با یکی از پدیده‌های جنگ آشنا شوید/ بازداشتی ساواک، اسیر کوموله و نیروی اطلاعاتی

نویسنده کتاب «عصرهای کریسکان» گفت: این کتاب یکی از منحصر به فردترین خاطرات دفاع مقدس است. چرا که راوی آن کسی است که هم از سوی ساواک دستگیر شده و هم کومله و حزب دموکرات و سرشار از حوادث و ماجراهای پیچیده و خواندنی است.

به گزارش خبرآنلاین، کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «عصرهای کریسکان» گفت: امیر سعیدزاده، راوی این کتاب، یکی از منحصر به‎فرد‎ترین نیروهای دفاع مقدس است چراکه او عضو هیچ سازمانی نیست. یک نیروی آزاد است. در مأموریت‎های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می‎کند، مأموریت‎هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد. پس از آن راهی سپاه می‎شود.

وی افزود: پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می‎شود. اسیر کومله می‎شود و از سازمان کومله نیز فرار می‎کند. 4 سال بعد از جنگ، سعید زاده به اسارت حزب دموکرات کردستان عراق در می‎آید. این دوران از ابتدای انقلاب تا سال 74 ، یعنی یک دوره 15 ساله، به طول می‎انجامد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار همزمان با خاطرات راوی، خاطرات همسر او را در یک فصل مجزا آوردم، گفت: احساس ‎کردم یک خانواده‎ که درگیر جنگ است، افراد بسیاری نقش دارند اما، ما فقط روایت یک نفر را بررسی می‎کنیم و باقی مغفول می‎مانند. ضمن آنکه مقام معظم رهبری تأکید داشتند؛ خانواده‎ها، همسران شهدا، همسران رزمندگان، پدران و مادران شهدا و سایر جانبازان را در این خاطرات و کتاب‎ها در نظر بگیرم. بنابراین به ذهنم رسید، همزمان که روایت اصلی را مطرح می‎کنم، بتوانم به سایر اتفاقاتی که در خانواده راوی رخ می‎دهد، بپردازم.

وی افزود: در این کتاب با یک سبک ابتکاری، خاطره‎ چند روایی را طرح کردم. من این کتاب را فصل به فصل بیان کردم. خواننده وقتی سعیدزاده را می‎شناسد، او وارد یک تنش و درگیری می‎شود. سپس در فصل بعدی اینکه خانواده‌اش چه عکس‎العملی نشان می‎دهد، بررسی می‎شود و از زبان همسر او همان خاطرات تکمیل می‎شود. اتفاقاتی که حول محور خانواده رخ می‎دهد؛ یعنی راوی اصلی خود خبر ندارد، اما خانواده کاملا به تمام جوانب مسلط است. در بخشی همسر او وارد داستان می‎شود، آن نقاط مبهم را تکمیل می‎کند. دوباره در فصل بعدی راوی اصلی ادامه ماجرا را می‎گوید و همسر راوی وارد داستان می‎شود و خاطرات را شرح می‎دهد. راوی دوم پیگیری‎های جانبی که برای خانواده رخ می‎دهد؛ مانند شهادت دیگر برادران، اسارت پدر، بمباران‎هایی که در شهر رخ می‎دهد، را بازگو می‎کند. به عبارتی راوی دوم وظیفه تکمیل روایت‎های اصلی را برعهده دارد.

نویسنده و راوی کتاب «شنام» درباره نام این کتاب «عصرهای کریسکان» نیز گفت: کریسکان منطقه‎ای در کوه سنجاق در کردستان عراق است که مقر اصلی حزب دموکرات ایران بوده است. سعیدزاده دوران اسارت 4 ساله خود را، در منطقه کریسکان بوده است. به دلیل اینکه بیشتر اتفاقات در آن منطقه رخ داده، این نام را برای کتاب انتخاب کردم.

کیانوش گلزار راغب در پایان بیان کرد: نوشتن این کتاب، 3 سال به طول انجامید. دلیل این طولانی بودن، آماده کردن سعیدزاده در بیان خاطرات و بازپروی حافظه او برای بیان جزئیات بود. من یک سال تمام تلاش کردم تا او را مجاب کنم تا خاطراتش را بیان کند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =