نگاهی به دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه نانو

ایرنا نوشت:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب دربازدید از نمایشگاه پیشرفت‌ها در حوزه فناوری نانو فرمودند: پیشرفت هایی که در نانو داشتیم یک نمونه ای است برای این که آن را در سایر کارهای کشور الگو قرار دهیم.

براساس اطلاعات ارائه شده ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در این نمایشگاه یک‌روزه، آخرین دستاوردها و تولیدات محققان کشور در بخش نانو با قابلیت کاربرد در بخش های مختلف مانند نانو مواد، دارو و درمان، نساجی، کشاورزی، آب، صنایعِ نیروگاهی، ساختمان، نفت و انرژی و خودرو به نمایش گذاشته شد.

یکی از بخش‌های این نمایشگاه نیز به فعالیت هایی که با هدف ترویج این فناوری در صنایع، طراحی و اجرا می شود، اختصاص یافته بود. حمایت از برگزاری سمینارهای ترویجی در صنایع،حمایت از برگزاری سمینارهای صنعتی فناوری نانو در استان ها، حمایت از نشریات صنعتی، انتشار گزارش های کاربرد فناوری نانو در صنایع، انتشار ویژه نامه های صنعتیِ ماهنامه فناوری نانو و نیزانتشار نرم افزارهای نانو و صنعت از جمله فعالیت های انجام شده در بخش ترویج فناوری نانو است که در معرض دید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.

دستاوردهای فناوری نانو در صنعت آب

محصولات و کاربردهای فناوری نانو در زمینه آب و پساب از دیگر نمونه های ارایه شده این فناوری در نمایشگاه است که دردو دسته 'طرح های انجام شده' و ' اقدامات در دست اقدام' عرضه شد.

حذف آرسنیک از آب آشامیدنی شهر اردبیل با فناوری نانو کاویتاسیون، تصفیه انواع پساب های صنعتی با استفاده از فناوری نانوفیلتراسیون غشایی هارمودینامیکی، تامین آب شهر ملاثانی در خوزستان با استفاده از سیستم نانوفیلتراسیون و نیز تولید نانوغشای پلیمری به منظور تصفیه آب ازجمله پروژه های انجام شده توسط محققان ایرانی در زمینه فناوری نانو در صنعت آب است .

دستاوردهای فناوری نانو در صنعت نفت و انرژی

شیشه های کنترل کننده انرژی و دستگاه نانوکویتاسیون صنعتی که کاربردهای متنوعی در افزایش کیفیت، کاهش گوگرد و کاهش مصرف سوخت دارد و می توان از این فناوری در کاهش میزان گوگرد موجود در گازوئیل و مازوت و نیز تبدیل نفت خام سنگین به نفت سبک استفاده کرد، از جمله دستاوردهای ارایه شده فناوری نانو در صنعت نفت و انرژی است .

دستاوردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان و عمران

یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه، معرفی دستاوردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان و عمران بود. بتن و سیمان، لوله و اتصالات، رنگ و رزین و نیز در و پنجره چهارگروه محصولات ارایه شده این فناوری را تشکیل می دهند.

بتن فوق سبک سازها، لوله و اتصالات مقاوم به ضربه و سایش و با خواص حرارتی بالا، لوله های بی صدا ، نانوافزودنی برای ارتقای خواص پلیمرها ، نانورنگ ترافیکی ، نانورنگ رسانا ، نانورنگ آنتی استاتیک ونیز پروفیل های نانوکامپوزیتی UPVC از جمله محصولات این چهارگروه است.

بسته بندی برپایه نانوکامپوزیت پلیمری و نانوجاذب گاز اتیلن و نیز کودهای بیولوژیک و آفت کش های گیاهی نانوکپسوله محصولات فناوری نانو در صنعت کشاورزی است که در دو گروه اصلی 'محصولات افزایش ماندگاری' و 'محصولات افزایش بازده تولید' عرضه شد.

دستاوردهای فناوری نانو در نساجی و دارو

در این بازدید همچنین مقام معظم رهبری با دستاوردهای فناوری نانو در صنعت نساجی از قبیل دستگاه پلاسمای فشار اتمسفری، نخ و پوشاک آنتی باکتریال ونیز درحوزه دارو ، حوزه سلامت و بهداشت در چهار بخشِ نانوداروها، تجهیزات پزشکی، ابزارهای تشخیصی و ملزومات بهداشتی ازقبیل داروی ضد سرطان سیناداکسوزوم، مکمل دارویی سیناکرکومین، داروی ضد سرطان پاکلی نب ، داروی سینا آمفولیش ، دستگاه خودکار استخراج و تشخیص مواد مخدر،دستگاه خودکار استخراج DNA و RNA، نانوحسگر مبتنی بر CNT-FET، دستگاه تصویربرداری از حیوانات کوچک (HiRespect)، دستگاه برشنگاری مولکولی فلورسنت، خانواده محصولات سیلوسپت ، پانسمان آجیکت و ماسک نانوالیاف از نزدیک آشنا شدند.

نقش ایران در استانداردسازی فناوری نانو

در این نمایشگاه، اطلاعاتی در خصوص برنامه های مرتبط با استاندارد و ایمنی در فناوری نانو از سوی رییس ستاد توسعه فناوری نانو به رهبر انقلاب اسلامی ارائه شد.

تا کنون 28 استاندارد ملی در زمینه های اندازه گیری، تعاریف ، اصلاحات و ایمنی و سلامت و همچنین سه استاندارد بین المللی با مسئولیت ایران در سازمان بین المللی استانداردسازی (ایزو) در حوزه نانو تدوین شده است.ایران توانسته است جزء 9 کشوری باشد که مسوول تدوین استانداردهای بین المللی در این زمینه هستند .

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و سعید سرکار دبیرستاد توسعه فناوری نانو رهبر انقلاب اسلامی را در این بازدید همراهی کردند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =