدتاداین همان دیدگاه تیم آقای جلیلی است .قدری هم فراتر و پر حاشیه تر
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    98 4
    شما که حرف دلواپسان رو میزنی توقع داری امریکا و اروپا بعد 10 سال تحریم ایران یه شبه باهامون دوست شن و هر چی ما میخواهیم دو دستی بدهند و هیچی نخوان ؟؟؟؟ اقای ظریف بلد نیست ؟ کی بلده ؟ شما که این همه ادعا داری یه راه حل تئوری نداری فقط از زمین اسمون ایراد میگیری
    • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      86 3
      همین دیگه جناب دکتر تو تحلیلاشون آمریکا واروپا رو جیگر فرض کردن
  • ناشناس A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    16 79
    من با اینکه طرفدار دولت هستم. ولی آقای دکتر عسگرخانی مطالب قابل تاملی رو گفتند. منظور ایشان این است که ما در حوزه سیاست خارجی سیستماتیک عمل نمی کنیم. یعنی شاید در مذاکرات اخیر از نظرات مثلا 20 متخصص اون هم آشنا استفاده شده است. در حالیکه باید روی تک تک مواضعمون 100 ها متخصص مختلف قبلا کار کرده باشند. علت اینکه ایشون راه حل ارائه نمی دهند در صحبتهاشون مشخصه. چون راه حل باید توسط صدها متخصص جمع بندی و ارائه شود و یک نفر قادر به ارائه راه حل نیست.
  • حسین A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    142 4
    امثال این اقا که عنوان استادی را یدک می کشند مردم را چی فرض میکنند امنیت ملی که فقط انرژی هسته ای نیست اقتصاد هم هست سیاست درست هم هست جامعه سالم هم هست پاتو کردی تو یه کفش که مزاکرات اشتباهه خوب یه راهکار بده سر ته حرفات مشخص نیست بعضی دوستان هم کامنت میزارن که ما باید سلاح هسته ای داشته باشیم مثل پاکستان و کره اخه مومن یه نگاه به این کشورها بنداز این خام فکریه که فکر کنیم قدرت نظامی برای ما امنیت میاره در حالی که اقتصاد فلج و درجه چندم اسیا باشیم تا کی مردم باید تاوان افکار این چنینی را تحمل کنن واقعا سخته فهمیدن این قضیه که می شود با رشد اقتصادی و درامدی کشور و تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی در دنیا البته نه شعاری بلکه عملی میشود قدرت نظامی شد و خواسته هات رو به دنیا دیکته کنی
    • ایرانی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      10 35
      دوست عزیز داشتن سلاح هسته ای اشتباست ولی داشتن انرژی هسته در همه حوزه های صنعتی دارویی پزشکی و در بسیاری از موارد اقتصادی باعث رشد میشود.
    • بنده خدا A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      7 18
      واقعا احسنت
  • محمد A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    6 20
    به نظر من باید منافع ملی را در نظر بگیریم و اگر نیاز باشد از متخصصین فن در همه زمینه های مذاکره استفاده کنیم تا سرمان کلاه نرود و افراد عادی نباید در این زمینه اظهار نظر کنند خدا عاقیت همه را ختم به خیر کند
  • ناشناس A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    32 2
    ايشان فقط محفوظات تئوريك دارد كه به درد درس دادن ميخورد
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    36 2
    این تیم بدتر از اون بود اون تیم بدتر از این بود بعد این تیم بدتر از اون دوتا بود بعد من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود خبر آنلاین یک مصاحبه هم با من بکن
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    35 4
    از جبهه پایداری چند گرفته؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    35 3
    شما که این همه ادعا داری یه راه حل تئوری نداری فقط از زمین اسمون ایراد میگیری
  • مهدي A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    38 7
    اين هم از افاضات استاد دانشگاه تهران ، وقتي بر كرسي مي نشينيد كه ابدا شايسته آن نباشيد ، مي شود اين سخنان چرت و پرت ومتناقض، عده اي صرف درس خواندن در خارج از كشور بدون كيفيت لازم ، ناگهان مي شوند استاد دانشگاه ، آن هم مثلا دانشگاه مادر بنده خودم در دانشگاه تهران درس خواندم ، به جز اندكي از اساتيد كه برازنده اين عنوان بوده اند ، ما بقي واقعا بر أساس رانت و يا موقعيت سياسي اشان و يا صرف تحصيل با كيفيت بسيار پايين در خارج آنهم شايد با بورسيه به اين مقام رسيده اند . نتيجه مي شود سخنان پروپگاندايي بالا، تو خود حديث مفصل خوان از اين مجمل
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    39 2
    اسم اين آقا رو توي دانشگاه اقاي احمدي نژاد پيدا مي کنيد.بنابراين تا آخر حرفاشو بگيريد ديگه....
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    44 2
    ایشون بگن جایگزین مذاکرات چه باشه بهتره. بمب؟ جنگ، قحطی ؟ چی ؟
  • بی نام US ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    49 3
    هنوز در دوران شوروی کمونیستی به سر می بره این آقا یه نفر بیدارش کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    39 3
    این آقای ابو محمد دوستدار جنگه۰۰۰۰ از مصاحبه های قبلی و تلویزیونیش همه میدونند۰۰۰۰۰
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    41 3
    ایشون قبلا معتقد به داشتن سلاح هسته ای بوده و بعد تغییر عقیده داده .احتمالا بعد از مدتی ممکن است از مواضع فعلی خود عدول کند .بنظر میرسد نمیشود به نظریات این قبیل کار شناسان که اینگونه در مسائل مهم متزلزل هستند توجه نمود.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    26 3
    " حالا خود او می گوید دیگر آن نگاه را ندارد" آن نگاه را در بچگی داشته؟ که حالا پخته شده و آگاه؟ فردی با این همه چرخش قابل اعتماد نیست. یعنی برای ملت مفید نمی تواند باشد و به قول ظریف خطرناک است...
  • محسن A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    40 5
    خدمت این آقای استاد عرض کنم که آنچیزی که مصیبت بزرگی است و مارا در گرداب فرو میبرد، آب و هوای شهر اهواز است. بخدا الان که ساعت 12ظهر روز یکشنبه است، نمیتوانیم نفس بکشیم. از شدت گردوخاک، ماشینها با چراغ روشن حرکت میکنند . حتی داخل خانه هم تنفش مشکل شده. واقعا نمیتوان فکری بحال این وضع کرد؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    47 4
    بابا اگه ایشون تحلیلگره من از فردا می تونم وزیر خارجه بشم
  • عباس IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    32 4
    سلام،بعضی ها کنار گود نشسته اند ومی گویند لنگش کن نمی دانند کشتی گیرمظلوم زیر فشارحریف چه می کشدفقط فرق مذاکرات باکشتی اینست که این کشتی بازنده ندارد وهردوحریف باید برنده اعلام شوند.انسانهای نخبه مملکت در سیاست دارند حداکثر تلاششان را برای احقاق حقوق ملی ما انجام می دهندحریف هم قدر است ولی آنها با وجودتمام مسائل هرچه در توان دارند بکارمی بندند ونتایج مذاکراتشان تا همین زمان کنونی برای مردم ایران بسیار ارزنده ،بزرگ وچشمگیر بوده است.اگر منافع ودستاوردهای مذاکرات را در نظر نگیریم که....همین که جلوی تحریم های جدیدرا گرفته اند خوددستآورد بزرگی است. از طرف ملت بزرگ ایران به تمام اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی خسته نباشید عرض می کنیم وجبران زحمات آنها را از محضر حضرت ولی عصر عج خواسته وخواهانیم.
  • علی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    50 8
    برای انجام مصاحبه ها وانعکاس آن تامل بیشتری به خرج دهید. بازتاب این مصاحبه ها برای جامعه بسیاری از افراد فاقدقدرت تحلیل هستندخطرناک است وباعث مطرح شدن افرادی اینچنینی میشود که با ذهن متزلزل وافکار کنترل نشده ی خود جامعه را به چالش میکشند...برخی آدمها از نقد کردن لذت میبرند بدون اینکه دلیل کار خود را بدانند ویا فکر بهتری برای مسائل داشته باشند...
  • دوست IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    26 4
    جناب آقای دکتر ظریف به کار خودتان ادامه بدهید عامه مردم ایران پشتیبان شما هستند
  • مهدی حق طلب IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    12 10
    ما به تیم اقای ظریف اعتماد داریم و رهبر هم ایشان را تایید میکند وظریف حرف ملت ایران را میزند که ما فشار امریکا را در مذاکرات هسنه ای قبول نمی کنیم ز یرا داشتن انرزی هسته ای حق مسلم ماست والان متخصص هم داریم ولی امریکا دنبا ل ترور متخصصین ما هست ومسایل محرمانه نباید علنی باشد زیرا جزو اسرار است و هیچ عقل سلیمی اجازه فاش شدن اسرار را نمی دهد وما با مذاکرات به دنیا نشان دادیم که منطقی و صلح طلب هستیم نه زور گو مثل امریکا و بنابر این اقای عسگر خانی با نظراتش اب باسیاب دشمن میریزدواز مسیله پرت است واگر ایشان وزیر خارجه بود تمام حیثیت ما بر باد مبرفت و لذا افکار ایشان بسیار منفی است خدا بما رحم کند که چنین اشخاصی در راس امور مملکت نباشند که مملکت را به باد میدهند
    • س A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      0 0
      حالا چی فکر میکنی؟ کاش امور مملکتمون دست ایشون بود.
  • احمد US ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    16 2
    چند وقت ديگر نظرش برمي گردد
  • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    3 1
    با سلام کاش دولت اصلاحات قدر شما دانشمندان بر جسته رامیدانست تا امروز هر روز با وقایع تلخی مانند فاجعه منا روبرو نمی شدیم
  • س A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    5 0
    سلام. بعد از سه سال که این مطالب رو میخونم صدها درود بر قدرت تحلیلش میفرستم. چقدر خوب گفته بود و چقدر بد شنیده شده بود. کاش و ای کاش....