سخنگوی قوه قضائیه در مورد جزئیات پرونده محمدرضا رحیمی توضیح داد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران که برای توضیحات تکمیلی پرونده رحیمی در دفتر معاون اول دعوت شده بودند، گفت: چون حکم قطعی شده است می توانم جزئیات پرونده را اعلام کنم.

وی افزود: این پرونده در مهرماه ۱۳۸۸ تشکیل شد و در آن زمان موضوع فساد شرکت بیمه ایران مطرح بود که نقش اساسی را فردی به نام جابر ابدالی به عنوان متهم برعهده داشت که در بررسی پرونده مشخص شد در پرونده دیگری هم نقش داشته که پرداخت رشوه توسط یک فرد ثروتمند بود، چون این فرد بدهی بانکی زیادی داشت که حدود ۶۰ میلیارد تومان بود و می خواست با رشوه آن را درست کند که پای رحیمی هم در تحقیقات به میان آمد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: با بررسی حساب های بانکی و ردیابی وجوه، اتهام متوجه رحیمی شد که در این گونه پرونده ها حتما باید تحقیقات جامعی شود. که البته با مشکلاتی هم روبرو بودیم که باعث کندی رسیدگی پرونده شد تا اینکه بالاخره پرونده در سال ۱۳۸۹ ثبت کیفری شد.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه بازپرس، تحقیقات خود را با دقت انجام داده است، گفت: در نیمه اول سال ۱۳۹۰ رسما تحقیق از محمد رضا رحیمی آغاز شد و در ۱۱ جلسه با حضور خود رحیمی و دو وکیلش، جلسات چند ساعته ادامه یافت تا اینکه با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای رحیمی و سایر متهمان، پرونده به دادگاه ارسال شد و حکم صادر شد.

محسنی اژه ای گفت: وکلا و متهم به حکم اعتراض کردند و پرونده به دیوان عالی کشور رفت و دیوان ۵ سال حبس به جرم ارتشاء و انفصال دائم از خدمات دولتی رحیمی را محکوم کرد.

در این حکم آمده است تحصیل مال نامشروع بخش دیگری از اتهامات رحیمی است که برای آن هم باید سه ماه و ۱۰ روز حبس کشیده و رد مال کند که در مجموع محمد رضا رحیمی به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی، رد مال و ۵ سال زندان محکوم شده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به اینکه آیا درخواست اعمال ماده ۱۸ رحیمی اعمال می شود، گفت: اگر ادله کافی داشته باشند که این حکم خلاف بیان شرع است درخواست قبول می شود.

وی در مورد نامه محمدرضا رحیمی که به محمود احمدی نژاد نوشته است گفت: این نامه را امروز دیدم و مطالب آن به سه بخش تقسیم می شود. بخش اول به رسانه ها اعتراض داشته که رسانه ها باید پاسخ دهند و من اطلاعی ندارم. در بخش دوم مطالبی رد و بدل شده میان خود و آقای احمدی نژاد که در مورد آن هم اطلاعی ندارم اما در بخش سوم نوعی غرض ورزی سیاسی وانمود شده که انگار این پرونده با غرض ورزی سیاسی تشکیل شده است در حالی که وقتی داشتیم پرونده معاون اول وقت را بررسی می کردیم بسیار دقت کرده و بر اسا قانون و شرع و بسیار دقیق به آن رسیدگی کردیم و بدون مستندات قابل توجه و وسواس کافی پیش نرفتیم.

محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شنیده شده بود که در این پرونده گفته شده دادستان کل کشور که آن زمان شما بودید از سوی برخی افراد در دولت تهدید شده و به شما گفته اند پته تان را روی آب می ریزیم و رحیمی خط قرمز دولت است گفت: کسی من را تهدید نکرده است اما در این گونه پرونده ها فشارهایی هست.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه محمدرضا رحیمی در نامه خود خطاب به محمود احمدی نژاد به نوعی گفته است اموال زیادی ندارد و مشکلات زیادی در زندگی دارد و آیا با این تفاسیر می تواند ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال را بدهد گفت: اگر مالی داشت اخذ می شود و اگر ندهد از اموالش بر می داریم و در جزای نقدی اگر نداشته باشد بابت آن باید حبس بکشد.

محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه زمان رحیمی به زندان می رود، گفت: حکم قطعی شده و باید اجرا شود اما تشریفات اداری دارد و باید از متهم دعوت کنند تا در مورد رد مال و پرداخت جزای نقدی، اقدام کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    24 1
    من یه سوال دارم.. چرا اعضای پاکترین دولت تاریخ یا در اوین هستن یا فراری یا در صف محاکمه؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    13 0
    از متهم دعوت کنن.....خخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    19 0
    حالا تو مراحل اداری نره پیش خاوری؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    16 0
    سه میلیارد تومن رد مال؟؟ 700 میلیارد دلار پول نفت هپلو شد
  • رضا IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    13 0
    دولت پاکانکریمه........
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    12 0
    جابر ابدالی به کدام نمایندگان سینه چاک احمدی نژادی پول داده است.
  • رفتگرازمشهد IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    21 0
    بنام خدا..آقای رحیمی.مادر خدابیامرز شما دوبار سکته کرد بخاطر اینکه فهمید شما رابخاطر فسادمالی میخواهند به زندان بفرستندوبه همین دلیل فوت فرمودند حال همسرتان هم بخار فشارخون رضایت بخش نیست آیا این جاه ومقام و مال دنیا ارزش داشت که عزیزترین کستان راازدست بدهیدوبقیه خانواده هم تاسالیان سال عذاب وجدان داشته باشندوخودشما نیز دربین افکارعمومی منفور و سرافکنده و نادم از آن اشتباهاتی که بیش از دیگران خود خالق آن بوده اید.تازه آن دنیا هم باید پاسخگو باشید..خدارا شاکرم که من رایک رفتگر آفریدکه سرماوگرماسختی کار طعنه زدن بعضی ازمردم بخاطرکارم.کدام عزت دارد؟ رفتگر بودنبایک لقمه نان حلال یاقدرت داشتن وثروتمندبودن ومقام با مال نامشروع.؟مقام ومنزلت مارا خدا مشخص خواهد کرد..باتشکریک رفتگراز مشهد یاامام رضا
  • منفی خور IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    10 0
    چی میشد اگه سراغ همه ی متخلفین میرفتن همینجور
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    10 0
    به چه کسی هم نامه نوشته به رییس پاک ترین دولت تابحال . اقای رحیمی اگر نداری میتوانی از خاوری یا زنجانی یا.....قرض بگیری .
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    9 0
    اصلا خبری از محمود نیست که رئیس اینها بوده و مشایی.
  • سها IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    7 0
    اموالی ندارد گل ریزان کنیم برای ایشان
  • بی نام NL ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    9 0
    یادمه اون موقع هزاران بار تکذیب شد این قضیه. مگه مسلمون نباید راست بگه؟؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    4 0
    عجـــــــــــــــــــــــــــــــــب
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    4 0
    باید از متهم دعوت کنید؟
  • محمد A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    4 0
    خدایا شکرتبخدا اگه قانون اجرا بشه و حدوداسلامی رعایت بشه ما فقیر و بیکار به این شدت نداشته ونخواهیم داشت .فساد اقتصاد را فلج،اعتماد را ذایل،و ووووو تنها وتنها عامل رشداقتصادی وشکوفایی عدالت اجرای قانون است
  • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    3 6
    انشاالله پرونده مهدی هاشمی هم با قاطعیت رسیدگی بشه......................................
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    5 2
    ممنون. اما امیدواریم که پرونده معروف اقازاده هم به نتیجه برسه 20 ساله. مال رحیمی 5ماه طول نکشید
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    12 0
    چرا رحیمی اون زمانی که سمت دولتی داشته این حرفا رو نزده و پنهان کاری کرده؟ احمدی نژاد گفته بود در صورت صحت مجرمیت این شخص از مردم عذرخواهی میکنه..حالا چی؟ چرا نامه ی پیگیری اون 170 نماینده مجلسی که رشوه گرفتن گم شده؟؟؟؟ کی نزاشته؟؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    19 0
    هر جا سخن از فساد است نام احمدی نژاد میدرخشد
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    2 12
    این پرونده در مهرماه ۱۳۸۸ تشکیل شد... همین یک کلام نشان دهند خیلی از مسائل است راستی مهرماه 88 ایشان چندماهی بود معاون اول شده بود حالا هی بروید بگویید دولت دهم دولت دهم یعنی وقع جرم پیش از تصدی در دولت و تشکیل پرونده هم پس از انتصاب بوده و رسیدگی هم بعد از پایان دولت دهم بوده حالا می شود بگوییداعتراض به احمدی نژاد برای چیست؟؟؟ کدام کار احمدی نژاد غیرقانونی بوده است؟؟؟
    • سيد رحيم A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
      9 0
      افرينننن.چرا يك فرد كه قبل از نصدي يك شغل داراي پرونده فساد هست رو ميكنه معاون اول؟چرا ميكنه رييس مبارزه با مفاسد اقتصادي؟و چراهاي ديگه؟وقتي هسته ي يك جريان فاسد باشه اينجور دزديهاي هزار ميلياردي رخ مسده.تهش هم با ننه من فريبم بازي زهن افراد ساده لوح رو و هر چي مثل من بيسواد و ... رو ميبره.شما با پول امام زمانت چيكار ميكني راستي؟هاله نورتو كجات گذاشتي؟ با توهم مملكتو ويران كرد...
  • محبت IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    3 1
    مگر مهدی هشمی کی هست این همه بزرگ کرده اید اگر مجرم باشد دادگاه محترم رسیدگی میکند اگرمجرم نباشد ازاد میشود