یک کارشناس مسائل عربستان در گفتگو با خبرآنلاین از وضعیت آینده تحولات سیاسی عربستان می گوید.

سعيد جعفري- هرچند بسياري از محافل داخلي سياسي انتظار داشتند بلافاصله پس از مرگ عبدالله اين کشور وارد بحران بي سابقه شود، اما ظاهرا همچنان همه چيز در سرزمين حجاز در امن و  امان است. هرچند اين ثبات دائمي و بلند مدت نباشد. امير موسوي در گفتگو با خبرآنلاين تاکيد مي کند که گروهي که امروز قدرت را در عربستان به دست گرفته اند در ميان گروه هاي تندرو و راديکال اين کشور هستند و با رخدادهاي پس از مرگ عبدالله جريان هاي اعتدال گراي اين کشور به تدريج به حاشيه رانده شده اند. در ادامه مشروح گفتگوي خبرآنلاين با رئيس مرکز مطالعات استراتژيک و کارشناس مسائل عربستان را مي خوانيد.

آقاي موسوي به نظر شما پس از مرگ ملک عبدالله تغييري در سياست هاي عربستان در قبال ايران ايجاد مي شود؟

ببينيد ابتدا بايد مسئله مرگ عبدالله را بررسي کنيم که آيا در همين زمان اعلام شده فوت کرده يا اين اتفاق پيشتر رخ داده، من فکر مي کنم که چند هفته اي بود که عبدالله دار فاني را وداع گفته بود و اين تاخير هم براي آماده سازي شرايط دوران پسا عبدالله به وجود آمد.

يعني شما معتقديد سران سعودي عمدا ديرتر خبر مرگ عبدالله را اعلام کردند؟

بله همينطور است. اگر به توئيت هاي مجتهد هم توجه کنيد مي بينيد که او اين موضوع را اعلام کرده بود. مجتهد از شاهزادگان سعودي است که در اروپا زندگي مي کند و معمولا در توييتر اخبار محرمانه و پشت پرده سعودي را فاش مي کند.

در اين راستا آيا کساني که به دنبال اين تغيير و تحولات بودند به هدف خود هم رسيده اند و تواسته اند تغييرات را پياده کنند؟

متعب پسر ملک عبدالله يکي از کساني بود که تلاش داشت در نظم جديد سهم داشته باشد اما او را به بازي نگرفتند. متعب حتي چندين هفته هم در آمريکا بود و به رايزني درباره وضعيت جديد پرداخت. اما ظاهرا موفقيتي در اين رابطه حاصل نشده است. در نتيجه من معتقدم که بله کساني که امروز قدرت را به دست گرفته اند توانسته اند سهم خود را پررنگ نمايند و مخالفين خود را نسبتا حاشينه نشين کنند.

بر اين اساس به سوال نخست خود بر مي گردم، آيا تغييري در سياست هاي عربستان در قبال ايران ايجاد مي شود؟

بعيد است که اين تغيير حتي در صورت رخ دادن مثبت باشد. چون کساني که امروز در عربستان قدرت را به دست گرفته اند در زمره گروه هاي راديکال عربستان هستند و برخلاف جريان عبدالله که نسبتا اعتدال گراتر بودند، سلمان و افرادي که اين روزها در کنارش حضور دارند در دسته بندي هاي سياسي سعودي به گروه هاي تندتر اين کشور منتسب هستند. در نتيجه نبايد انتظار داشت تغيير مثبتي در قبال رابطه با ايران رخ دهد.

آيا جنگ قدرت در اين کشور با شرايط فعلي شدت مي يابد؟

شايد هنوز براي قضاوت در اين مورد قدري زود باشد و بايد منتظر ماند و ديد که نتيجه تحولات و مبارزات سياسي که در درون خاندان سعودي مي گذرد به کجا مي انجامد. فعلا و در شرايط کنوني سديري ها دست بالاتر را در معادلات اين کشور در دست دارند و با توجه به اينکه فرزندان عبدالله و همچنين ديگر جريان هاي نسبتا معتدل اين کشور نسبتا در انزوا قرار گرفته اند بايد منتظر ماند و ديد که آيا متعب به همراه ديگر شاهزادگان همفکر مي تواند در مقابل سلمان تغييري ايجاد کند يا خير.

يکي از تصميمات مهم در انتصابات سلمان تعيين جانشين وليعهد بود که نخستين گام براي انتقال قدرت از فرزندان عبدالعزيز به نسل سوم برداشته شده است. با توجه به اينکه اين انتخاب هم از ميان خاندان سديري ها بوده است، آيا ديگر شاهزدگاه به اين انتصاب احترام خواهند گذاشت؟

به نکته خوبي اشاره کرديد. اتفاقا يکي از مسائل و چالش هاي پيش روي سلمان و حکومت سعودي موضوع انتقال قدرت به نسل سوم است. همانطور که مي دانيد طبق وصيت عبدالعزيز پادشاهان بايد از ميان فرزندان او انتخاب شود و تا زماني که اين فرزندان در قيد حيات هستند واگذاري پادشاهي به فرد ديگر منتفي است. حالا کاري که سلمان انجام داده اين است که علاوه بر اينکه جانشين خود را برگزيده، جانشنين جانشينش را هم انتخاب کرده است. اتفاقي که رويه اي غير معمول بود و ملک عبدالله و آنهم پس از اينکه دو وليعهدش پيش از او فوت کردند باب کرد. حالا سلمان هم همين رويه را دنبال کرده است. اما تفاوتش اين است که او نسل سوم را به ميان آورده است. با توجه به اينکه هم سلمان و هم نايف چندان از سلامتي کامل برخوردار نيستند اين کشور با آينده روشني رو به رو نخواهد شد و احتمالا بايد منتظر ماند که پس از مرگ سلمان و مقرن يعني پادشاه و وليعهد کنوني درگيري هاي درون خانداني سعودي به کجا مي رسد. روندي که بعيد است خيلي رويه آرام و دوستانه اي داشته باشد.  

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمقدري GB ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    4 8
    بهتر همان كه تندروهايشان سر كار بيايند چون زودتر از بام مي افتند و سزاي كردار بدشان را زودتر خواهند ديد.