ایسنا نوشت:

بررسی‌های رویترز حاکی از این است که عرضه نفت اوپک در ماه جاری به دلیل افزایش عرضه آنگولا و عربستان و دیگر تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس بالا رفته است.

این علائم نشان می‌دهد اعضای کلیدی اوپک همچنان روی مخالفت با بالا رفتن قیمت نفت راسخ هستند.

به رغم نگرانی‌های برخی اعضای اوپک نظیر ایران و ونزوئلا درباره کاهش درآمدهای نفتی خود، سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست ماه نوامبر خود تصمیم گرفت به جای کاهش تولید روی سهم بازار خود متمرکز باشد.

ارزیابی رویترز از آمار کشتیرانی، اطلاعات منابع آگاه شرکت‌های نفتی، اوپک و مشاوران انرژی نشان می دهد، عرضه نفت اوپک در ماه ژانویه به طور متوسط روزانه 30 میلیون و 370 هزار بشکه در روز بوده که نسبت به تولید این سازمان در دسامبر که روزانه 30 میلیون و 240 هزار بشکه بود افزایش یافته است.

اوپک در نشست 27 نوامبر سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای خود را تثبیت کرد و باعث شد قیمت نفت که در آن زمان 70 دلار بود، ظرف دو ماه به 45 دلار در هر بشکه(پایین ترین قیمت شش سال اخیر) سقوط کند.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک روز دوشنبه در لندن با دفاع از راهبرد اوپک مبنی بر مخالفت با کاهش تولید گفت: به رغم اشباع بازار، نفت احتمالا به کف قیمت خود رسیده است. دیگر اعضای اوپک نیز از آن زمان تاکنون همین پیام را اعلام کرده‌اند.

یک نماینده دیگر اوپک از خلیج فارس گفت: قیمتها رو به ثبات است.

بزرگترین افزایش در تولید اعضای اوپک در ماه جاری از جانب آنگولا بود که روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید و حدود 57 محموله نفتی صادر کرد که روزانه 160 هزار بشکه بالاتر از آمار ماه دسامبر است.

این بررسی نشان می‌دهد، نیجریه دیگر تولیدکننده نفت اوپک در غرب آفریقا نیز صادرات خود را افزایش داده است.

همچنین افزایش‌های ناچیزی از سوی کویت، قطر و امارات نیز در ماه ژانویه صورت گرفته است.

منابع آگاه می‌گویند، تولید نفت عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده اوپک تقریبا ثابت بوده است.

خالد الفلاح مدیرعامل شرکت آرامکو عربستان چند روز پیش گفت: تولید این کشور در حال حاضر روزانه 9 میلیون و 800 هزار بشکه در روز است. اگرچه مشخص نیست که این آمار روزانه بوده یا مربوط به متوسط ماه ژانویه است.

یک منبع آگاه صنعت نفت که صادرات و تولید عربستان را دنبال می‌کند گفت: عرضه نفت عربستان در حال حاضر ثابت است.

برآورد رویترز نشان می‌دهد که بیشترین کاهش تولید در ماه جاری از جانب عراق بوده و صادرات نفت جنوب این کشور نسبت به آمار بی‌سابقه دسامبر کاهش یافته و صادرات نفت از میادین شمالی نیز پایین آمده است.

اگر مشکلات فنی و شرایط جوی اجازه دهد، احتمال می‌رود صادرات نفت عراق در ماههای آینده به آمار بی‌سابقه تازه تری دست پیدا کند.

دیگر عضو اوپک با کاهش قابل توجه عرضه در ماه جاری شامل لیبی است که بنادر و میادین آن به دلیل درگیریها تعطیل شده و عرضه در ماه ژانویه به 350 هزار بشکه در روز رسیده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =