روحانی: نقش روحانیت و دانشگاه ها در انقلاب اسلامی ممتاز بود/هیچ چیز با شعار درست نمی شود

رییس جمهور با بیان این که از آغاز نهضت اسلامی در سال 1341 همه اقشار و مردم حضور داشتند، گفت: نقش روحانیت و دانشگاه ها در این انقلاب ممتاز بود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی این مطلب را صبح شنبه در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، بیان کرد.

رییس جمهوری با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی الگویی برای همه آزادی خواهان جهان است که ملت بزرگ ایران بعد از تحمل سالیان دراز و شاید قرنها تحمل تحقیر و استبداد در جامعه، سلطه استعمار بر کشور، فساد نهادینه شده و عدم حضور و مشارکت مردم در اداره کشور توانستند با یک نهضت و انقلاب عظیم مردمی به رهبری یکی از رهبران بزرگ و استثنایی، تاریخی را علیرغم مخالفت همه قدرت ها و همه ابرقدرت ها به پیروزی برسانند.

 

**نقش ممتاز روحانیت و دانشگاه ها در پیروزی انقلاب اسلامی

روحانی با بیان این که در این پیروزی همه مردم و اقشار حضور داشتند اما نقش روحانیت و نقش دانشگاهها ممتاز بود، افزود: از آغاز نهضت اسلامی یعنی از پاییز سال 1341 همانطور که روحانیت، حوزه های علمیه، در راس آن حوزه علمیه قم، مراجع، بزرگان و در راس آن امام(ره) در کنار همه دانشگاه ها بودند.

رییس جمهوری ادامه داد: این که دانشگاه تهران را بارزتر می دیدیم نه این که چون من تحصیل کرده دانشگاه تهران هستم بلکه اساسا از نظر قدمت تاریخی، حضور اساتید بزرگ، تعداد دانشجو، جایگاهش در مرکز کشور، در نقطه بسیار حساس و حضور اساتید و دانشجویان در صحنه البته در کنار سایر دانشگاه ها چه در تهران و چه در استان های دیگر همه در این انقلاب نقش و حضور داشتند.

روحانی با اشاره به اینکه انقلاب یعنی سرنوشت کشور، تاریخ ایران و سرنوشت همه فرزندان ما اظهار داشت: باید دید آیا تناسب این انقلاب با علوم انسانی بیشتر است یا با سایر علوم، البته همه علوم؛ علوم فنی و مهندسی و همه علوم تجربی، پزشکی همه رشته های علمی و فناوری های نو، همه جایگاه خودشان را دارند، منزلت خود شان را دارند اما ظاهرا تقسیم بندی شده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به هر حال علوم انسانی و اسلامی را امروز ما به نام جشنواره معلم ثانی فارابی جشن گرفتیم و علوم دیگر را هم در جشنواره های دیگر مثل رازی و خوارزمی تجلیل می کنیم.

روحانی با بیان این که اصل تقسیم بندی به دلیل گسترش علوم دانش بشری است، افزود: روزی همه علوم در یک جا جمع بود در یک مدرسه هم فقه خوانده می شد هم تفسیر قرآن و هم فلسفه به معنای عام کلام .

رییس جمهوری افزود: بسیاری از علوم امروز تحت عنوان طبیعیات در همان فلسفه خوانده می شد، حتی موسیقی هم در همان مدارس مورد بررسی قرار می گرفت، شعر و ادبیات فارسی و عربی هم در همان مدارس مورد بررسی قرار می گرفت.

روحانی در بخش دیگر از سخنان خود گفت:این که شما می بینید ایرانی ها بزرگترین لغتنامه عربی را تالیف کردند و یک ایرانی فارسی زبان بزرگترین لغتنامه عربی را تدوین و تالیف می کند و این که می بینید یک استاد ادب ایرانی بهترین و نفیس ترین کتاب ادبیات عرب یعنی نحو و صرف را می نویسد این نشان این است که این ملت در تمام علوم و رشته های علمی سرآمد بوده است.

رییس جمهوری اضافه کرد: همین نام هایی که جشنواره را بنام آن بزرگان است، فارابی، خوارزمی، رازی، ابن سینا و خواجه نصیر شخصیت های بزرگ هستند شعر و حکمت فردوسی ها، سعدی ها، حافظ و مولوی چهره های بنام در فقه، اساتید بسیار بزرگ و بنام از شیخ طوسی ها تا شیخ انصاری در فلسفه، بزرگان فلسفه و در فقه و تفسیر و کلام این به دلیل وسعت علوم است که تقسیم بندی صورت گرفته است.

روحانی یادآور شد: در پزشکی هم که پزشکی عمومی تمام می شود تخصص ها و فوق تخصص ها شروع می شود، گسترش ده ها رشته علمی در حقوق، حقوق مدنی، جزا، بین الملل، حقوق دریاها، حقوق نفت ،حقوق جرم شناسی، و کیفر شناسی؛ در هر کدام مختصص و صاحبنظر دارد.

 

**هیچ چیز با شعار درست نمی شود

رییس جمهوری افزود: اگر علوم انسانی و علوم اسلامی را کنار هم بگذاریم متکفل شناخت بهتر انسان، راه و رسالت آن و فهم سنت های الهی است.

روحانی با بیان این که همه چیز بر مبنای سنت الهی حرکت می کند، ادامه داد: سنت ها را باید بشناسیم، همه تحولات بر مبنای سنت هاست. « قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا»، این «سیرو» و «فانظروا» به ما می گوید که سرنوشت بشر را از ظالمین، ستمگران، عالمان و آگاهان در تاریخ می توانیم، ملاحظه کنیم.

رییس جمهوری با یادآوری آیه «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًاوَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا» اضافه کرد: سنت خدا نه تحلیل پذیر است نه تبدیل پذیر.

رییس جمهوری ادامه داد: یکی از رسالت های علوم انسانی، کشف این سنت هاست. همه مشکل ما از همین جا نشات می گیرد ما باید سنت های الهی را برای ایجاد پیشرفت، تحول، انسجام و وحدت بشناسیم.

وی با طرح این سوال که «چه کسی امروز در جامعه باید بگوید وحدت چگونه امکان پذیر می شود؟» افزود: در جغرافیایی که یک بخش آن جغرافیای انسانی و شناخت اقوام، نژادها، گروه ها و روستاییان و شهری هایی هستند که در شرق، غرب، شمال و جنوب کشور زندگی می کنند، چه کسی باید به ما بگوید بهترین راه برای ایجاد وحدت بین آن ها چیست؟

رییس جمهوری تاکید کرد: هیچ چیز با شعار درست نمی شود، شعار گاهی برای تذکر و گم نکردن راه لازم است اما در کنار شعار باید راه را بیابیم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397877

برچسب‌ها