وزیر اقتصاد فردا برای پاسخ دادن چه سئوالاتی به مجلس می رود؟/ حضور فعالان فتنه 88 در شرکت های دولتی!

میزان نوشت:

وزیر اقتصاد فردا برای پاسخگوی به سئوال 3 نماینده در خصوص بی‌انضباطی مالی، جبران خسارت سرمایه‌گذاران بورس، ارائه نشدن لایحه اصلاح نظام بانکی، افت ناگهانی شاخص بورس و انتصاب‌های غیرقانونی در صحن علنی حاضر می شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی میزان، درباره سئوال‌های سید مسعود میرکاظمی، سیدناصر موسوی لارگانی و حمید رسایی از وزیر اقتصاد، گفت: آقایان میرکاظمی و رسایی هر کدام یک سئوال دارند اما آقای موسوی لارگانی 3 سئوال از آقای طیب‌نیا مطرح کرده‌اند که البته کمیسیون این 3 سئوال را در قالب یک گزارش در صحن علنی مطرح می‌کند.

رحیم زارع گفت: سئوال میرکاظمی درباره بی‌انضباطی مالی است و مربوط به برداشت 1.4 میلیارد دلاری از در روزهای پایانی سال 92 از صندوق توسعه ملی است. از این رقم، 6/2 میلیارد دلار را به حساب خزانه واریز کردند. بانک مرکزی همان روز با افزایش پایه پولی، ابن مبلغ را به حساب خود گذاشته و 6500 میلیارد تومان را به ریال به حساب خزانه واریز کرده است که این امر، باعث افزایش نقدینگی شده است. از آنجا این این مبلغ پول پرقدرت بوده است، نقدینگی را 5 برابر می‌کند.

نماینده مردم آباده در مجلس ادامه داد: در بخش دیگری از سوال آقای میرکاظمی تاکید شده است که «در سال گذشته با وجود تحریم‌ها، بخشی از درآمدهای نفتی بلوکه شده است، بفرمایید چگونه ریال آن به حساب خزانه واریز شده و تورم حاصل از آن چقدر است؟».

زارع درباره سوال رسایی از طیب‌نیا نیز گفت: اقای رسایی در توضیح سوال خود نوشته است: عملکرد وزارت اقتصاد و بررسی طرح‌های وارده در خصوص بازار بورس و بسته‌های حمایتی برای جبران خسارت سرمایه‌گذاران جزء.

او توضیح داد: آقای رسایی در جلسه کمیسیون مطرح کرد که دولتمردان وعده دادند و مردم را تشویق کردند که سرمایه‌هایشان را به بورس بیاورند اما در این مدت به وعده‌ها عمل نکردند و به جای حمایت از تولید، با بالا بردن نرخ سود بانکی باعث شدند سرمایه‌های خرد به سمت بانک‌ها بروند و تولید با رکود مواجه شده و شاخص بورس کاهش یابد.

سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس ادامه داد: البته آقای طیب‌نیا این سخنان را نپذیرفت و تاکید کرد به دلیل افزایش نرخ ارز و رونق بنگاه‌های اقتصادی، روند صعودی در بورس شاهد بودیم و افزایش شاخص بورس حباب نیست و یک افزایش واقعی است.

زارع درباره سوالات موسوی لارگانی از طیب‌نیا نیز گفت: آقای لارگانی سه سوال را مطرح کرد که کمیسیون آنها در قالب یک گزارش تنظیم و به مجلس تقدیم کرد.

او گفت: «دلیل عدم اهتمام وزارت امور اقتصادی بر تهیه و تقدیم لایحه اصلاح نظام بانکی به مجلس چیست و چرا وزارت اقتصاد بر عملکرد بانک‌ها نظارات ندارد؟»، «دلیل افت ناگهانی شاخص بورس و دخالت بورس در فعالیت بازار سرمایه» و «دلیل انتصاب‌های غیرقانونی بخش خصوصی در هیأت مدیره شرکت‌های دولتی به ویژه برخی فعالان فتنه 88» موضوعات سوالات موسوی لارگانی از طیب‌نیا است.

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    21 1
    زنده باد دکتر طیب نیا خدا با توست از این خس وخاشاک نترس.