۰ نفر
۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳

فاطمه مقیمی

واقع شدن کشور در مسیر ترانزیتی بسیار مناسب، فرصتی خدادای است که بی هیچ هزینه‌ای در اختیار ما قرار گرفته است. ما باید از این فرصت ژئوپلیتیکی و ترانزیتی برای درآمدزایی استفاده کنیم. فرصتي که مي تواند ميزان درآمدهاي دولت را افزايش دهد و وضعيت عمومي کشور را از نظر جذب منابع مالي بيشتر به سمت مطلوب تري هدايت کند.

اگرچه قیمت حمل و نقل دریایی پایین‌تر از حمل و نقل زمینی است و کشتی‌ها بار بیشتری نسبت به ناوگان زمینی حمل می‌کنند، اما بسیاری از کشورهای همسایه ما می‌توانند با استفاده از راه‌های زمینی و ریلی ما، خود را به بنادر برسانند و از این طریق، کالاهای خود را ترانزیت کنند.

شمال و جنوب کشور ما با آب‌های آزاد درارتباط و کشومان نیز با 15 کشور دیگر، همسایه است. همچنین اگرچه جنگ اتفاقی تاسف‌بار است اما وقوع جنگ در کشورهای افغانستان و عراق، فرصت‌های بیشتری در اختیار ما قرار داد تا از مزایای خود و همچنین از مسیرهای ترانزیتی خود استفاده بیشتری برای حضور در بازسازی این کشورها کنیم.

متاسفانه آنچه رخ داده اين است که از فرصت هاي ترانزيتي کشور استفاده بهينه نمي شود. فرصت هايي که اگر در اختيار ديگر کشورها بود به طور حتم منابع مالي مطلوبي را براي آنها به همراه مي آورد. متوسط عمر ناوگان حمل و نقل زمینی ما 18 سال است که ناوگانی فرسوده محسوب می‌شود، درحالی که متوسط عمر ایده‌آل برای آن 5 تا 7 سال است که باید به نوسازی آن توجه کرد.

تسهیل قوانین، رسیدگی و توجه به زیرساخت‌ها، جاده‌ها، بزرگراه‌ها و مسیرهای ترانزیتی می‌تواند فرصت استفاده از راه‌های ترانزیتی را افزایش دهد.

استفاده از چنین فرصت‌هایی نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی است و در عین حال می‌توان با سپردن کار به بخش‌خصوصی کار را ساده‌تر کرد.

نايب رئيس کميسيون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 1
    اینایی که گفتید خیلی خوبه .در کنار انجام این کار یارانه پر در آمد ها رو هم قطع کنن درست میشه
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    2 0
    فعلاً که بهترین راه درآمدزایی را فروش سربازی تشخیص داده اند برادران ما در دولت
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    2 0
    بهترین و سریعترین راه در آمد زایی اجرای دقیق ماده 103 قانون مالیاتها که بر اساس ان وکلای دادگستری مکلفند مبلغ حق الوکاله را در وکالتنامه قید و حداقل 5 درصد مبلغ حق الوکاله را تمبر باطل نمایند . که در نهایت تاسف وکلای محترم مبلغ حق الوکاله را کتمان واقع مینمایند و در نتیجه در آمد دولت و ملت را به جیب خود میزنند و شاهد قارچ گونه وکلای دادگستری هستیم