بالاخره با داعش چه باید کرد؟

اگر بپذیریم جنایت ژاپنی – اردنی داعش فاقد هرگونه ارزش نظامی و عملیاتی بوده – که لاجرم غیر از این نیست- متقابلا باید قبول کنیم قتل های 6 روز گذشته،بسیار حساب شده و با یک هدف و ارزیابی دقیق سیاسی و روانی از تاثیرمخرب آن بر افکار عمومی منطقه و جامعه جهانی صورت گرفته است.

حتي تصور و فكر كردن به آنچه داعش نسبت به زنده سوزي خلبان اسير اردني انجام داد امكان پذير نيست،چه رسد به ديدن عكس ها يا فيلم هاي آن. البته تيتر خبر بسيار ساده مخابره گرديد"معاذ الكساسبه خلبان جوان 26 ساله اردني زنده زنده سوزانده شد".
هنوز يك هفته از سر بريدن 2 خبرنگار ژاپني نگذشته بود و جهان در بهت و ناباوري بسر مي برد كه اين خبر دهشتناك منتشر و در كمال وقاحت فيلم آن در شبكه هاي اجتماعي منتشر گرديد.

دولت اردن طي 2 ماهي كه از اسارت اين خلبان مي گذشت تلاش هاي زيادي را براي آزادي او انجام داد. اما اكنون مي گويد از يك ماه پيش تقريبا مي دانسته معاذ الكساسبه به قتل رسيده است. فعلا آنچه بيشتر موجب دلهره شده، احتمال وقوع جناياتي مشابه و فجيع تر نسبت به ساير اسراي نزد داعش است. هيچكس از تعداد اسيران و يا مليت آنها اطلاع دقيقي ندارد و دور نيست بزودي تروريست ها براي تحت فشار گذاشتن جامعه جهاني عمل مشابهي را انجام دهند.

نگران كننده و تاسف آور ضعف اطلاعاتي و آشفتگي امنيتي جامعه جهاني و دولت هاي عضو ائتلاف است كه آمار درستي از اتباع خود كه به مناطق درگيري عراق و سوريه رفته اند ندارند. در واقع مشخص نيست اتباع مجهول المكان و يا مفقود شده چه تعداد به داعش پيوسته اند و چه تعداد اسير آنها شده اند.كما اينكه پس از قتل 2 خبرنگار ژاپني، تازه مشخص شد دولت آقاي آبه مدتها پس از اسارت اتباع خود آن هم زماني كه داعش پيامي براي آنها ارسال كرد متوجه اسارت خبرنگاران ژاپني شده است.

در حال حاضر اين سوال مطرح است چرا تروريست هاي داعش اين زمان و اين نحو بي سابقه جنايت را انتخاب و اعمال كردند؟ آيا اين حاوي پيامي متفاوت از سوي داعش بوده است؟ در كل پاسخ مثبت است. اما اينكه گفته شده كيفيت جنايت و نمايش آن با هدف ايجاد انحراف افكار عمومي و سرپوش گذاشتن بر شكست هاي اخير داعش در كوباني و كركوك صورت گرفته، به اعتقاد من چندان منعكس كننده واقعيات نيست. راه هايي ديگري براي اين كار وجود داشت،مانند قتل عام زنان و كودكان. كاري كه به آن عادت دارند و مكرر در شنگال، كوباني، موصل و يا در قبال بي پناهان ايزدي انجام دادند و در آينده هم انجام خواهند داد. اما اگر بپذيريم جنايت ژاپني - اردني فاقد هرگونه ارزش نظامي و عملياتي بوده - كه لاجرم غير از اين نيست- متقابلا بايد قبول كنيم قتل هاي 6 روز گذشته، بسيار حساب شده و با يك هدف و ارزيابي دقيق سياسي و رواني از تاثير مخرب آن بر افكار عمومي منطقه و جامعه جهاني صورت گرفته است.

روز گذشته دولت امارات رسما اعلام كرد از ائتلاف ضد داعش كنار خواهد كشيد. از طرف ديگر ديپلمات هاي مقيم امان نيز مي گويند غم، خود باختگي و تشويش وحشتناكي بر مردم اردن حاكم شده است. پادشاه عبدالله گفته انتقام خلبان جوان را خواهد گرفت، اما اين بيان تاثير لازم را نداشته است. ضمن آنكه هيچ اشاره آشكاري هم به تداوم همكاري نظامي و عملياتي كشورش با ائتلاف ضد داعش نكرد.

در واقع نقطه توازني ميان تعادل رواني افكار عمومي و واقعيت جنگ در حال به هم خوردن است. اين تنها مربوط به جامعه اردني نيست. در ژاپن نيز علي رغم اعلام آقاي آبه مبني بر پايبندي توكيو به تعهدات بين المللي مبارزه با تروريسم، با اين سوال افكار عمومي و مطبوعات مواجه شده كه حد تعهد و مسئوليت ژاپن براي مقابله با تروريسم چيست و كجاست؟. بايد گفت داعش در كنار اين فيلم وحشتناك و غير انساني، نگران كننده، پيام هايي در حد نهايت تاثيرگذاري بر افكار عمومي جامعه جهاني مبني بر آمادگي براي پذيرش خشونت بي مرز و حصر ارسال كرده است. بله واقعا بايد و حق داريم نگران باشيم. خصوصا كه با شكست هاي اخير داعش و متحدانش مانند جبهه النصر در سوريه احساس مي كنند ديگر چيزي براي از دست دادن ندارند و مترصدند چاقو را تا انتها در قالب منطقه فرو ببرند.
درست يا غلط، قضاوت با شما! اما معتقدم داعش نسبتا حساب شده و سيستماتيك دست به جنايات اخير زد. حتي از جنبه تكنيكي گفته شده صحنه هاي منتشر شده (من كه آن را نديدم و نخواهم ديد) بسيار حرفه اي فيلم برداري و تهيه شده است. در اين ميان فكر ميكنم 2 اقدام فوري؛ اول بازنگري در منطق تبعض آميز مبارزه با تروريسم و دوم گوشزد كردن و مسئوليت خواهي كشور هايي كه تاكنون جزو حاميان معنوي و مادي داعش بوده اند به آنها يادآوري و متقابلا در دستور كار مجامع بين المللي مانند سازمان ملل و سازمان كنفرانس اسلامي قرار گيرد.

متحدان داعش بايد فكر امروز مي بودند، آنگاه كه تصور كردند عزا فقط در خانه همسايه بر پا خواهد شد.

matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرسپولیسیه دواتیشه IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    55 18
    کنترات بدن نیروهای ویژه ارتش ایران دو هفته ای ریششونو میخشکونن
    • بی نام RO ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      30 6
      تا زمانیکه منافع غرب و امریکا و متحدینش اسراییل و ترکیه و دیکتاتورهای عرب منطقه ایجاب کنه القاعده و داعش و حتی ورژن های جدیدتر تروریسم وهابی اینجا خواهند بود. سر خاورمیانه ای ها به خودشون گرم باشه تا اونا ام نفت رو مفت وردارن برن. پولشم بدن از خود غرب اسلحه بخرن. دیگه از این بهتر برای امریکا و غرب؟ چین و روسیه هم راضی ان چون از مسلمون ها میترسن.
  • سامان A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    49 5
    ای‌دمت گرم. جانم‌گل گفتی.‌اون روز عروسی عربا فکر کردن عزا فقط تو خونه همسایه خواهد بود. اقا ما با دیدن فیلم این جوام مظلوم‌‌ جیگرمون اتش گرفت. از اسم انسان متنفر شدم.خدا به داد خانوادش برسه. ما هم تسلیت میگیم. اقا دلمون از این جنایت اتش گرفته......اقا ممنون هر چی نوشتی خوبه.اف و لعنت خدا بر جنایتکاران تروریست. خدا خودت کاری بکن
  • رضا IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    38 4
    اصلا باور کردنی نیست. هنوز فکر میکنم دارم .خواب میبینم
  • جانبازدامن باغ IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    31 5
    گروهک تروریستی داعش امروزبزرگترین تهدیدبرای جهان است که گمان میرودهنوزبرخی کشورهابه این باورنرسیده اندکه جنگ سرداغازشده است.
  • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    28 2
    داعش علاوه بر یک گروه وحشی و دور از انسانیت یک فکر است باید با بنیادهای فکری داعش و داعش گونه مبارزه کرد اساس این نوع تفکر این است که فقط و فقط فکر ما درست است و بقیه منحرف فقط ما به بهشت می رویم و بقیه مسقیم به جهنم ...
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    10 1
    خطر بزرگتر انجاست كه داعش به يك ايدئولوژي و طرز فكر تبديل شود كه در ان صورت جايي در اين كره خاكي امن نخواهد بود.
  • میثم A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    11 1
    تمام این جنایتهای داعش بخاطر ترس از عملیات هوایی ائتلاف هست و اوج عصبانیتشون از شکست های پی در پی و تحقیرامیز در مناطق مختلف از جمله کوبانی و سنجار را نشون دادند. اما نمیدونند که این راهیه که تا انتها باید رفت و انتهاش مجازات و اعدام ابوبکر بغدادیه جنایتکار قرنه.
  • ادوارد تلر IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    11 6
    آقاجان راه حل این قضیه آسان است. با توجه به اینکه مردم در مناطق تحت نفوذ داعش، با آنها موافق و شریک جرم آنها هستن. راه حل اینه که در استان الانبار عراق، صلاح الدین، مناطق شرقی و شمال شرقی سوریه با 3 یا چهار بمب اتمی بمباران بشه. اینها که از ژاپن گردن کلفت تر نیستن؟ اولین بمب اتمی فرود بیاد تسلیم هستن. تسلیم نشدن. دومی را بنداز. به 3 نرسیده میگن دخیل یا امریکا
  • خودمونی IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    1 11
    راستی ایا باید هر گروه هر چند مخالف خود را از دریچه اخبار دنیای استکبار و امپراطوری رسانه ای شناخت . مگر نمی دانیم وعبرت نگرفته ایم که انان چه تصویر غلطی از هر حرکتی که موافقش نباشند در ذهن جهانیان می سازند . چه تصویری از ما وانفلابمان ساختند که بعضی وقتها برای بعضی از خودمان هم این تصویر غلط عین وافعیت جلوه کرد.لذا باید اول بدور از جنجال حقیقت وخواستگاه این گروه وسایر گروههایی که داعیه دارند را شناخت وبا جدال احسن با انان بر خورد کرد واز هر گونه اتلاف منابع جهان اسلام بخصوص منابع انسانی احتراز نمود.ادعوا الی سبیل ربک....
    • سامان A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      4 1
      از اين واضح تر نمي تونستي از داعش حمايت كني. اين چه ربطي به استكبار داره. سوزاندن يك نفر تبليغات استكباره جي را مي خواهي از اونا بدوني 10 ماهه دارند بدترين جنايات را مي كنند. يك سري برو همين كردستان خودمون تا حكايت تلخ جنايت داعشي ها را از زبون همشهري هاي خودمون بشنوي. ميليون ها آوراه،ويراني كوباني و كركوك و موصل وووو تبليغات استكباره. آخه اين چه مقايسه غلط و اشتباهيه كه مي كني.جدال احسن.... ايول خوشم اومد از به كار گيري اين اصطلاحات. تازه ياد گرفتي. ولي بدون هر اصطلاحي يك جايي كاربرد داره. آره عزيز...
  • بی نام RO ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    باسلام همان بی نامی هستم که در مطالب دیگر جناب آقای سعی دارم مخاطبی واقع بین باشم. خشونت پدیده شومی است ولی در عین حال پدیده ای است که همواره همراه انسان بوده ، هست و خواهد بود. حال امروز از خشونت سخن می گوییم مستقیماً با آن مواجهیم : لازم است بدانیم ریشه های آن چیست؟ آیا دارای مبانی فکری و عقیدتی هست و یا خیر؟ آیا فکر بخودی خود نمی تواند پدیده ای خشن تلقی گردد؟ آیا صرف پذیرش همپوشانی منافع قدرتهای متعدد منطقه ای و یا فرامنطقه ای می تواند پاسخگوی تمامی ابهامات و سؤالات احتمالی باشد؟ آیا هیچ یک از ابعاد این پدیده تراژیک مستقیم و یا غیر مستقیم به رفتارهای فردی و جمعی خود ما بر نمی گردد. آیا در گذشته هیچ یک انسانهای مرتبط با این پدیده احیاناً افرادی عادی با مسائل روزمره نبوده اند و یا جوانانی ک