واحد مرکزی خبر نوشت:

رئیس کمیته تحقیق سازمان ملل متحد درباره درگیری های تابستان گذشته بین اسرائیل و غزه اعلام کرد در پی ادعاهای اسرائیلی ها درباره جانبداری او از فلسطینیان به سبب همکاری اش با سازمان آزادی بخش فلسطین، از سمت خود استعفا خواهد کرد.
ویلیام شاباس کانادایی اوت گذشته از سوی رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان مسئول گروه سه عضوی انتخاب شد تا تحقیقاتی را درباره جنایت جنگی طی تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام دهد.
شاباس در نامه ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد به منظور آنکه این موضوع انتشار گزارش و نتیجه تحقیقات را تحت الشعاع قرار ندهد فورا از سمت خود استعفا خواهد کرد. این گزارش قرار است در ماه مارس منتشر شود.
کناره گیری شاباس از سمت خود منعکس کننده حساسیت در قبال تحقیقات سازمان ملل متحد درست چند هفته پس از آن است که دادستانان دیوان کیفری بین المللی در لاهه اعلام کردند تحقیقات اولیه را درباره خشونت های انجام شده در فلسطین آغاز کرده اند.
شاباس در این نامه اعلام کرد نامه ای که او در سال 2012 به سازمان ازادی بخش فلسطین نوشت هیچ تفاوتی با نامه هایی ندارد که او برای دیگر دولت ها و سازمان ها می نویسد.
او اعلام کرد:« دیدگاه های من درباره اسرائیل و فلسطین همانند بسیاری دیگر از موضوعات مشخص و آشکار بودند .» او افزود:« به نظر می رسد کار در زمینه دفاع از حقوق بشر سبب شده است من آماج حملات بد خواهانه قرار بگیرم.»
اسرائیل به سبب پیشینیه شاباس که از منتقدان تشکیل یک کشور یهودی و مقامات سیاسی کنونی اسرائیل است، همواره از انتصاب شاباس به عنوان مسئول تحقیقات درباره تهاجم اسرائیل به نوار غزه انتقاد کرده است.
شاباس اعلام کرد همکاری اش با سازمان آزادی بخش فلسطین سبب شد مدیر اجرایی شورای حقوق بشر روز دوشنبه در پی توضیحی قانونی از سازمان ملل درباره موقعیت او بر آید.
او اعلام کرد:« بر این باورم ادامه کار دشوار شده است و این در حالی است که روندی برای بررسی تغییر ریاست کمیسیون در جریان است.»
کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل کار جمع آوری شواهد را به پایان رسانده و شروع به نوشتن گزارش کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این کمیسیون در حال بررسی اقدامات اسرائیل و حماس است. حماس جنبشی اسلامی است که غزه را تحت کنترل خود دارد و خواستار نابودی اسرائیل شده است.
انتصاب شاباس - که در انگلیس زندگی و در دانشگاه میدلسکس Middlesex حقوق بین الملل تدریس می کند - با استقبال حماس رو به رو شد اما گروه های یهودی در آمریکا از این موضوع به شدت انتقاد کردند.
شاباس در آن زمان اعلام کرد قصد دارد همه دیدگاه ها را درباره « گذشته » کنار بگذارد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =