رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هرگونه رشد و توسعه اقتصادی بر پایه آرامش و اتحاد روحی محقق می‌شود گفت: شرایط اقتصادی کشور نیازمند تدبیر و وفاق ملی است و در این شرایط نیاز به وحدت یک امر ضروری است.

به گزارش ایسنا،‌ علی لاریجانی صبح امروز (چهارشنبه 8 بهمن ماه) در شورای اداری استان همدان با بیان اینکه برای بنده افتخاری است که امروز توفیق دیدار شما برایم فراهم شد گفت: استان همدان یک استان کاملی است که همه وجوه و ظرفیت های رشد و توسعه را دارا است.

لاریجانی افزود: این استان از نظر ظرفیت های دینی و فرهنگی یک استان ریشه دار است و برای رشد اقتصادی زمینه‌های مختلفی از نظر کشاورزی، دامداری، صنعتی و توریسم را در خود جای داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شما باید از اینکه در استان همدان زندگی می کنید به خود افتخار کنید تصریح کرد: توجه به سابقه و قدمت تاریخی استان همدان باعث کمال و حرکت تاریخی امروز خواهد شد یکی از نکاتی که در مورد آن مناقشه وجود دارد ریشه تفکرات عقلانی است که اغلب یونان باستان را آغازگر اینگونه تفکرات می داند اما باید گفت بسیاری از تفکرات عقلانی از طریق هگمتانه به سمت یونان رفته و هسته های عقلانی در یونان شکل گرفت.

لاریجانی ادامه داد: بسترهای تجاری در انتقال برخی از مفاهیم اسلامی تأثیر بسزایی داشته و در اینکه همدان یک استان ریشه دار در تاریخ است و در این خصوص حرکت آفرین بوده جای صحبتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم والد ما که خیلی سختگیر بودند و هر کسی را به عنوان یک چهره فاخر و متفکر محسوب نمی کردند همیشه از مرحوم ملاحسین قلی همدانی به عنوان یک چهره شاخص و فقیه بزرگ یاد می کردند گفت: ابن سینا هم یکی از شخصیت های بی نظیر استان همدان است که در عین حال که یک فیلسوف بزرگ بود در مقام تبیین تفکر عرفانی نیز جایگاه شاخصی داشته است و کمتر کسی توانسته مانند ابن سینا این مفاهیم را با چنین ایجازی تبیین کند.

لاریجانی با بیان اینکه مشاهیر و چهره هایی که از این خطه متولد شده اند افراد بسیاری هستند که جا دارد به آنها افتخار کنید و این ریشه دار بودن یکی از ویژگی ها و شاخصه های استان همدان است ادامه داد: این ریشه داشتن باعث رفتار سنجیده می شود که خوشبختانه مردم همدان این خصوصیت را دارند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای فاقد ریشه عمیق دچار بحران های هویتی می شوند تصریح کرد: ایران از این جهت یک کشور ریشه دار است.

رئیس مجلس افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم فضای مودت، دوستی و همگرایی در بین مسئولان و مدیران استان همدان است که جایگزین کشمکش ها شده و این رویه بسیار قابل تقدیر است چرا که هر گونه رشد و آبادانی و توسعه جز بر پایه یک آرامش و اتحاد روحی امکان پذیر نیست.

لاریجانی تأکید کرد: کشمکش، گرفتگی و قبضه روحی می آورد بنابراین اگر می خواهیم از نظر فکری -فرهنگی و اقتصادی رشد و پیشرفت داشته باشیم باید امیدواری و ابتهاج روحی را ایجاد و گسترش داد و از منیت ها و تفرقه ا‌ندوزی ها دوری کرد.

لاریجانی خطاب به مدیران استان همدان گفت: نمایندگان خوب و فعال و پرتحرکی در مجلس دارید که گویای نیازهای شما هستند و برخی آنها مسئولیت رئیس کمیسیون را برعهده داشته و یا عضو هیأت رئیسه مجلس هستند که با همدلی و وفاق مسائل و مطالبات شما را در مجلس پیگیری می کنند خوشبختانه در کشور هم همین شرایط وجود دارد چرا که در شرایط کلی کشور نیاز به وحدت یک امر ضروری است.

وی ادامه داد: البته وفاق و همگرایی به این معنا نیست که تعامل و تفاوت فکری نداشته باشیم بلکه اختلاف نظرها باید محترم شمرده شوند و باعث رشد و کمال شود. اختلاف نظرها باید براساس فکر باشد و این فکر را محترم شمرد اما تهمت و فحش فکر نیست و اتفاقی که اخیراً در فرانسه رخ داد و به بهانه آزادی فکر توهین زشتی به پیامبر اعظم شد از جنس فکر نیست چرا که اگر چنین باشد القاعده را باید از متفکران بزرگ دانست. توهین و فحش یک نوع سوء استفاده است و سوء استفاده از آزادی عمل و بیان یک عمل مجرمانه محسوب می شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: منطق پذیری یکی از ویژگی های فکر و اندیشه است و اگر اختلاف نظرها بر پایه چنین ساختار منطقی باشد باعث رشد و پیشرفت می شود و باید از این نوع طرز فکر صیانت کرد.

لاریجانی با بیان اینکه برای اختلافات فکری باید ارزش قائل شد و در مورد آنها نگران نبود ادامه داد: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد رعایت آداب انتقاد و بیان اختلاف نظرها است تا باعث دشمنی نشود و آبادانی و توسعه کشور را به دنبال داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه در کشور ما در یک دوره هایی چنین کارهایی انجام شد و سایش های درونی را ایجاد کرد افزود: اینگونه رفتارها انرژی ها را از بین می برد و اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد وحدت و هماهنگی است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه هرگونه ساماندهی در کشور نیازمند همگرایی و وفاق فکری است تصریح کرد: هیچگاه شرایط کشور مانند امروز نبود که همه اضلاع را با هم سنجید و براساس آن رفتار کرد در شرایط حساس امروز باید مراقب باشیم و برخی از مطالب را نباید به زبان آورد چرا که نامحرمان از آنها سوء استفاده خواهند کرد امروز هم در صحنه بین المللی و هم در منطقه شرایط بحرانی خاصی وجود دارد که دستاویزی شده که شرایط مسلمانان را بحرانی جلوه دهد و ریشه برخی از این اتفاقات داخلی و برخی هم خارجی است.

وی تأکید کرد: شرایط اقتصادی کشور از جهات مختلفی احتیاج به تدبیر دارد که لزوم یک وفاق جمعی در سطح ملی و استانی را ایجاد می کند که خدا را شکر در سطح استان همدان بین مسئولان و نمایندگان این استان چنین همدلی و همگرایی وجود دارد.

رئیس مجلس در خصوص نگرانی مسئولان استان همدان و مورد بحران آب گفت: مسئله آب یک موضوع بسیار با اهمیت است چرا که بسیاری از استان ها با این مشکل مواجه هستند که به منظور کنترل این مسئله اقدامات مختلفی در حال پیگیری است.

وی کنترل آب های مرزی را یکی از این اقدامات برشمرد و گفت: در این راستا سرمایه گذاری های عظیمی در حال انجام است که خوشبختانه رهبر معظم انقلاب هم در این راستا ما را یاری کردند و ظرف سه سال آینده این پروژه به صورت کامل محقق خواهد شد که برای این منظور حدود 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در مصرف آب در حوزه کشاورزی باید دقت و مراقبت ویژه ای صورت گیرد افزود: به منظور مقابله با بحران آب برای آبیاری تحت فشار سرمایه گذاری های قابل توجهی صورت گرفته که همین روند در بودجه سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در راستای مقابله با بحران آب مطالعاتی در دست انجام است ادامه داد: در این مطالعات این موضوع بررسی می شود که آیا می توان آب دریاها را شیرین و وارد کشور کرد که احتمالا این برنامه برای تعدادی از استان ها قابل استفاده است هر چند هزینه های بسیاری دارد اما در صورت ضرورت چاره ای نداریم.

لاریجانی مسئله اشتغال را نیز از مشکلات مهم کشور و از جمله استان همدان عنوان کرد و گفت: به منظور خروج از رکود چاره ای جز ایجاد اشتغال نداریم که این موضوع در بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه مورد توجه است و باید خط مشی روشنی را دنبال کنیم که در این زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی اتلاقیاز سوی مقام معظم رهبری مورد توجه بود که رونق تولید روح حاکم بر این سیاست ها است.

رئیس مجلس گفت: اگر می خواهیم مشکلات کشور حل شود و در مقابل فشارهای گوناگون ایستادگی داشته باشیم باید تولید را رونق دهیم و اصلی ترین برنامه ای که در بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه پیگیری می شود باید اصالت دادن به رونق تولید باشد تا مابقی امور بر پایه این اصل ساماندهی شود.

لاریجانی افزود: یکی از مشکلات دیگر کشور محدودیت منابع است که در این شرایط بیشتر منابع کشور صرف بودجه های جاری می شود و دولت ها بار مالی هزینه های جاری را افزایش دادند شاید شرایط سخت امروز زمینه ساز تغییر این روند باشد.

وی تأکید کرد: آنچه برای ما در بودجه سال آینده مهم است توجه به اشتغال، تولید و حمایت از بانک ها تا زمینه های لازم برای سرمایه گذاری و ایجاد رونق در تولید فراهم شود.

لاریجانی خطاب به مدیران استان همدان گفت: با توجه به وجود آثار تاریخی و فرهنگی متعدد در استان وهمچنین آب و هوای بسیار مناسبی که دارید می توانید قسمت بیشتری از توریسم کشور را به سمت استان خود جلب کنید اما توصیه می‌کنم اشتباهی که مازندرانی‌ها کردند را تکرار نکنید و زمین های زراعی خود را به ویلا تبدیل نکنید شما می توانید مناطقی که کوهپایه و غیر قابل کشت است را آماده سازی و قیمت گذاری کنید و به منظور توسعه ظرفیت توریسم و گردشگری از آن بهره برداری کنید.

رئیس مجلس با بیان اینکه مسئله توریسم نیازمند زیرساخت ها، بهسازی و زمینه های مناسب است افزود: با توجه به همدلی و همفکری که در بین مدیران وجود دارد این اقدامات شدنی است و شما می توانید در بحث آمایش سرزمین منطقه ای که در سطح ملی با تأخیر روبرو بود ورود جدی تری داشته باشید.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =