هاشمیان و براتی تاکید کردند که هر سازمانی از بازیکن تست دوپینگ می‌گیرد، باید نتیجه آن را هم اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عادل فردوسی‌پور در برنامه این هفته نود زمان زیادی نداشت. او تنها توانست مسابقات لیگ برتر را مرور كند و پس از آن هم یك بحث ناتمام در مورد دوپینگ عبدالزهرا بازیكن دوپینگی تیم ملی عراق داشته باشد. فردوسی‌پور ابتدا احمد براتی كارشناس مسائل حقوقی فوتبال را روی خط آورد.
براتی در مورد ماجرای دوپینگ این بازیكن عراقی و مسائلی كه باعث شد اعتراض ایران در كنفدراسیون فوتبال آسیا به نتیجه نرسد گفت: «قاعده كلی در مورد دوپینگ این است كه سازمانی كه تست دوپینگ را انجام داده بعد از مشخص شدن نتیجه، باید نتیجه را مدیریت كند و اگر كسی مرتكب دوپینگ شده باید تعلیق موقت و پس از آن حكم قطعی اش صادر شود. فرآیند نمونه گیری از عبدالزهرا توسط نادو ایران انجام شده و بعد از اینكه نتیجه نمونه مثبت شده، نادو ایران مكلف بوده اقدام به تعلیق سریع بازیكن كند. اما نادو با این توجیه كه این بازیكن ایران را ترك كرده از صدور حكم محرومیت خودداری كرده است. نادو این مسئله را حتی به فیفا هم اعلام نكرده كه مدارك این را نشان می‌دهد.»
او ادامه داد: «در مورد فسخ قرارداد عبدالزهرا ابهاماتی وجود دارد. باشگاه تراكتورسازی سندی منتشر كرده كه نشان می دهد او 18 شهریور قراردادش را فسخ كرده و خود بازیكن گفته من 19 شهریور قرارداد را فسخ كرده‌ام و 20 شهریور از ایران رفته ام. همزمانی تاریخ فسخ قرارداد با مشخص شدن نتیجه دوپینگ و خروج از ایران عجیب است. كل این ماجرای مشخص شدن دوپینگ،‌فسخ قرارداد و ترك ایران حدود 30 ساعت طول كشیده است. هوشنگ مقدس نماینده ایران در كمیته انضباطی ای اف سی گلایه می‌كند كه چطور عبدالزهرا با فاصله یك روز از اعلام مثبت بودن دوپینگش، ایران را ترك می‌كند. رسول خطیبی سرمربی تراكتورسازی هم می‌گوید بازیكن آمد پیش من و گفت كه یك چیزی خوردم كه فكر می‌كنم دوپینگم مثبت باشد.»
براتی سپس چند سوال مطرح كرد: «آیا این تقارن تاریخ‌ها تصادفی بود؟ چرا این مسئله كتبا اعلام نشد؟ چرا اعلام عمومی نشد؟ چرا بازیكن تعلیق موقت نشد؟ سوالم این است كه از 19 تا 29 شهریور چرا نادو به فیفا نامه نزده و این موضوع را رسما اعلام نكرده؟ همه این‌ها مخالف مقررات وادا است كه می‌گوید نتیجه مثبت باید به دو فدراسیون مربوطه و سازمان جهانی دوپینگ و فیفا اعلام شود. نادو ایران در برابر همه این سوالات فقط یك پاسخ دارد و آن این است كه به دلیل خروج بازیكن، ما نمی‌توانستیم رسیدگی كنیم. این قابل پذیرش نیست.»
