طعم‌های ایرانی ثبت جهانی شد/ کردی، عشایری، گیلکی، قرمه سبزی، جوجه کباب و ...

یک شرکت حوزه فناوری غذایی و دارویی در کشور موفق شد طعم ایرانی را به ثبت جهانی برساند. این در حالی است که پیش از این طعم‌های هندی، تایلندی و غیره به ثبت رسیده بود و خلا. حضور طعم های ایرانی در بازار جهانی وجود داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ شرکت تعاونی طعم و عطر ماگنولیا فعال حوزه فناوری غذایی و دارویی کشور پس از ۱۰ سال کار تحقیقاتی مداوم بر روی طعم‌های ایرانی تمامی مناطق ایران و طعم‌های اصیل ایرانی را شناسایی، طبقه بندی و ثبت بین‌المللی کرده است.

براساس این گزارش، طعم‌های ثبت شده این شرکت، عشایری، گیلکی، کردی، بختیاری و بندری است و دیگر نیازی نیست برای نشانه گذاری طعم‌های تند از لفظ هندی یا اسپایسی استفاده شود چرا که طعم اصیل بندری در کشور ما وجود دارد. یا به جای استفاده از طعم های سبزیجاتی با عنوان مکزیکی یا مدیترانه ای میتوان از طعم های گیلکی استفاده کرد.

برای مثال طعم «کردی» پایه‌ای مبنی بر لبنیات و سبزیجات تازه دارد، «عشایری» پایه طعم چرب و دودی و طعم «گیلکی» پایه عطر و طعم سبزیجات تازه را دارد.

از میان طعم‌های دیگر این شرکت که نمونه خارجی ندارند می توان به طعم پنیر محلی ایرانی، زعفران طبیعی، قرمه سبزی، جوجه کباب ایرانی، جوجه کباب گیلکی، جوجه کباب عشایری، طعم پنیر سیامزگی و دیگر طعم‌های اینچنینی اشاره کرد.

صادرات طعم‌ها به کشورهای مختلف

در این شرکت از میان این طعم‌ها و رنگ های طبیعی تولیدی تا کنون بالای ۷ تن درسال گذشته به کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، فرانسه، انگلیس، روسیه، امارات، آذربایجان، ارمنستان، کویت و آفریقای جنوبی صادر شده است.

صادرات این محصولات کمتر از یک سال آغاز شده است. پیش بینی می‌شود سال آینده صادرات این محصولات حداقل به بالای 50 تن برسد.

این شرکت تاکنون تعداد زیادی اختراع مبنی بر طراحی و فرمولاسیون انواع طعم ها و رنگ های طبیعی داخلی داشته و تعدادی کالا دانش بنیان تولید می کند.

فروش این شرکت از این کالاها ماهیانه 2-3 میلیارد تومان است و سالانه از سهم واردات این کالاها که در حدود 500 تا 700 میلیون دلار در بازار ایران است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    14 0
    چه جالب اطلاعات بیشتری در این مورد بذارین
  • علی IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    3 5
    مگه ما هم ثبت جهانی کردن بلدیم؟؟؟؟
  • بی نام AT ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    10 0
    زنده باد
  • نه A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    11 1
    درود بر شرافتان که قسمتی از تواناییهایه ملتمان را ثبت کردی ونمیزاری مثل بقیه اثار ملیمان توسط کشورهایه همسایه دزدیده بشه