ایسنا نوشت:

وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه طرح تعالی مدیریت مدارس یک حرکت دائمی و رو به جلوست گفت: این طرح حلقه‌ای از حلقه‌های ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است و از آن حمایت می‌کنیم.

علی اصغر فانی در نشست علمی تخصصی طرح تعالی مدیریت مدارس با تاکید بر اینکه کیفیت بخشی راهبرد اصلی آموزش و پرورش است، گفت: امروز باید از فرصت‌هایی که داریم استفاده کنیم. زمانی در آموزش و پرورش 19 میلیون دانش آموز داشتیم و تنها به دنبال این بودیم که دانش آموزی بیرون از مدرسه نماند و به لحاظ کمی دچار مشکل نشویم.

او گفت: به همین دلیل در مقطعی مدارس سه شیفت، چهار شیفت و بعضا شش شیفته اداره می‌شدند و در آن زمان به هیچ وجه نمی‌توانستیم صحبتی از کیفیت بخشی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز با حدود 13 میلیون دانش آموزان در مقایسه با آن زمان، جمعیت دو سوم کاهش یافته و این یک فرصت است، گفت: با امکانات و تجهیزاتی که فراهم شده و همچنین تجربیاتی که اندوخته‌ایم می‌توانیم راهبرد اصلی در این وزارتخانه که همان ارتقای کیفیت است را پیش ببریم.

فانی گفت: پنج سیاست اصلی در آموزش و پررورش دنبال می‌شود که از جمله آنها می‌توان به توسعه مشارکت‌ها، ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه نام برد که در حوزه‌های مختلف در حال پیگیری است. سال گذشته حدود هشت ماه بر روی سامانه نیروی انسانی کار کردیم و توانستیم بدون آنکه حتی یک نیروی انسانی به سیستم اضافه کنیم با مدیریت بر منابع، مدارس را با کیفیت بهتر از سالهای قبل بازگشایی کنیم.

او ادامه داد: سال گذشته حدود 25 هزار نیرو بازنشسته شده بودند و جمعیت دانش آموزان 200 هزار نفر افزایش یافته بود و باید علاوه بر جایگزینی این 25 هزار نیروی بازنشسته، 15 هزار نیروی جدید را به کار می‌گرفتیم اما با ساماندهی مشکلات موجود را حل کردیم.

وزیر آموزش و پرورش به انعقاد بیش از 20 تفاهم نامه با وزارتخانه‌ها ونهادهای دولتی گفت: با دنبال کردن سیاست توسعه مشارکت و بسته حمایت مدارس غیر دولتی توانستیم مشارکت‌ها را به سمت آموزش و پرورش بیاوریم. هرچند میزان این مشارکت بالا نیست اما برای سال اول شروع خوبی است.

فانی ادامه داد: امسال بودجه ریزی عملیاتی در حدود 600 مدرسه اجرا شد و سرانه‌ای کردن بودجه در این 600 مدرسه تجربه جدیدی است که باید بازخوردها را دریافت و درباره تعمیم آن تصمیم بگیریم.

فانی با اشاره به سیاست تمرکز زدایی در آموزش و پرورش گفت: اموزش و پرورش یک سازمان به شدت متمرکز است و رسمیت در آن بسیار بالاست به این معنا که میزان بخشنامه‌ها، آیین نامه‌ها و دستور العمل‌ها بسیار زیاد است و باعث افت خلاقیت و نوآوری شده است.

او ادامه داد: امسال به کمیته مستندسازی ماموریت دادیم تعداد بخشنامه‌های صادره از سوی ستاد را کاهش دهد. حتی اگر 20 درصد از این میزان کاسته شده باشد به این معناست که یک گام در جهت تمرکز زدایی و افزایش تفویض اختیارات برداشته‌ایم.

او با اشاره به سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی گفت: ارتقای مدیریت آموزشگاهی کلید اصلی کار در مدرسه است. لفظ مدرسه محوری را برای نخستین بار در سال 76 به کار بردند و قبل از آن چنین لفظی مصطلح نبود. در آن زمان معتقد بودیم مدرسه محور تعلیم و تربیت است و مدارس باید در ادارات حاکم باشند و در واقع ادارات باید تابع مدارس و در خدمت آنان باشند و از آنها پشتیبانی کنند.

فانی با بیان اینکه طرح تعالی مدارس نیز به دنبال گوشزد کردن اهمیت مدرسه است، گفت: هرچه تلاش کنیم مدرسه به عنوان یک نهاد سیستمی و نظام مند که ورودی، خروجی، فرایند و هدف دارد، باید تقویت شود، اگر این اتفاق بیفتد ما موفق شده‌ایم.

فانی گفت: طرح تعالی مدیریت مدارس به دنبال ارتقای استانداردها در مدارس است و لازمه آن دادن اختیارات بیشتر به مدارس و تلاش‌ برای رفع مشکلات آنهاست.

فانی ضمن تصریح این مطلب که همواره در برابر تغییرها مقاومت وجود دارد، گفت: یکی از دلایل مقاومت در برابر تغییر، عدم آگاهی است. عده‌ای عادت کرده‌اند ساز مخالف بزنند و نمی‌دانند شما چه کاری می‌خواهید انجام بدهید. یک علت دیگر عادت است وقتی قرار باشد جریان جدیدی خلاف عادات شکل بگیرد عده‌ای با آن مخالفت خواهند کرد. به خطر افتادن منافع نیز یکی دیگر از علل مقاومت در برابر تغییرهاست. عده‌ای از تغییرات قبلی سابقه خوشی ندارند و تجربیات ناثواب مقاومت ایجاد می‌کند.

او گفت: باید مجریان را در امر برنامه ریزی و تغییر مشارکت داد. آموزش و پرورش باید به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود که هرگونه تحولات در آن یک نگرش جمعی را ایجاد کند. باید افراد از هم یاد بگیرند و به هم یاد بدهند.

فانی با اشاره به اینکه طرح تعالی مدیریت مدارس یک حرکت دائمی و رو به جلوست، گفت: همواره راه برای رشد وجود دارد. ما در طرح تعالی به جای اداره مدرسه به دنبال رهبری مدرسه هستیم و به جای مدیریت آموزشگاهی به دنبال رهبری آموزشی هستیم. رهبر قدرت نفوذ بر کارکنان دارد و باعث می‌شود آنها با عشق و علاقه واعتقاد کار کنند نه بر حسب دستور مافوق.

فانی با بیان اینکه نقطه آسیب پذیر این برنامه ارزیابی است، گفت: اگر ارزیابی‌ها به موقع انجام نشود ممکن است مدیران دست به سند سازی بزنند تا محتوا. باید ارزیابی‌ها دقیق تر و بدون پیش داوری انجام شود.

او با بیان اینکه برنامه تعالی مدیریت مدارس حلقه‌ای از حلقه‌های ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است، گفت: از این طرح حمایت می‌کنیم.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    16 0
    یه عده 98 درصدی علیه شما
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    22 0
    بیحالترین وزیر اموزش وپرورش
  • یک معلم IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    20 0
    به خدا ما وزیر نداشته باشیم بهتره تا تو وزیر باشی.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    16 1
    این هم جواب همه ی بدبختی هامون .همشون از این جوابها تو کارنامه اشون دارن .سکوت می کنیم تا خدا به داد ما برسه .تا ببنیم چی خواهد شد .
  • حسن RO ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    11 0
    چگونه درحالی که جمعیت کشورروبه افزایش است جمعیت دانش آموزی روبه کاهش می باشد؟
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    37 0
    مننزلت معلم را احیا کنید.
  • مهدی A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    16 0
    جناب فانی نظر و طرحات به درد خودت میخوره هیچ معلمی تو رو قبول نداره چون تو کابینه همش خوابی . بلد نیستی از حق ما معلم ها دفاع کنی
  • فرهنگی A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    16 0
    فقط حرف حرف بازی با کلمات لطفا از مدیران طرح تعالی مدیریت مدرسه بپرسید این طرح چه قدر واقعی است.؟ فکر می کنید چی جواب می دهند. اکثرا می گویند هیچ تفاوتی با سال قبل ندارد. فقط چند بنر در مدارس نصب کرده اند یکی نیست به این بابا بگوید معلمان انگیزه کار ندارند..وسلام
  • رهگذر A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    17 0
    جناب فانی هفته گذشته 5 نفر معلم بدلبل تصادف در اذربایجان کشته شدند میدانید چرا ؟چون 300 معلم را از شهرستانهای اطراف به تبریز کشاندند تا یک کلاس بی اهمیت ضمن خدمت در شرایط جوی ناپایدار تشکیل شود ایا نمی توانستیم این کلاسها را در خود شهرستانها برگزار کنیم تا در استانه عید چند کودک یتیم نشوند و چند خانواده داغدار نباشند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا در شیوه مدیریت خود تجدید نطر کنید
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    12 1
    آقاي وزير لطفا ابتدا نيروهاي بازنشسته فرا خوانده شده كه ايده هاي عصر قاجاريه را همراه دارند از مديريت سازمانها و ... حذف و به نيرو هاي غير سياسي اجازه فعاليت دهيد خيلي راحت مي شود آموزش و پروش كيفي داشت .كيفيت آموزشي مخالف سياسي كاري است .
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    23 0
    وزیر جان دلت خوش است بابا . خودگویی و خود خندی ، عجب مرد هنرمندی
  • یک فرهنگی IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    6 0
    نمی دانستیم که آقای روحانی اینقدر به معلمان ارزش می ده وگرنه خودش هم مثل شما حرف های توخالی می زنه ..... خودت میگی ووو و خودت هم تأیید می کنید این شد سیاست آقای فانی ؟ سیاست باید عین سیاست وزیر بهداشت باشه باید از اون درس بگیری آقای فانی ..........