کارت زرد دوم مجلس به طیب نیا/ کارت های زرد کابینه روحانی دو رقمی شد

درآمدهای نفتی توسط شرکت ملی نفت وصول و به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و بانک مرکزی نیز سهم شرکت نفت، صندوق توسعه و خزانه را بر اساس ترتیبات مقرر در قانون بودجه سنواتی به حساب‌ها واریز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نمایندگان درجلسه علنی صبح امروز(سه شنبه) مجلس شورای سلامی با طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، با 121 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

به موجب این مصوبه مجلس، ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است؛ علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت می‌شود. همچنین اشخاصی حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر ایجاد مانع کنند.

در مورد اشخاص حقیقی، افرادی که با سوءاستفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات، مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند؛ علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، حسب مورد به مجازات بند (پ) ماده 20 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

تصویب یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای

در جریان بررسی فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای، با یک فوریت این طرح با 173 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر موافقت کردند.

ابوترابی فرد: جمهوری اسلامی ایران به قدرت موشکی تبدیل شده است

هم چنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در نطق قبل از دستور جلسه علنی امروزبا تبریک پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت جایگاه ایران در زمینه قدرت موشکی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به قدرت موشکی، مهار شدن رژیم صهیونیستی به دست توانای بازوی مقتدر انقلاب اسلامی،‌ مقاومت اسلامی و حزب‌الله لبنان دستاورد اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود:جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که نخستین سازمان پرتاب کننده ماهواره در جهان اسلام و نیز اولین کشوری است که توانسته در منطقه قدرت پرتاب ماهواره به فضا را در اختیار داشته باشد.

نائب ریس مجلس شورای اسلامی گفت: موفقیت انقلاب اسلامی در عرصه‌های دفاع مرهون فرماندهی مبتنی بر دانش، ایمان و عزم و اراده فرمانده معظم کل قوا، رهبری عالیقدر انقلاب اسلامی است.امیدوارم با هماهنگی کامل دولت، مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 1394 راه را برای مدیریت جهادی مبتنی بر دانش و علم برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی و قطع رابطه نفت با هزینه‌های اداری کشور و استفاده از این سرمایه و دیگر سرمایه‌های ملی برای بزرگ شدن اقتصاد ایران قدم برداریم.

موسوی لارگانی :از طرح سوال ازوزیر اقتصاد منصرف شدم

در پایان جلسه امروز مجلس هم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس انصراف خود را از طرح سوال وزیر اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه طرح سوالات اینجانب از وزیر اقتصاد و دارایی همزمان با ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شده است به دلیل عدم سوء استفاده دشمن از این موضوع از طرح سوال خود منصرف شدم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته وزیر اقتصاد و دارایی از وزرای عالم و متدین دولت یازدهم هستند اما باید به این موضوع دقت کنند که سوالات اینجانب در هر سه موضوع مهم بوده و مشکلاتی در این بخش ها وجود دارد و بنده از وی درخواست دارم که به طور جدی پیگیر رفع مشکلات باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای حفظ وحدت بین سه قوا به ویژه قوه مقننه و مجریه و با عنایت به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و آغاز ایام الله دهه فجر بنده به دلیل جلوگیری از سوء استفاده دشمن از سوالات خود از وزیر اقتصاد و امور دارایی صرف نظر کرده ولی از وزیر درخواست دارم که به طور جدی پیگیر رفع مشکلات باشند.

طیب نیا در صحن علنی:  درآمد های نفتی توسط شرکت ملی نفت وصول و به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه مسئولیت وزارت اقتصاد از زمان واریز معادل ریالی سهم دولت به درآمد خزانه توسط بانک مرکزی آغاز می‌شود، گفت: درخصوص برخی سوالات بنده به‌عنوان وزیر اقتصاد مسئول پاسخگویی نیستم.

وی ادامه داد: سال گذشته در جلسه رأی اعتماد نیز عرض کردم نظارت مستمر نمایندگان بر عملکرد دولت را بخشی از ثمرات مبارزات می‌دانم که باید به آن ارج نهاده و در جهت تقویت آن تلاش کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدای بخش دوم سخنان خود از سید ناصر موسوی لارگانی به دلیل انصراف از طرح سوال خود تشکر و قدردانی کرد و گفت:‌ از اینکه این نماینده شرایط را سنجیده و سوال خود را مطرح نکرد، تشکر می‌کنم.

طیب‌نیا ادامه داد:‌ خود را متعهد می‌دانم که نسبت به رفع مشکلات و محدودیت هایی که مردم و همچنین نمایندگان آنها درخصوص وضعیت اقتصادی کشور با آن مواجه هستند، تلاش کنم.وی در جواب سوال دوم نمایندگان گفت: این سوال که درخصوص صندوق توسعه ملی است در حالی که ضمن احترامی که برای مجلس و جایگاه آن قائلم، براساس اصل 85 قانون اساسی هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزیر مذکور درباره یکی از وظایفش سوال کنند.این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: نمایندگان تنها در یک سال می‌توانند راجع به یکی از وظایف وزیر از وی سوال کرده و خواهان پاسخگویی وی شوند.وی افزود: درآمدهای نفتی توسط شرکت ملی نفت وصول و به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و بانک مرکزی نیز سهم شرکت نفت، صندوق توسعه و خزانه را بر اساس ترتیبات مقرر در قانون بودجه سنواتی به حساب‌ها واریز می‌کند. 

وزیر اقتصاد ودارایی در ادامه گفت:مسئولیت و وظیفه خزانه و وزارت امور اقتصادی و دارایی از زمانی آغاز می‌شود که بانک مرکزی معادل ریالی سهم دولت را به درآمد خزانه واریز می‌کند و بر اساس تبصره 2 بند (ج) ماده 82 قانون برنامه پنجم حساب‌های صندوق توسعه ملی صرفاً‌ نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نگهداری می‌شود و بر اساس جزء ‌2 بند (ی) همان ماده از قانون مذکور سهم صندوق از منابع ذیربط نیز همه ماهه توسط بانک مرکزی واریز می‌شود.

وی ادامه داد:‌ پاسخ به این سوال در حوزه اختیارات و وظایف و مسئولیت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی نیست و طبق اصل قانون اساسی هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزرا در مورد یکی از وظایف وزرا از آنها سوال کنند.طیب‌نیا گفت:‌ روال معمول این است که ابتدا پرسش در صحن مجلس مطرح شود و بعد پاسخ وزیر، اما این رویه در مجلس به صورت معکوس انجام می‌شود و زمانی که بنده با سایر وزرا برای پاسخگویی در مجلس حاضر می‌شویم، به طور دقیق به محتوای سوال واقف نیستیم، چه بسا بین طرح سوال در کمیسیون تا در صحن مجلس ماه‌ها فاصله باشد، شرایط تغییر کرده و سوال  سوال‌کنندگان دچار تغییرات فراوان می‌شود.

وی اضافه کرد: قائل شدن زمان مساوی برای سوال و پاسخ منصفانه نیست، یک سوال را می‌توان در دو جمله مطرح کرد، اما پاسخگویی به سوال مستلزم ده‌ها و صدها جمله است.

میر کاظمی: از پاسخ طیب نیا قانع شدم اما...

سید مسعود میر کاظمی بعد از جواب های طیب نیا رضایت خود را از وی اعلام داشت و افزود : اگر دوباره در روزنامه‌های زنجیره‌ای ببینیم که افراد دولت مصاحبه کرده‌اند که مجلس در رابطه با برداشت اعتبارات از صندوق اشتباه کرده و کار ما درست بوده، این‌بار سوال را از کدخدای دولت خواهیم کرد.

رئیس مجلس: برداشت اعتبارات از صندوق توسعه ملی  باید با مصوبات ستاد تدابیر کنترل می شد

لاریجانی در پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در زمینه سخنان وزیر اقتصاد گفت: باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود، گاهی وزرا تصمیماتی می‌‌گیرند که مورد ایراد مجلس است، در تصمیم اخیر یعنی برداشت 4.1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، باید قانونی بودن این تصمیم با مصوبات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی  کنترل و تطبیق داده می‌شد تا اینگونه مباحث پیش نیاید.

کارت زرد دوم به طيب نيا

پس از بیان نظرات نماینده تهران و دفاعیات وزیر اقتصاد نمایندگان با 103 رای موافق 91 رای مخالف و 3 رای ممتنع اعلام عدم قانع شدن خود از پاسخ های وزیر را اعلام کردند.

براساس این گزارش علی طیب‌نیا وزیر امروز اقتصاد و دارایی دومین کارت زرد را از مجلس شورای اسلامی گرفت که طی آن تعداد کارت‌های دولت یازدهم 2 رقمی شد.

21523

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر هشترودی A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    127 3
    خیلی جالبه رسایی سوال کرده اما گفته من با وزیر اقتصاد کاری ندارم من باسیاست رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مخالفم
  • علیرضا.ر.ح. از تهران A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    9 2
    باسلام بنده خود از منتقدان دولتم، البته نه از نوع دلواپسان عزیز بلکه منتقدی کوچک از ملت بزرگ ایرانم. اما این مسئله برایم دغدغه ی خاطر شده است که چگونه نمایندگان ما مردم به وزیری که بالاترین رای اعتماد خود رااز همین نمایندگان اخذ کرده است ظرف این مدت زمان اندک 2 بار کارت زرد داده اند؟ ای کاش در انتخابات پیشروی مجلس ما نیز دقت نظر بیشتری برای انتخابمان کنیم،چرا که این خود زنی ها شان و شعور ایرانی ما را در صحنه بین الملل پایین آورده و سخره عام و خاص میگردیم. با آرزوی سربلندی برای ایران عزیزمان