سایت صدای اقتصاد نوشت:

ر شرایطی قرار است امروز نمایشگاه پوشاک ایران و نمایشگاه پوشاک ترکیه همزمان و به مدت سه روز در محل نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شوند که این دو نمایشگاه فروش نخواهند داشت و بازدیدکنندگان تنها می توانند لباس های عرضه شده در نمایشگاه را تماشا کنند.

اتفاقی که در اصل پایان دعوایی است که در روزهای گذشته برسر همزمان شدن برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و پوشاک ترکیه به وجود آمده بود و اعتراض های گسترده تولید کنندگان ایرانی را به وجود آورد و حتی گروهی از آن ها وزارت صنعت، معدن و تجارت را به انصراف از نمایشگاه تهدید کردند. تولیدکنندگان پوشاک ایرانی معتقدند بودند که همزمان شدن این دو نمایشگاه باعث می شود که فروش آن ها به شدت کاهش پیدا کند و به نوعی این اتفاق « فرش قرمزی» برای صنایع پوشاک و نساجی ترکیه در ایران باشد. اما در نهایت نقطه پایان این دعوا و راهکار وزارت صنعت، معدن و تجارت این بود که فروش را از هر دو نمایشگاه حذف کند. گلناز نصراللهی مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری این نمایشگاه گفت:« در هیچ کدام از این دو نمایشگاه قصد فروش پوشاک مطرح نخواهد بود.»

البته برگزاری این دو نمایشگاه در حالی همزمان شده است که پیش از این قرار بود یکی از این نمایشگاه ها در آذر ماه برگزار شود اما به دلیل ناهماهنگی های وزارت صنعت، معدن و تجارت این اتفاق نیفتاد، موضوع ی که مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز آن را قبول دارد. او در جمع خبرنگاران گفت:« : ترجیح ما بر این بود که این نمایشگاه در آذر ماه برگزار شود نه نزدیک عید و به اعتقاد من می توانستیم در انتخاب زمان آن بهتر عمل کنیم.»

پشت پرده اختلافات چیست؟

به جز همزمان شدن این دو نمایشگاه اختلاف اصلی بین تولیدکنندگان پوشاک داخلی و اتحادیه های پوشاک با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در واقع به دلیل اجرای توافقنامه « تعرفه ترجیحی» است. قرارداد ترجیحی تفاهم نامه ای مشترک بین ایران و ترکیه است که از اول ژانویه 2015 اجرایی شده است و براساس آن قرار است سطح مناسبات 2 کشور به رقم 30 میلیارد دلار برسد.

در این توافقنامه تعرفه 125 کالای ایرانی و 140 کالای ترکیه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی کاهش پیدا می‌کند که پوشاک و کالاهای نساجی نیز جزو آن است . ایران براساس تجارت ترجیحی تعرفه واردات پوشاک از ترکیه را 40 درصد کاهش داد و به 160  درصد رساند و این درحالی است که تولیدکنندگان پوشاک داخلی معتقدند با اجرای تعرفه ترجیحی آن ها قدرت رقابت با پوشاک ترک را ندارند.

براساس قرداد ترجیحی ترکیه برای ورود اقلام مشخصی از کالاها و محصولات کشاورزی ایران به ترکیه، تعرفه‌های خود را کاهش خواهد داد و در مقابل ایران هم برای ورود اقلام مشخصی از تولیدات صنعتی ترکیه، تعرفه‌های خود را پایین می‌آورد البته تولیدکنندگان داخلی معتقدند با این توافقنامه ترکیه قرار است بسیاری از تولیدات صنعتی خود را با تعرفه‌های اندک به ایران صادر کند در حالی که طرف ایرانی فقط کالاهای کشاورزی خود را با کاهش تعرفه به کشور ترکیه ارسال می‌کند.

پیش از این نایب ‌رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران علیمردان شیبانی در گفت‌ و گو با چند رسانه از برگزاری این نمایشگاه به عنوان «نبرد نابرابر ایران و ترکیه در نساجی یاد کرد» و گفت:«  اشتغال مستقیم در این صنعت حدود 400 هزار نفر است و نساجی، صنعت بومی شده ایران است اما به ‌رغم وجود طراحان خوب، ماشین‌آلات به ‌روز و مواد اولیه مرغوب در کشور این صنعت نتوانسته آن طورکه باید و شاید پیشرفت کند.»

البته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با رد این موضوع معتقدند برگزاری نمایشگاه هایی این چنینی باعث ایجاد رقابت بیشتر برای تولیدکنندگان ایرانی می شود ولی تولیدکنندگان ایرانی می گویند رقابت در شرایطی برابر امکان پذیر است و نه درحالی که تولیدکنندگان پوشاک داخل با چالش های بسیار مواجه هستند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    67 9
    یعنی با 160 درصد تعرفه هم نمیتونن رقابت کنند؟بهتر نیست به فکر نوسازی صنایع پوشاک و بهینه سازی و کارایی باشیم؟
  • حامد EU ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    23 5
    تفاوت رو ببینید ترکیه جنس صنعتی میده صنعتش پیشرفت می کنه ایران کشاورزی میده نون مردم کم میشه شب هید گرانی زیاد میشه واقعا که
  • رضا IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    18 7
    من امروز نمایشگاه رفتم وپوشاک خیلی ضعیف بود .به نظر من تولیدی های درجه 3 ترکیه به ایران اومدند
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    6 14
    ایا نمایشگاه ترکیه فروش تکی هم دارد؟