عادل فردوسی‌پور هم گفت: «اصلا اختلاف نظر نادو و كمیته پزشكی فدراسیون فوتبال است كه باعث شده چنین اتفاقی رخ دهد. وقتی هم كه نه كمیته انضباطی در این مورد رای داده نه جایی اعلام كرده اند، طبیعی است كه شكایت كردن در كنفدراسیون فوتبال آسیا، بازی با افكار عمومی بوده است.» براتی هم در تكمیل صحبت‌های او گفت: «می‌خواستند افكار عمومی را بازی بدهند و بگویند ما در فوتبال آسیا كرسی نداریم و این باعث شده رای را به ضرر ایران بدهند. نادو ایران باید رای تعلیق و محرومیت بازیكن عراقی را صادر می‌كرد. فیفا نگفته بود از ایران سلب مسئولیت كرده است. اگر سلب مسئولیت كرده چرا دو بار متوالی پرسیده كه با این بازیكن دوپینگی چه كار كرده اید؟ حكم كنفدراسیون فوتبال آسیا هم درست بود چون حكم تعلیق و محرومیت عبدالزهرا توسط فدراسیون ایران یا عراق یا نادو ایران و نادو عراق صادر نشده بود. نادو ایران هنوز هم می تواند این بازیكن را محروم كند.»
سپس طباطبایی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ روی خط آمد و گفت: «فیفا در این مسئله قوانین بین المللی را رعایت نكرده. فیفا باید از این ارگان درخواست اعاده دادرسی كند. وقتی ورزشكار از ایران رفته بود نمی‌توانستیم برای ورزشكار حكم بدهیم. ما وقتی ورزشكار را در ایران داشته باشیم باید بگوییم كه تست مثبت است. ولی وقتی رفته نمی‌توانیم چنین كاری كنیم.»
هاشمیان رئیس سابق كمیته پزشكی فدراسیون فوتبال هم برای چند ثانیه روی خط آمد و گفت: «هر سازمانی كه نمونه گیری انجام می‌دهد موظف است رای صادر كند. همان‌طور كه در آیین نامه وادا هم مشخص شده باید رسیدگی می‌شد كه متاسفانه وادا چنین كاری انجام نداده است.»
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    127 6
    فردا این بازیکن دوپینگیه ادعای اعاده حیثیت میکنه بابای فدراسیونم در میاره می گی نه نگا کن
    • بی نام GB ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      4 11
      این حاشیه دیگه ربطی به کیروش نداره و فقط و فقط فدراسیون مقصره
  • بی نام A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    79 3
    این موضوع چند وقتیه وارد فوتبال و شاید ورزش شده. نمونه ش پنالتی مشکوک رو دژاگه در جام جهانی بود. اتفاقن در همون گروه بوسنی بخاطر ناداوری بیشتر از ما ضرر دید ولی واکنششون خیلی کمتر از ما بود
  • سهیل IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    103 3
    بازی با افکار عمومی و فضا سازی رسانه ای در این جام به حرفه ای ترین شکل ممکن انجام شد
  • بی نام A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    67 1
    ما مردم همیشه از اون قسمت که ادعایمان میشود گول میخوریم...
  • بی نام A1 ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    آفای فردوسی پور ، چرا حرف‌های آقای قلعه‌نویی را کامل پخش نکردید. قلعه‌نویی: یک عده به افشین قطبی خیانت کردند. آفای فردوسی پور ، تاريخ در مورد عملكرد قطبی قضاوت كرد. تاریخ نام نیک بزرگان را هرگز فراموش نخواهد کرد. اما کارشناس دون‌سواد کوچک را مطمئنا فراموش خواهد کرد.
  • مجد IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    14 2
    رویه تون در مورد بازیکنهای دوپینگی مخفی کردن بود. تخلفها رو نشنیده گرفته و گفتید کی دیده نمونش بازیکنهای معروفی هستند مثل همون آقا 4 انگشتی. اینجاس که روزگار درس بزرگی بهتون میده و تو قضیه ای که حق ایران بود بخاطر همین لاپیشونی بازی ضرر میکنیم . . . این درس بزرگی برای این فوتبال سراسر فساد ایران بود ولی کیه درس بگیره
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    26 2
    فرآیند نمونه گیری از عبدالزهرا توسط نادو ایران انجام شده و بعد از اینكه نتیجه نمونه مثبت شده، نادو ایران مكلف بوده اقدام به تعلیق سریع بازیكن كند. اما نادو با این توجیه كه این بازیكن ایران را ترك كرده از صدور حكم محرومیت خودداری كرده استلعنت خدا بر راشی و مرتشی
  • نادر A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    12 7
    بحث تحلیلی نود درباره دوپینگ عالی بود عالی .
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    16 1
    همیشه مردم رو گاگول فرض می کنن