ایسنا نوشت:


روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد، آمریکا و کره‌شمالی تلاش دارند تا از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ را آغاز کنند و طرفین وارد "مذاکره برای انجام مذاکره" شده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد، واشنگتن و پیونگ‌یانگ در حال طی کردن مسیر رسمی دشواری هستند و وارد «مذاکره برای مذاکره» شده‌اند و قصد دارند تا بار دیگر مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی را از سر بگیرند.

مقام‌های ارشد آمریکایی با "ری یونگ هو"، معاون وزیر خارجه کره‌شمالی و مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ماه گذشته در سنگاپور دیدار کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که "سونگ کیم"، نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی باید با مقام‌های ارشد وزارت خارجه کره‌شمالی دیدار کند.

سونگ کیم روز جمعه پس از نشست ناکام در چین گفت: ما آشکارا و علنا اعلام کرده‌ایم که برای برگزاری مذاکرات سازنده، هدفمند و قابل توجه به کره‌شمالی آمادگی داریم و موضوع بحث خلع سلاح هسته‌ای خواهد بود. سوال این نیست که ما دوست داریم چه کاری انجام دهیم. سوال اینجاست که آیا پیونگ‌یانگ برای مذاکرات جدی و سازنده درباره مساله اتمی آمادگی دارد یا خیر.

در پی اعلام این سخنان، کره‌شمالی روز یکشنبه وی را برای سفر به پیونگ‌یانگ دعوت کرد اما آمریکا این دعوت را نپذیرفت.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از وزارت خارجه کشورش گزارش داد: از آنجایی که کیم سونگ برای سفر به پیونگ‌یانگ ابراز تمایل کرده بود، ما وی را دعوت کردیم. با این حال آمریکا، بدون توجه به این مساله به سختی تلاش می‌کند تا به بن‌بست رسیدن مذاکرات را به گردن ما بیندازد.

به رغم بیانیه تند کره‌شمالی، روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ایده «مذاکره برای مذاکره» بر روی میز است. واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: ما ابتدا می‌خواهیم ببینیم که آیا آنها مایل به از سر گیری مذاکرات هستند یا خیر. گمان می‌کنم که این مساله را به وضوح اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم پیونگ‌یانگ در ابتدا گام‌هایی را بردارد. این گام‌ها می‌تواند توقف فعالیت‌ها در تاسیسات هسته‌ای کره‌شمالی و یا تعهد برای عدم آزمایش جدید هسته‌ای باشد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =