دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی توسعه می یابد/ ال اسحاق: همکاری با ایران به اسپانیا کمک می کند

رئیس اتاق تهران : «ما می‌توانیم نقش پیشتازانه‌ای در توسعه همکاری‌های اسپانیا با ایران داشته باشیم زیرا دید مثبتی از کار در ایران در میان شرکت‌های اسپانیایی وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حضور هیات تجاری اتاق تهران در اسپانیا در حالی امروز به پایان می‌رسد که این هیات طی دیدارهای فشرده با بسیاری از مقامات دولتی و بخش خصوصی این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند. هم‌چنین دیدارهای متعدد چهره به چهره بین فعالان اقتصادی حاضر در هیات تجاری ایرانی با فعالان اقتصادی اسپانیایی در این سفر برگزار شد که طی آن آشنایی با فعالیت‌های اقتصادی دو کشور حاصل شد و شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اسپانیایی ارتباطات مناسبی برقرار کردند؛ ارتباطاتی که منجر به همکاری‌های مشترک این شرکت‌ها نیز در حوزه‌های مختلف شد.

هم‌چنین در این سفر مقامات دولتی اسپانیا و فعالان بخش خصوصی این کشور با تاکید بر نقش و اهمیت ویژه اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه و جهان، تاکید کردند که در تمام سال‌های گذشته هیچ مشکلی در همکاری‌های مشترک با فعالان اقتصادی ایرانی نداشته‌اند و از توسعه این همکاری‌ها استقبال می‌کنند. آنها هم‌چنین عنوان کردند که امیدوارند با رفع تحریم‌های کنونی، تجارت بین دو کشور بسیار ساده و روان شود و جهش قابل‌توجهی در میزان مبادلات دو کشور روی دهد.

هیات تجاری ایرانی که با حضور بیش از 30 فعال اقتصادی از حوزه‌های مختلف و به سرپرستی یحیی آل‌اسحاق در اسپانیا به سر می‌برد در این سفر با حضور در شهرهای مادرید، زاراگوزا و بارسلون دیدارهای متعددی با فعالان بخش خصوصی این کشور داشت. هم‌چنین یحیی آل‌اسحاق نیز رایزنی‌های زیادی با مسوولان دولت مرکزی و دولت‌های محلی این کشور در ایالت‌های آراگون و کاتالونیا داشت تا بستر تسهیل توسعه روابط تجاری دو کشور را فراهم کند.

دیدار رئیس اتاق تهران و قائم‌مقام وزیر اقتصاد اسپانیا

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در اولین برنامه رسمی خود در سفر به اسپانیا با قائم مقام وزیر اقتصاد این کشور در امور تجارت دیدار و گفتگو کرد. «خایمه گراسیا لگاز» در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه دو کشور برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی گفت: «باید محدودیت‌های به وجود آمده در روابط تجاری دو کشور را فراموش و به افق‌های آینده نگاه کنیم.» لگاز تاکید کرد که به رغم برخی محدودیت‌های اعمال شده در تجارت با ایران، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های اسپانیایی به کار خود در ایران ادامه دادند و امید به توسعه هرچه بیشتر روابط با رفع شدن محدودیت‌ها در آینده دارند.

او در این دیدار خطاب به رئیس اتاق تهران عنوان کرد که وزارت تجارت اسپانیا بنا دارد شرکت‌های اسپانیایی که ظرفیت‌های بیشتری دارند را را به همکاری با ایران ترغیب و تشویق کند. او تاکید کرد ه بود که سفر کنونی هیات ایرانی و سفرهای آینده هیات‌های تجاری دو کشور می‌تواند به قراردادهای بزرگ دو جانبه منتهی شود.

دیدار با مدیر کل اقتصادی وزارت امور خارجه اسپانیا

مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه نیز یکی دیگر از میزبانان رئیس اتاق تهران و هیات همراهش بود. «آگیدو سو» در این دیدار با یحیی آل‌اسحاق تاکید کرد که دو کشور باید تلاش کنند تا حجم مبادلات تجاری در کمترین زمان ممکن به میزان قبل برسد. آگیدو سو افزود: «اکنون وقت فعالیت‌های دیپلماتیک اقتصادی و سیاسی فرا رسیده و اسپانیا حتماً هرآنچه که برای توسعه همکاری‌های دو کشور لازم باشد انجام می‌دهد.» مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه اسپانیا  عنوان کرد که از طریق سازمان کارفرمایان اسپانیا اعلام کرده که علاقمند به توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری در زمینه‌های مورد علاقه با ایران است.

دیدار با رییس اتاق بازرگانی مادرید

 رییس اتاق بازرگانی مادرید نیز که همایشی برای میزبانی از هیات تجاری ایران ترتیب داده بود و با دعوت از تعداد قابل‌توجهی از فعالان اقتصادی مادرید سعی کرده بود طرف‌های تجاری دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند، یکی دیگر از طرف‌های دیدار رئیس اتاق تهران بود. رئیس اتاق بازرگانی مادرید با اشاره به انجام برخی فعالیت‌ها در سال‌های2010 و 2011 در ایران تاکید کرد که مصمم است در شرایط جدید این فعالیت‌ها را توسعه دهد. هم‌چنین معاون امور بین‌الملل اتاق مادرید نیز گفت: با اشاره به سابقه فعالیت اعضای این اتاق از دهه 1990 در ایران میزان علاقمندی فعالان اقتصادی اسپانیا برای کار با ایران را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: «متاسفانه در ادامه کار ما با برخی محدودیت‌ها مواجه شدیم که به نظر من هم‌اکنون در حال مرتفع شدن است و بهترین کاری که اکنون می‌توانیم انجام دهیم، اطلاع‌رسانی و اگاهی‌بخشی به فعالان اقتصادی اسپانیا برای حضور در بازار ایران است.» او تاکید کرد که اگر اطلاعات فعالان اقتصادی اسپانیا درباره ایران به روز شود امکان حضور در بازار ایران نیز بیشتر می‌شود.»

در این همایش علاوه بر این که فعالان اقتصادی دو کشور از نزدیک و به صورت رو در رو با یکدیگر به مذاکره و گفت‌وگو پرداختند؛ یک یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق تهران و اتاق مادرید به امضای روسای دو اتاق رسید.

دیدار با مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان کالاهای سرمایه‌ای اسپانیا

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان کالاهای سرمایه‌ای اسپانیا موسوم به سرکوبه که یکی از بزرگترین نهادهای بخش خصوصی این کشور محسوب می‌شود نیز یکی دیگر از میزبانان هیات تجاری اتاق تهران در سفر به اسپانیا بود. «خوان رادون» در دیدار با یحیی آل‌اسحاق تاکید کرد که مجموعه سِرکوبه در خدمت فعالان اقتصادی ایران است  و تلاش می‌کند تا بتواند در جهت توسعه روابط اقتصادی دو کشور گام بردارد. رادون در دیدار با رئیس اتاق تهران گفت: «ما می‌توانیم نقش پیشتازانه‌ای در توسعه همکاری‌های اسپانیا با ایران داشته باشیم زیرا دید مثبتی از کار در ایران در میان شرکت‌های اسپانیایی وجود دارد.»

دیدار رئیس اتاق تهران و رییس کنفدراسیون کارفرمایان اسپانیا

 رییس اتاق بازرگانی تهران در در آخرین دیدار خود در مادرید به دیدار رییس کنفدراسیون کارفرمایان اسپانیا رفت. «خوزه ماریا لاکاسا» در این دیدار با اشاره به پیش‌بینی رشد 2.5 درصدی اقتصادی برای اسپانیا در سال 2015 اعلام کرد که اسپانیا با این نرخ رشد اقتصادی می‌تواند حدود 800 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند و مقداری از نرخ بالای بیکاری خود بکاهد. او با بیان این که سرمایه‌گذاری خارجی اسپانیایی‌ها حدود 50 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است ایران را کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری توصیف کرد. ماریا لاکاسا گفت: «اکنون در دوران پویایی صادرات در اسپانیا قرار داریم و معتقدیم سازمان ما می‌تواند در احیا و توسعه مبادلات ایران و اسپانیا نقش ممتازی ایفا کند.» او از اتاق بازرگانی تهران خواست اطلاعات تکمیلی از طرح‌های همکاری مشترک را در اختیار این نهاد قرار دهد تا شرکت‌های اسپانیایی برای همکاری بیشتر با طرف‌های ایرانی با آمادگی اقدام کنند.

بازدید از دومین شرکت برتر سازنده تجهیزات جابجایی و انتقال مواد

 هیأت تجاری اتاق تهران که هم‌چنین در برنامه‌های خود در سفر به اسپانیا از کارخانه «تایم وزر» دومین سازنده برتر تجهیزات جابجایی و انتقال مواد در جهان واقع در زاراگوزای اسپانیا بازدید کرد. هیات تجاری ایرانی پس از ترک مادرید از این کارخانه بازدید کردند و از نزدیک با فناوری و امور جاری آن آشنا شدند. «مانوئل تروئل» رییس این شرکت که همزمان ریاست اتاق بازرگانی ایالت آراگون را نیز برعهده دارد در دیدار با یحیی آل‌اسحاق با اشاره به فعالیت‌های گسترده این شرکت در آمریکای جنوبی و اروپا اعلام کرد که به دنبال حضور فعال در کشورهای منطقه خلیج فارس است و در این منطقه اولویت نخست آنها حضور و فعالیت بیشتر در ایران خواهد بود. تروئل افزود: «البته ما 20 سال است که در ایران حضور داریم و بنا داریم این حضور را توسعه دهیم زیرا ایران از نظر فرهنگ و آموزش در صدر کشورهای اطراف خلیج فارس قرار دارد.» او با اشاره به سابقه طولانی همکاری با طرف‌های ایرانی تاکید کرد که تاکنون حتی با یک مورد عدم اجرای تعهد از سوی طرف‌های ایرانی مواجه نشده است.» او عنوان کرد که آماده هر نوع همکاری با ایران هست و کیفیت و قیمت محصولات خود را تضمین می‌کند.

هم‌چنین فعالان اقتصادی ایران و ایالت آراگون نیز پس از این بازدید به صورت چهره به چهره با یکدیگر دیدار کردند که این دیدار علاقمندی طرف اسپانیایی را برای حضور در ایران و استفاده از محصولات ایرانی به ویژه در حوزه معدن و تجهیزات معدنی، میوه‌های خشک شده در پی داشت. هیأت تجاری اتاق بازرگانی تهران در ادامه میهمان پارلمان ایالت آراگون بود و مورد استقبال معاون این پارلمان قرار گرفت.

دیدار هیأت تجاری تهران و اتحادیه صنایع کوچک و متوسط کاتالونیا

هیأت تجاری اتاق بازرگانی تهران پس از ایالات آراگون نیز راه ایالت کاتالونیا را در پیش گرفت و در شهر باسلون نیز نشستی با فعالان اقتصادی این شهر بندری و فعال برگزار کرد. در این دیدار  رییس اتحادیه صنایع کوچک و متوسط ایالت کاتالونیا (پیمک pimec) در این نشست با اشاره به توانمندی‌های بالای ایالت کاتالونیا در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و تجاری از علاقمندی زیاد فعالان این منطقه برای حضور و فعالیت در ایران خبر داد. «ویکتور کمپ دلاکرو» توضیح داد که شرکت‌های ایالت کاتالونیا طرح‌های خوبی در حال اجرا در ایران دارند که یکی از آنها نصب دستگاه جمع‌آوری و تبدیل بخارهای بنزین به فرآورده در پمپ بنزین‌های ایران است.» او توضیح داده بود که هم‌اکنون این طرح را به طور آزمایشی در پمپ بنزین‌های کرج در دست اجراست. به گفته دلاکرو این طرح از شش سال قبل در پمپ‌بنزین‌های اروپا اجرا شده و دستگاه‌های آن مورد استفاده قرار گرفته است.»

رییس اتحادیه صنایع کوچک و متوسط ایالت کاتالونیا تاکید کرد که در طول مدت فعالیت در ایران از نظر پرداخت‌های مالی مشکلی وجود نداشته و طرف ایرانی از راه‌های مختلف به تعهدات خود در قبال شرکت‌های اسپانیایی عمل کرده است.

دیدار با وزیر صنایع و اشتغال ایالت کاتالونیا

ایالت کاتالونیا و شهر بارسلون نیز شاهد قرار ملاقات‌های متعدد هیات ایرانی با مقامات دولتی و خصوصی این منطقه بود. به طوری که رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه رایزنی‌های اقتصادی در اسپانیا با «فیلیپ پوئیج» وزیر صنایع و اشتغال ایالت کاتالونیای اسپانیا دیدار کرد.

وزیر صنایع و اشتغال ایالت کاتالونیا که میزبان یحیی آل‌اسحاق و هیات همراه بود با بیان این که پنج هزار و 100 شرکت خارجی در این ایالت فعالیت می‌کنند گفت: «شرکت‌های خارجی فعال در کاتالونیا30 درصد از کل شرکت‌های فعال در این ایالت هستند که بالغ بر سه میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کرده‌اند.» فیلیپ پوئیج توضیح داد که سرمایه‌گذاری خارجی در ایالت کاتالونیا مجاز و آسان است و مقامات دولتی و محلی سعی کرده‌اند تمامی موانع و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذار خارجی را حذف کنند.  پوئیج با اشاره به اینکه دولت محلی با برخی اقدامات توانسته نرخ بیکاری بیش از 20 درصدی سال گذشته را به 19.7درصد کاهش بدهد افزود: «اشتغال افراد تحصیلکرده فنی و دارای مهارت برای ما در اولویت قرار دارد.» وزیر صنایع و اشتغال ایالت کاتالونیا ادامه داد: «مالیات در این ایالت ابزاری برای توسعه و نشان‌دهنده سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایالت است.» او با بیان این که بانک مرکزی این ایالت نیمه‌مستقل و ملزم به رعایت مقررات حوزه یورو است گفت: «در این ایالت شرکت‌ها با توجه به شناسایی خود از طرف بانک‌های خصوصی، از خدمات بانکی و تسهیلات برخوردار می‌شوند.»

پوئیج افزود: «در ایالت کاتالونیا مشوق‌های بسیاری برای شرکت‌های این ایالت که در خارج از اسپانیا سرمایه‌گذاری می‌کنند در نظر گرفته می‌شود از این رو بسیاری از شرکت‌های کاتالونیا هم اکنون در خارج از این ایالت فعالیت می‌کنند که ما در یافتن شریک و همکار برای این شرکت‌ها فعال هستیم.» وی گفت: علاقه بسیاری برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در میان فعالان اقتصادی کاتالونیا وجود دارد که امیدواریم با حضور هیأت‌های اقتصادی در دو کشور روابط طرف‌های تجاری و مبادلات اقتصادی ایران و اسپانیا افزایش یابد.»

 دیدار با رییس موسسه توسعه تجاری و سرمایه‌گذاری کاتالونیا

رییس موسسه توسعه تجاری و سرمایه‌گذاری بارسلون نیز یکی دیگر از میزبانان رئیس اتاق تهران بود. «خاویار بنیتزه سیلویانو» که ریاست موسسه توسعه تجاری و سرمایه‌گذاری کاتالونیا را برعهده دارد در دیدار با یحیی آل‌اسحاق عنوان کرد که ایران به علت واقع شدن در شاهراه تجاری جهان دارای ظرفیت گسترده‌ای در بازرگانی بین‌المللی است و این موسسه حاضر است هرگونه حمایت و تسهیلات را برای شرکت‌های بارسلونایی طرف قرارداد با ایران ارائه دهد.

سیلویانو افزود: «شرکت‌های ایرانی هر زمان در حضورشان در بارسلون نیاز به حمایت ما داشته باشند حاضریم هم از نظر مشاوره و هم از نظر در اختیار دادن فضای کار برای معرفی توانمندی‌ها، امکانات لازم را برای آنان فراهم کنیم.» او با اشاره به برخی محدودیت‌هایی که در روند تجارت خارجی با ایران وجود دارد و این که خود موسسه نمی‌تواند به طور مستقیم سرمایه‌گذاری داشته باشد توضیح داد که تسهیل فرآیند تجاری شرکت‌های ایرانی و بارسلونایی با کمک اتاق بازرگانی بارسلون از اموری است که این موسسه نسبت به آن اراده قوی دارد. او تاکید کرد که برگزاری نمایشگاه‌های دوجانبه می‌تواند کمک شایانی به دو طرف بکند و این موسسه آماده است برای شرکت‌های ایرانی فضای نمایشگاهی در بارسلون فراهم کند.

او گفت: «ما با الهام از میدان نقش جهان اصفهان در حال ساخت میدانی در بارسلون هستیم تا بتوانیم گوشه‌ای از معماری بزرگ ایرانی اسلامی را در شهر گردشگرپذیر بارسلون به نمایش بگذاریم.»

ترغیب شرکت‌های اسپانیایی به حضور در ایران

رئیس اتاق تهران نیز که سرپرستی هیات تجاری اتاق تهران در سفر به اسپانیا را برعهده داشت در دیدارهای متعدد خود با مقامات و سران دولت و بخش خصوصی اسپانیا در ایالت‌های مختلف این کشور با اشاره به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و تغییر و تحولاتی که در اقتصاد کشور در حال رخ دادن است، شرکت‌های اسپانیایی را به حضور در ایران تشویق و ترغیب کرد. یحیی آل‌اسحاق هم‌چنین با اشاره به مشکلات اقتصادی اسپانیا در حوزه یورو به ویژه نرخ بیکاری بالا در این کشور تاکید کرده بود که همکاری‌های دوجانبه می‌تواند هم به اقتصاد اسپانیا کمک کند و هم باعث رونق بیشتر اقتصاد ایران شود.

آل‌اسحاق در کنار برشمردن توانمندی‌های بخش خصوصی ایران به ویژه در حوزه‌هایی چون کشاورزی و صنایع غذایی که مورد علاقه شرکت‌های اسپانیایی است، خواستار استفاده از تجربه اسپانیا در استفاده نوین از آب و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی نیز شد. او ‌همچنین با اشاره به تعریف حدود 400 میلیارد دلار طرح در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایران و صنایع وابسته به آن گفت: «در این باره علاقمندیم با دوستانی خوبی که در همکاری‌ها با ایران سابقه خوبی دارند همکاری‌های بلندمدت داشته باشیم و اسپانیا یکی از این همکاران خوب ماست.»

رئیس اتاق تهران هم‌چنین با تاکید بر این رفع موانع موجود کنونی در تجارت خارجی با ایران در آینده نزدیک، به فعالان اقتصادی اسپانیا پیشنهاد کرد که از هم‌اکنون به دنبال آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های اقتصادی ایران و شناختن طرف‌های همکار خود در ایران باشند تا از ماراتن حضور شرکت‌های اروپایی و غربی در ایران عقب نمانند. آل‌اسحاق از رفت‌وآمد هیات‌های تجاری متعدد از کشورهای اروپایی به ایران به عنوان شاهد یاد کرد و اعلام کرد که شرایط اقتصادی ایران هم‌اکنون بهتر از هر زمان دیگری برای فعالیت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی مناسب است.

آل‌اسحاق از فعالان اقتصادی اسپانیا دعوت کرد از نزدیک ایران جدید را ببینند و از فرصت‌های جدید همکاری با طرف‌های ایرانی نهایت بهره را ببرند. او افزود: «برای تسهیل سرمایه گذاری های خارجی در ایران قوانین حمل و نقل، بیمه، بانک، گمرک و استاندارد در حال تحول جدی است.»

در سفر هیات تجاری اتاق تهران به اسپانیا احمد دوست‌حسینی مشاور اتاق تهران، محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، محسن بهرامی ارض‌اقدس، محمدرضا نجفی‌منش و سیدرضا نورانی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز یحیی آل‌اسحاق را همراهی می‌کردند. هیات تجاری اتاق تهران متشکل از بیش از 30 فعال اقتصادی بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف انرژی، خودروسازی و قطعه‌سازی، تجهیزات برق‌رسانی و الکترونیکی، کشاورزی و صنایع غذایی، بانکداری، سرمایه‌گذاری، معدن و ماشین‌آلات معدنی، بازرگانی و ... است.

این هیات در جریان خود بازدیدهایی از مکان‌های باقی‌مانده از تمدن اسلامی در اسپانیا نیز داشتند که کاخ الجعفریه در ایالت آراگون یکی از این مکان‌ها بود که از یادگارهای دوران حضور مسلمانان در اسپانیا و کار دست معماران و هنرمندان مسلمان است. با پایان یافتن سفر این هیات تجاری در روز جمعه، این فعالان اقتصادی صبح فردا وارد کشور خواهند شد.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =