مشاور فرهنگی رییس جمهوری و سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی (شمس) را رسانه نخبگان کشور توصیف کرد و گفت: شمس بتواند خورشید درخشنده ای برای نخبگان کشور باشد و راه جدیدی را برای تاثیر گذاری بر تصمیمات دولت بیابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،حسام الدین آشنا در نشست خبری رونمایی از شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی(شمس) و شبکه اتاق های فکر استانی، راه اندازی این دو شبکه ملی را حرکتی ملی و ایده برگزیده برای آینده درخشان ایران دانست و گفت: حکومتها هیچگاه از مشورت نخبگان و دانشمندان دور نبوده اند اما متاسفانه جریان سیاسی در تاریخ گذشته کشور ، به این سمت حرکت کرده که نخبگان قدر نبینند و در صدر ننشینند .

او گفت: اگر قرار است در کشور ما اتفاق بزرگی در رابطه میان دولت و مردم بیفتد ابتدا باید دولت تکلیف خود را با نمایندگان نخبگان معلوم کند .
سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، شبکه "شمس" را تلاش دولت تدبیر و امید برای پیوند زدن نخبگان و حوزه های تصمیم گیری دانست و گفت: شبکه سازی راه نجات کشور است و شبکه سازی میان متخصصین ، تصمیم گیران و ذینفعان اهمیت بسزایی دارد چرا که نمی توان بدون نظر متخصصین و نخبگان تصمیم درست گرفت و بدون مشارکت ذینفعان نیز نمی توان حتی تصمیمات درست را اجرایی کرد.
آشنا گفت: اگر متخصصان از تصمیم گیری و ذینفعان از نظارت حذف شوند راه فساد و تباهی هموار می شود.
او با بیان اینکه شبکه شمس دعوتی عام از تمام کسانی است که تصور می کنند سخن جدی و جدیدی برای گفتن دارند، گفت: شبکه شمس محلی برای سخن هایی است نه از جنس ناله و فریاد و نه حتی از جنس گله مندی بلکه از جنس راه های بدیل برای حل مشکلات واقعی کشور است.
او با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات امروز نتیجه تصمیمات غلط دیروز است، گفت: شمس این امکان را فراهم می کند که هر کس در حوزه تخصصی خود با دولت سخن بگوید و به ما بگوید که چرا نمی توانیم در یک جمع با همدیگر کار مفید انجام دهیم.
او گفت: در شبکه شمس موضوعات معینی برای سیاست گذاری بر اساس تجربیات ملی و مشورت های متخصصان هر حوزه تدوین شده است و در شبکه اتاق فکر استانی چاره ای نبوده که از تهرانی بودن ، تهرانی اندیشیدن و تهرانی تصمیم گرفتن فاصله بگیریم و به سراغ نخبگان استان ها برویم.
آشنا، شبکه اتاق های فکر استانی را ایده مکمل شبکه شمس دانست و گفت : بر اساس این ایده دانشگاه مرکز هر استان می تواند به محل اتصال نخبگان به دولت تبدیل شود.
او گفت: شبکه سیاست گذاری عمومی به اضافه شبکه اتاق فکر استانی و در گام بعدی مدرسه عالی تدبیر سه حلقه متصل به هم هستند تا ایجاد تحول در عرصه سیاست عمومی کشور را رقم بزند.
مشاور رییس جمهوری و سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه مدینه فاضله ای که برای شبکه شمس ترسیم شده تا چه حد می تواند عملیاتی شود، گفت: مدینه شمس می تواند مدینه فاضله باشد و بی تردید مدینه ناکجاآباد نیست روزانه در مجموعه دولت ، مجلس و نهادهای مهم برای کشور تصمیم گیری می شود و این تصمیمات لازم است که مورد نقد و بررسی علمی قرار گیرد و تاکنون از بعضا از موضع سیاسی اینگونه نقدها انجام می شد لذا تاثیر گذاری اش کمتر می شد لذا شبکه شمس درصدد است امکانی را فراهم کند که نقدها از موضع حرفه ای و غیر سیاسی باشد.
آشنا گفت: اگر این شبکه فراگیر و مورد اعتماد قرار گیرد دیگر رقبای سیاسی نمی توانند بر اساس ملاحظات و منافع جناحی همدیگر را نقد کنند بلکه باید بگویند براساس کدام نظریه سیاسی و با استناد به کدام داده های قطعی ، نقد کرده و تصمیم گرفته اند.
او گفت: خدمات شبکه شمس فقط به دولت تدبیر و امید معطوف نمی شود بلکه تولید متونی مفید برای همه کسانی است که در کشور تصمیم می گیرند.
مشاور رییس جمهوری و سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شبکه شمس در حوزه انتخابات گفت: در شبکه شمس حوزه سیاست داخلی و مباحث انتخابات مورد توجه قرار دارد و از اولویت هایی که تشویق می کنیم محققان در آن حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند، حوزه انتخابات است.
او گفت: اگر شبکه شمس مورد استقبال رسانه ها قرار بگیرد و به عنوان یک خبرگزاری سیاستی و مرکز تولید محتوا و مرجع قابل اعتماد در حوزه سیاست گذاری تبدیل شود ،می توان سطح آگاهی، انتظار عمومی و سلیقه عمومی را در موضوعات سیاستی ارتقا داد و در چنین شرایطی دیگر هر کسی نمی تواند به هر اسمی، سر ملت کلاه گذاشته و با شعارهای بی محتوا جلب رای و محبوبیت کند و کسی را که دانش دارد کنار بگذارد.
آشنا درخصوص جایگاه مرکز بررسی های استراتژیک در مجموعه ریاست جمهوری گفت: درب مرکز بررسی های استراتژیک به روی محققان باز است و صرفا به موافقان دولت هم محدود نشده بلکه به منتقدان دولت توجه جدی دارد تا بتواند راه حل های جایگزین را از خلال گفتگوهای ملی استخراج کند .
مشاور رییس جمهوری گفت: ایده گفتمان اعتدال در حوزه سیاست گذاری بیشتر شنیدن ، اجازه دادن به منتقدان برای اظهار نظر و تلاش برای اتمام حجت برای سیاست گذاران است.
او در پاسخ به سوالی درباره انتخابات و گفتمان اعتدال گفت: موفقیت در انتخابات نتیجه فرعی عمل به سیاست اعتدال است و اگر به سیاست اعتدال عمل شود می تواند محبوبیت آفرین باشد اگر دولت به سیاست های تبلیغاتی یعنی تدبیر و اعتدال ملتزم بماند می تواند همچنان مورد اعتماد باشد.
آشنا گفت: اعتدال نه فقط شعار دولت بلکه باید عمل دولت در عرصه سیاست گذاری باشد.
شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی که به اختصار شمس نامیده شده است، با اولویت فعالیت در هفت حوزه سیاست محیط زیست، سیاست اقتصاد، سیاست خارجی، سیاست داخلی، سیاست بهداشت و سلامت، سیاست علم،فناوری و نوآوری و سیاست اجتماعی و فرهنگی راه اندازی شده است.
این شبکه با شعار «گفت و گوی اجتماعی، بهبود سیاست گذاری، عزم ملی توسعه» فعالیت خواهد کرد.
همچنین با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شبکه های اتاقهای فکر استانی در دانشگاه های مادر استان ها راه اندازی شده است تا دانشگاه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، راهکاری برای گردآمدن جامعه ، دولت و دانشگاه در کنار یکدیگر و در همه استان ها نهادی برای اندیشیدن به مسائل، بررسی سیاست ها، افزایش توان نظارت نخبگان و کمک به بهبود سیاست گذاری باشد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    24 0
    فقط در انتخاب اعضا دقت شود جوانان درست صاحب ایده جذب شوند نه صرفا افرادی که مثلا فوق لیسانس یا لیسانی یا نخبه شیمی و فیزیک و.... اند یعنی باید ترکیسی از کلیه نخبگان علمی سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی و.... باشند تا در اینده در عرصه مدیریت کشور که خیلی با عرصه علمی تفاوت دارد نقش افرین و رهبر اجرایی باشند
  • منفی خور IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    16 3
    هزارجور صغری کبری چیدی یک خط ماهیت دقیق و روش کار این به اصطلاح شبکه استفاده از نخبگان رو نگفتی به قول خودت"در چنین شرایطی دیگر هر کسی نمی تواند به هر اسمی، سر ملت کلاه گذاشته و با شعارهای بی محتوا جلب رای و محبوبیت کند و کسی را که دانش دارد کنار بگذارد"
  • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    20 0
    شایسته سالاری و اینکه هر کسی در جای خود باشد.