۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
 ایران سرزمین صلح ادیان الهی

از همان زمان که پیامبر اعظم حقوق اقلیت های دینی را به رسمیت شناخت؛ زندگی اجتماعی به همراه امنیت و صلح برای اقلیت های غیر مسلمان در پهنه ایران بعد از اسلام در دوره های مختلف برقرار بوده است


در پنج قرن نخست بیشترین همکاری علمی- سیاسی بین مسلمانان و نا مسلمانان پدید آمد و حاصل آن نهضت ترجمه، گسترش علوم نجوم و پزشکی است و بعد ها هجوم تیمور و مغولان وقفه ای ایجاد کرد لکن با حضور دولت صفوی ثبات و شکوفایی به جامعه اقلیت ارامنه، یهود، آشوری، زرتشتی و صائبین بازگشت به گونه ای که برخی مناصب دولتی توسط همین اقلیت ها اداره می شد حتی رفتار گروه های خودسر در عصر قاجار توسط علمای طراز اول کنترل شد. اکنون جامعه ارمنی، زرتشتی، یهودی، آشوری و مندایی در کنار مسلمانان از حقوق برابر در اقتصاد و سیاست و فرهنگ برخوردارند و علی رغم نسبت یک در صدی جمعیت اقلیت ها در برابر مسلمانان احساس تبعیض دینی نمی کنند. درباره اقلیت دینی "مندائیان" اطلاعات مناسبی ارائه شده مثلا اینکه مندائیان مصداق صائبین در قرآن هستند که در سوره های بقره و حج و مائده از آنها یاد شده است. صائبین به معنای غسل کنندگان در آب است و اعراب به همین جهت آنها را بدین نام می شناختند. مندائیان پیروان حضرت یحیی هستند که در کناره های رودخانه های دجله و فرات عراق و کارون ایران با جمعیتی حدود 100 هزار نفر در صلح و صفا زندگی می کنند. اخیرا کتاب تصویری ایران سرزمین صلح ادیان الهی به اهتمام آقای مسعود فروزنده، رامین احمدی و عباس تحویلدار به بررسی تاریخی این موضوع پرداخته است که جالب و شایسته توجه است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    6 12
    كاش در باره منداييان بيشتر مي گفتيد انها جزء أديان توحيدي هستند؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    15 0
    اقوام ايراني و مذاهب مختلف زندگي مسالمت اميزي داشته اند هميشه ..
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    14 1
    ایران همیشه سرزمین صلح و خدا پرستی بوده است
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    11 2
    یادش بخیر اون روزها. هنوز قریحه شعر داشتم و این شعر رو من گفته ام: اینجا ایران است/ سرزمین کوروش و سرزمین محمد/ اینجا محل تلاقی تمام دستهایی ست که اشتی را فریاد می کنند/ اینجا سرزمین گفتگوی تمدن هاست.
    • امین EU ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      6 0
      جسارتا این شعر در چه قالبی سروده شده ؟ / قطعا سپید نیست