لاریجانی: باید دولت را مجبور به واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید دولت را مجبور به تعریف مکانیزیمی برای واگذاری طرح ها و پروژه های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی کنیم.

به گزارش ایسنا علی لاریجانی چهارشنبه 8 بهمن در نشست فعالان اقتصادی استان همدان، اظهار کرد: حجم زیادی از طرح های عمرانی نیمه کاره است که با توجه به کمبود منابع دلیلی برای ادامه کار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بر چه حسابی اقدام به اتمام این پروژه های نیمه تمام کرده و پس از تکمیل واگذار کنیم؟ اظهار کرد: باید پروژه های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود و حتی آنها را در این راه تشویق و کمک کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز این مساله در بودجه عنوان شده بود، تصریح کرد: امسال می خواهیم به دولت اختیار دهیم این طرح ها را با تعریف مکانیزمی به بخش خصوصی واگذار کنند تا علاوه بر ایجاد منابعی، اقتصاد نیز رونق گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نقدینگی کشور را 680 هزار میلیارد تومان عنوان و تاکید کرد: این منابع باید به سمت تولید بیاید.

لاریجانی در ادامه گفت: امکانی گذاشته ایم که دولت بودجه 100 میلیارد دلاری را برای اصلاح در شیوه بهینه سازی مصرف گاز، برق، آب و در عرصه خودرو به کار گیرد و از این طریق وضعیت اقتصادی را سامان دهد و با تدبیر از این شرایط عبور می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای دوره گذار باید منطقی داشته باشیم، تاکید کرد: جهت گیری دولت در مباحث اقتصادی درست است به طوریکه تورم و جهش های تورمی را با ساماندهی نظم داده است و مجلس نیز در این زمینه دولت را همراهی می کند.

وی به تصویب لایحه خروج از رکود دولت اشاره کرد و افزود: این لایحه در مجلس تصویب شده و پس از تایید شورای نگهبان به دولت به منظور اجرا ابلاغ می شود.

لاریجانی با بیان اینکه سیاستهای دولت مردمی شدن اقتصاد و کمک به بخش خصوصی است و مجلس هم حمایت می‌کند، اظهار کرد: به همین علت تمام تلاش ما این است که سرمایه های بانک را افزایش دهیم تا تسهیلات بانکی را به بخش خصوصی ارائه دهد.

وی ادامه داد: مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی جدی است و شرایط اقتصادی به گونه ای است که باید سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار دهیم و در این راستا باید سرمایه های بانک‌ها را افزایش دهیم.

لاریجانی در خصوص چگونگی تامین اعتبار به بانکها گفت: پیشنهاد دادیم که مقداری از سود بانکی به صورت یارانه پرداخت شود اصلا فلسفه اصلی در بحث یارانه ها این بود که درصدی از پول حاصل از هدفمندی به بخش تولید تعلق گیرد اما قانون به درستی اجرا نشد.

وی افزود: این مساله در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد و ما هم پیگیری می کنیم که چطور از پول یارانه ها به صورت واقعی به بخش تولید بدهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم بودجه 260 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که خوش بینانه است و در حالت واقع بینانه چنین پولی را در این سطح نمی بینیم، تصریح کرد: باید درآمدها و نقدینگی را متناسب با هزینه‌ها کم کنیم تا پولی که می دهیم به بخش خصوصی واقعی شود.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =