واحد مرکزی خبر نوشت:

اقدام گروه موسوم به «جیش الاسلام» به اعلام دمشق به عنوان منطقه نظامی با واکنش هایی مواجه شده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، برای دومین بار در چند هفته گذشته فرمانده گروه مخالف موسوم به «جیش الاسلام» دمشق را منطقه نظامی اعلام کرد. هدف اعلام شده از این اقدام بازداشتن نیروهای نظام از بمباران مناطق غوطه شرقی است که بیشترشان تحت سیطره جیش الاسلام هستند.
رامی حییم گزارشگر شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی با نشان دادن تصویری از یک خودروی آسیب دیده گفت این ها بقایای دور دوم بمباران ها است. این، نخستین بار نیست که آن دسته از مناطق دمشق که تحت سلطه نیروهای دولتی هستند، بمباران می شوند اما این بار به موازات پرتاب موشک، دو طرف به متهم کردن یکدیگر پرداختند. زهران علوش فرمانده جیش الاسلام این اقدامات را نظامی توصیف کرد و نظام را به بمباران مناطق مسکونی تحت سیطره اش متهم کرد اما از سوی دمشق اتهاماتی مبنی بر تلاش برای ترساندن غیر نظامیان به ویژه در ساعات اولیه صبح، زمانی که کودکان به مدرسه می روند، مطرح شد.
گزارشگر بی بی سی افزود صرف نظر از اوضاع کلی دمشق، اوضاع غوطه شرقی به مراتب بدتر است. در این منطقه از سال ها پیش ویرانی روی هم انباشته شده است. هواپیماهای ارتش سوریه نیز اوضاع را از قبل بدتر کردند. مناطق غوطه شرقی از مدت ها پیش بمباران می شود و جیش الاسلام یکی از مجهزترین گروه های مخالف است. راز این هم زمانی چه است؟ علوش می گوید این، واکنش مستقیم به بمباران نظام است.
یزید صایغ پژوهشگر اصلی مرکز (مطالعات) خاورمیانه کارنگی در این خصوص به خبرنگار بی بی سی گفت: ممکن است نظر علوش درست باشد اما علاوه بر این به نظر می رسد انگیزه دیگری وجود دارد و آن رقابت داخلی است. همچنین یک کشمکش و نزاع برسر وجود در داخل وجود دارد.
گزارشگر بی بی سی در پایان گفت ممکن است ظرف هفته های آینده معادلات بازدارندگی دمشق آشکار شوند اما هیچ شاخصی مبنی بر ایجاد تغییر در معادلات قدرت بین پایتخت و حومه آن وجود ندارد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =