سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور یک هزار و 222 هنرمند داخلی و خارجی از 24 بهمن تا اول اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور حسن ریاحی(دبیر جشنواره)، پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره)، علی ترابی(دبیر اجرایی)، اکبر محمدی(مسئول بخش استعدادهای درخشان)، امیرعباس ستایشگر(مسئل بخش نسلی دیگر)، سحر طاعتی(مدیر روابط عمومی جشنواره) و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری که از ساعت 10 آغاز شد حسن ریاحی درباره این دوره از جشنواره گفت: سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از 24 بهمن تا اول اسفند در 7 سالن شهر تهران برگزار خواهد شد. سعی شده در این دوره از جشنواره برنامه‌های متنوعی ارائه شود از این رو در همه بخش‌ها از جمله بخش پاپ گروه ها بر اساس کارنامه حرفه‌اي​شان به جشنواره دعوت شدند.  

دبیر سی​‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در ادامه، افزود: در بخش بین الملل نیز گروه‌های جدیدی را  شاهد خواهیم بود؛ این گروه ها با همکاري و کمک قابل تقدير رایزن‌های فرهنگی کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، اتریش و آلمان به جشنواره دعوت شده اند.

حسن ریاحی با اشاره به اتفاقات خوب در بخش آهنگسازی گفت: امسال 83 اثر در بخش آهنگسازی شرکت داده شده اند که نشان از ظهور نسل جوان و با استعداد و با انگیزه است؛ همچنین 13 اثر نیز در بخش پایان نامه ها شرکت داده شده اند. من پیشنهاد می کنم کانون موسیقدانان جوان برای حمایت از این جوان ها تشکیل شود.

دبیر سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در ادامه افزود: البته از نسل جوان گله دارم چرا که قدري از موسيقي ملي فاصله گرفته‌اند. امیدوارم با تشکیل کانون موسیقیدانان جوان، نسل بعد نگاه جدی تری به موسیقی ملی شان داشته باشد و در آینده وضعیت بهتری را در این زمینه شاهد باشیم.

پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد و رئیس جشنواره نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: خوشحال هستم که برای دومین سال متوالی در این سمت مدیریتی میزبان جشنواره موسیقی فجر هستم؛ ما با توجه به منابع مالی که نسبت به سال گذشته کاهش نیز داشته سعی کرده‌ایم اعتبار و شان جشنواره موسیقی حفظ شود.

وی در ادامه افزود: سال گذشته ما با کمبود بودجه بسیاری روبرو بودیم و امسال نیز بودجه موسیقی به میزان بودجه موسیقی در سال 76 بود. بنابراين لاجرم بسیاری از برنامه هایمان را متوقف کرديم.

مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد همچنین عنوان کرد: ما در این دوره از جشنواره یک اجرای ویژه داریم که با عنوان «زنگ موسیقی انقلاب» در محوطه باز تالار وحدت برگزار خواهد شد. این در حالی است که روز 25 بهمن ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری نادر مرتضی پور در جریان جشنواره موسیقی فجر و در برنامه ویژه به روی صحنه خواهد رفت.

ارجمند ادامه داد: در برنامه اختتامیه جشنواره نیز ارکستر سمفونیک تهران در دو بخش با رهبری منوچهر صهبایی  و شهرداد روحانی به اجرا خواهند پرداخت و رسما رونمایی خواهد شد. گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حمید عسکری نیز در این برنامه به روی صحنه می‌رود.

او گفت: خود من اثری با عنوان «پیامبر مهربانی» ساخته‌ام که در تمامی سالن‌ها به صورت نماهنگ پخش خواهد شد. این کار به خوانندگی علیرضا وکیلی منش به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی اجرا شده است.

رئیس سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر افزود: ما بخشی به عنوان «جشنواره جشنواره‌ها» نیز داریم؛ هنوز استان میزبان این بخش مشخص نشده است. در این بخش، برگزیدگان  اجراهایی که در جشنواره‌هایی مانند زاگرس نشینان، جشنواره موسیقی فارس، جشنواره موسیقی شهناز، جشنواره دانش آموزی و برخی جشنواره‌های یکسال گذشته برگزار شده​اند، به روی صحنه می‌روند.

مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد همچنین عنوان کرد: ما کارگاه های موسیقی را در سه شهر تهران، شیراز و گرگان برگزار خواهیم کرد. همچنین از کسانی که طی یک سال گذشته در عرصه‌های بین المللی نشان دریافت کرده‌اند در جریان جشنواره موسیقی فجر تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش نواحی جشنواره نیز 11 گروه خواهیم داشت که اسامی 8 گروه در جدول جشنواره وجود دارد و 3 گروه دیگر نیز در بخش«جشنواره جشنواره‌ها» اجرا خواهند کرد.

اکبر محمدی مسئول بخش استعدادهای درخشان نیز در بخش بعدی این نشست خبری گفت: جشنواره امسال به طور خاصی به بچه‌های تحصیلکرده اختصاص دارد که مجموعا 32 نفر تکنوازی و گروه نوازی خواهند کرد. ما در این بخش مجموعا 24 اجرا را شاهد خواهیم بود که در سطح بالایی انجام می‌شود. جاي خوشحالي است که برخی از این اجراها برای اولین بار  در تاریخ موسیقی ایران به روی صحنه می‌رود.

او در ادامه افزود: محدوده سنی استعدادهایی که در این بخش به روی صحنه می‌روند بسیار جالب توجه است و ما نوازندگانی از 16 و 17 ساله تا سنین بالاتر داریم.

امیرعباس ستایشگر مسئول بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: این چهارمین سالی است که بخش نسلی دیگر در جشنواره موسیقی فجر برگزار می​شود؛ امسال 13 اجرا را شاهد خواهیم بود که توسط 43 نوازنده برگزار می‌شود. در مجموع در این بخش 8 اجرای گروه نوازی و 5 اجرای تکنوازی را شاهد خواهیم بود.

او در ادامه افزود: گروه‌های حاضر این بخش بر اساس  3 مشخصه اصلی انتخاب شده‌اند. اول مولف بودن، دوم ریشه در موسیقی دستگاهی داشتن  و سوم دارا بودن اجرایی قابل قبول توسط مجریان.

ارجمند نیز درباره سایر بخش‌های جشنواره موسیقی فجر گفت: ما یک بخش عکس هم داریم که در هر سالن مجموعه ای از عکس‌های عکاسان معتبر به نمایش در می آید. همچنین در سالن‌ها غرفه های عرضه آثار موسیقایی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که 28 بهمن نیز جشنواره سرود شاهد با همکاری بنیاد شهید در شهر ساری برگزار خواهد شد.

علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: جشنواره موسیقی فجر قدیمی‌ترین جشنواره موسیقی در منطقه محسوب می‌شود و حتی در سطح دنیا نیز جشنواره‌های اندکی وجود دارند که از نظر سابقه عمری بیشتر از جشنواره موسیقی فجر دارند. باید اعتراف کنم جشنواره موسیقی فجر بعد از 30 سال برگزاری باید پوست اندازی کند و در اهداف آن بازنگری جدی صورت گیرد.

او در ادامه افزود: جشنواره موسیقی فجر جدا از موسیقی کل کشور نیست و مشکلاتی که در موسیقی ما وجود دارد به طور طبیعی در جشنواره نیز تسری پیدا می‌کند. به خصوص بحث بودجه باعث شده تا متصدیان این جشنواره دستشان برای فعالیت‌های بیشتر باز نباشد. با توجه به کارکردهایی که موسیقی در تمامی عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و حتی 8 سال دفاع مقدس داشته متاسفانه سنگ اندازی هایی وجود دارد که نمی گذارد موسیقی و به ویژه این جشنواره آنگونه که باید و شاید رشد و پویایی داشته باشد.

دبیر اجرایی جشنواره همچنین عنوان کرد: ما در جشنواره امسال میزبان 1222 هنرمند داخلی و خارجی خواهیم بود. در مجموع 92 سانس اجرای موسیقی در جشنواره به روی صحنه خواهد رفت و 52 هزار نفر صندلی به مخاطبان اختصاص پیدا کرده است. همچنین 103 نفر هنرمند خارجی در این جشنواره به اجرا خواهند پرداخت.

ترابی ادامه داد: حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان از بودجه جشنواره امسال از طریق بلیت فروشی‌های جشنواره تامین می‌شود و یک میلیارد تومان نیز به صورت بودجه دریافت خواهد شد. در مجموع رقم دومیلیارد و دویست میلیارد تومان برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

او همچنین گفت: در بخش بانوان نیز گروه‌های  داوطب شرکت در اين بخش را بررسي کرديم  که 80 درصد از گروه‌های انتخاب شده نسبت به دوره گذشته جدید هستند. البته در این انتخاب‌ها بحث کیفیت نیز به عنوان یکی از اولویت‌ها مد نظر بوده است.  

ترابی افزود: به نظر می‌رسد که بخش پاپ جشنواره بسیار پر رنگتر از سایر بخش ها شده که باید این اتفاق مورد بازنگری قرار گیرد. بسیاری گمان می‌کنند که عمده درآمدهای ناشی از بلیت فروشی‌های جشنواره از طریق بخش پاپ تامین می‌شود در صورتی که اصلا اینگونه نیست؛ بخش زیادی از بلیت‌های بخش پاپ جشنواره به سازمان ‌ها و نهادهای مختلف داده می شود که بنا به دلایل مختلف جشنواره را تحت فشار قرار می دهند.

ریاحی در بخش دیگری از نشست گفت: هم اکنون این نیاز وجود دارد که باشگاه یا موسسه ای تشکیل شود که استعدادهای جوان را جذب کند و به مرور زمان مورد هدایت قرار دهد .

ارجمند نیز درباره بودجه موسیقی افزود: امسال بودجه موسیقی معادل بودجه سال 76 موسیقی کشور بوده است . این درحالی است که ظرفیت مالی موسیقی ایران 10 برابر سینماست اما بودجه موسیقی یک پنجاهم سینمای کشور تعیین شده است واقعا ما در مدیریت با چنین منابع مالی نتوانستیم رشدی داشته باشیم و موسیقی کشور روز به روز رو به کوچکتر شدن است. اگر هم امروز کاری انجام می‌دهیم تنها با روحیه جهادی است .

او ادامه داد: در سال آینده قرار شده تا هم ارکسترها و هم موسیقی نواحی ردیف بودجه جداگانه‌ای داشته باشند این درحالی است که کانون موسیقی دانان جوان نیز با مدیریت آقای ریاحی اداره خواهد شد.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در خصوص قطعات اجرایی ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره گفت: ارکستر سمفونیک تهران در این جشنواره اثر نیایش یزدان ساخته حشمت سنجری و سرود ملی ایران را اجراخواهد کرد در بخش دیگری از برنامه این ارکستر با رهبری شهرداد روحانی نیز بخشی از رپرتواری که ایشان در کنسرت قبلی اجرا کردند را به روی صحنه خواهند برد.

او همچنین گفت: ما برای حضور گروههای خارجی چون «چیلر» و «کیتارو» نیز هماهنگی‌هایی را انجام داده بودیم اما با توجه به منابع مالی محدودمان این اتفاق نیفتاد.

ارجمند ادامه داد: بودجه ای که آقای روحانی رئیس جمهور محترم برای ارکستر سمفونیک تهران دستور داده بودند بودجه بی‌سابقه ای است که حدود دو میلیارد تومان آن خرج خرید سازهای جدید خواهد شد. قطعا این بودجه به دعوت ارکستر سمفونیک عراق اختصاص نخواهد داشت و هزینه‌های دعوت از این ارکستر از بودجه دیگری که به همین منظور در نظر گرفته شده، صرف می‌شود.

در ادامه این نشست ستایشگر درباره استعفای سال گذشته‌اش از جشنواره موسیقی فجر و حضور دوباره​اش با عنوان مسئول بخش نسلی دیگر گفت: ما در موسیقی دچار هژمونی نظامی اجتماعی هستیم که اکثر کنسرتهای موسیقی توسط کسانی لغو می‌شود که جایگاه قانونی ندارند. من سال گذشته نیز گفتم که نباید خودمان به خودمان جفا کنیم . سال گذشته مشکل فنی و مالی نداشتیم مشکلات ما در روند چند روزه جشنواره شروع شد و مربوط به قول و قرارهایی بود که نسبت به بخش نسلی دیگر می شد و انجام نشد.

او ادامه داد: شهریور ماه امسال آقای ترابی با من تماس گرفت و ضمن جلساتی که برای کانون برگزیدگان جشنواره فجر داشتیم درباره دلایل استعفایم صحبت کریم. دعوت از من برای این جشنواره نیز نشان داد که خدا رو شکر این اعتراض‌ها در جایی شنیده می‌شود و اثر دارد.

حسن ریاحی نیز درباره جایگاه جشنواره موسیقی فجر گفت: من جشنواره را در دو بخش می بینم. یکی از جنبه ملی است که مردم به جشنواره نگاهی جشن گونه دارند و تمایل دارند اجراهای پاپ را ببینند. وجهه دوم نیز به برداشت فرهنگی ما مربوط می شود که می بایست با ابزارهای محدودمان تلاش کنیم به اهدافمان برسیم  ما سالی یکبار جشنواره برگزار می کنیم و این بسیار کم است با توجه به این موضوع که در موسیقی نیز بسیار عقب هستیم. سامان دادن به این وضعیت نیز کار مشکلی نیست و تنها با سرمایه گذاری و برنامه ریزی معقولانه می توانیم جشنواره ای در سطح اول منطقه داشته باشیم.

ارجمند در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: من وقتی امسال در جشنواره ومکس اسپانیا با بسیاری از حاضران و غرفه داران صحبت کردم که هیچ یک از آنها این جشنواره را نمی‌شناختند و این نشان از ضعفی است که طی این 30 سال در برگزاری جشنواره فجر داشته‌ایم.حتی بسیاری از اساتید موسیقی نیز حاضر نیستند به خاطر یک جشنواره ملی با چنین بودجه‌ای در جشنواره حاضر شوند.

علی ترابی نیز در ادامه افزود: البته به بسیاری از اساتید موسیقی هیچ پیشنهادی برای حضور در جشنواره موسیقی فجر داده نشده که آنها بحث مالی را بهانه کنند. در این جشنواره یا از موزیسین‌ها اعتبار می‌گیریم و یا خود جشنواره به آنها اعتبار می‌دهد اما متاسفانه در این سالها نتوانسته ایم از اساتیدمان اعتبار کسب کنیم و حتی اگر مشکل بودجه نیز حل شود این بدان معنا نیست که آنها در جشنواره شرکت خواهند کرد.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =