گذشته تا حال در ثبت احوال؛ از «خوش‌خطی» به عنوان شرط استخدام تا نمایش آنلاین وقایع حیاتی

ایرنا نوشت:

یک روز بازدید از سازمان ثبت احوال کشور ما را به دورانی برد که هیچگاه از آن زمان و اقدامات گذشتگان خبری نداشتیم و برایمان بسیار جالب و دیدنی بود.

در این دیدار که محمد خدادی مدیر عامل ایرنا و جمعی از مدیران و معاونان خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور داشتند، کارکنان سازمان ثبت احوال ما را به ساختمانی راهنمایی کردند که به نام گنجینه اسناد هویتی معروف است اما جالب تر از نام این مکان، خود ساختمان بود که قدمت آن به بیش از 100 سال و ساخت آن را به اواخر دوران حکومت ناصرالدین شاه و اوایل دوران مظفرالدین شاه نسبت می دهند.

زمان ورود به ساختمان گنجینه اسناد هویتی، گچبری، آیینه کاری و چوبکاری آن چشممان را به خود خیره کرد و می توان گفت به شکلی ماهرانه و هنرمندانه این بنا ساخته شده است.

با ورود به سالن این گنجینه، قفسه هایی مشاهده می شود که اسناد هویتی مراجع، علما، رجال حکومتی، سیاسی، فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی و شهدای بزرگ ایران اسلامی در آن گردآوری شده است.

همچنین نمونه شناسنامه های قدیمی، شجره نامه ها، مهرهای هویتی اشخاص، تقدیرنامه ها، کتیبه ها، اسناد قدیمی و مجموعه ای از کتاب ها و نشریات مربوط به ثبت احوال در گذشته در این مکان جمع آوری شده است.

گردآوری اسناد هویتی امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب تا علما، شهدا و حتی شعرا

در این گنجینه اسناد هویتی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرماندهان شهید، شعرای بزرگی چون سهراب سپهری، پروین اعتصامی و ... و شهدای هسته ای کشور در معرض دید قرار دارد.

نخستین سند سجلی متعلق به بانو «فاطمه ایرانی»

سازمان ثبت احوال کشور در طی یک قرن گذشته بیش از 120 میلیون سند هویتی را به ثبت رسانده و نخستین سند هویتی متعلق به یک بانو به نام «فاطمه ایرانی» است که در سال 1297 در محله سنگلج تهران به دنیا آمده است.

شرط استخدام «حسن خط»

در این گنجینه اسناد بسیار جالبی بود که بخشنامه اطلاع دادن وقایع چهارگانه در سال 1310، نمونه سند ازدواج سال 1326، اسنادی از نحوه گرفتن آزمون استخدامی تا اعلان جهت استخدام کارمند و داشتن شرایط، حکم پرسنلی در سال 1307، اعلان به ماموران اداره سجل احوال جهت تخلف نکرده ها و حسن اخلاق در سال 1306 از جمله این اسناد بود.

در این میان زمانی که شرط استخدام در آن دوران را مشاهده می کردم، چشمم به موضوع «حسن خط» افتاد، اما اکنون موضوعی به نام خط در استخدام های ما جایگاهی ندارد و همه چیز رایانه ای شده است.

متمم درس سرشماری

در این گنجینه حتی سندی مربوط به متمم درس سرشماری که در کلاس اختصاصی وزارت داخله (اداره کل آمار و ثبت احوال) در دوره چهارم از 15 مهر تا آخر دیماه 1315 نیز وجود داشت.

اطلاعات به روز وقایع چهارگانه

پس از بازدید از گنجینه اسناد هویتی این بار به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور رفتیم پایگاهی که اطلاعات تمامی افراد از بدو تولد تا لحظه مرگ به ثبت رسیده است.

در این پایگاه چندین مانیتور وجود داشت که هر کدام یک فعالیت داشت و شاغلان در این پایگاه لحظه به لحظه اطلاعات را از استان ها و بخش های مختلف رصد می کردند و با 700 نقطه در سراسر کشور ارتباط مستقیم و آن لاین دارند.

ارتباط با بیش از 100 دستگاه اجرایی دولتی و غیردولتی از دیگر فعالیت های پایگاه اطلاعاتی جمعیت بود به طوری که دستگاه های مختلف از جمله بانک ها به صورت مستقیم و آن لاین می توانند استعلامات خود را از پایگاه جمعیتی ثبت احوال دریافت کنند.

در جریان این بازدید یکی از معاونان سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی پس از دادن شماره کد ملی خود به مسوولان ثبت احوال از طریق این مانیتورها تمامی مشخصات خود را مشاهده کرد و به صورت آنلاین این موضوع قابل مشاهده بود.

سامانه داشبورد مدیریت جمعیت

سامانه داشبورد مدیریت جمعیت چهار وقایع حیاتی شامل ولادت، فوت، ازدواج و طلاق را به صورت آنلاین نشان می دهد که در آن لحظه آماری مشاهده شده که بسیار قابل تامل است.

براساس آمار از ساعت 24 تا حدود ساعت 13 روز سه شنبه 7 بهمن ماه چهار هزار و 276 واقعه ولادت در کشور به صورت آنلاین به ثبت رسیده بود و لحظه ای که مسوول این پایگاه در حال خواندن آمار بود همچنان به تعداد آن اضافه می شد و بیشترین آمار مربوط به تولد نوزادها در بیمارستان ها بود.

در این پایگاه سری هم به بیمارستان های آن لاین زده شد، در بیمارستان هایی که روزانه 10 واقعه ولادت به ثبت برسد به صورت آنلاین ولادت ها به ثبت می رسد که این آمار نیز بیشترین ولادت در بیمارستان های تهران با 498 مورد بود و کمترین آن مربوط به استان ایلام با 21 مورد ولادت بود.

همچنین بیمارستان هایی که آمار پایین تر از 10 مورد ولادت دارند ماموران ثبت احوال این آمار را جمع آوری کرده و پایگاه اطلاعاتی جمعیت به صورت لحظه ای این آمار به ثبت رسانده و تغییرات لازم را اعمال می کند.

سامانه صدور کارت هوشمند ملی

بازدید از سامانه صدور کارت هوشمند ملی نیز دارای جذابیت های خاصی بود به طوری که برای صدور هر کارت باید پروسه های مختلفی پشت سر بگذارد تا در نهایت به دست مسوولان چاپ کارت داده شود و نسبت به صدور کارت اقدام شود.

پیش ثبت نام اینترنتی، اثر انگشت، جمع آوری دیگر اطلاعات از سوی دفاتر پیشخوان دولت صورت می گیرد و پس از آن سازمان ثبت احوال راستی آزمایی اطلاعات را انجام داده و در صورتی که به تایید برسد، مرحله صدور انجام می شود.

کارت هوشمند ملی دارای هفت لایه با بالاترین ضریب امنیتی است و در واقع یک نوع کارتخوان اما با تمامی اطلاعات مربوط به یک فرد است که می تواند تمامی فعالیت های خود را از طریق این کارت انجام دهد.

این کارت توانایی امضای دیجیتال را داشته و در سراسر دنیا قابل استفاده است.

پس از بازدید از بخش های مختلف سازمان ثبت احوال، گفت و گوی صمیمی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و رییس سازمان ثبت احوال کشور انجام شد و در پایان نیز در یک اقدام نمادین شناسنامه جدید خدادی از سوی ناظمی اردکانی تحویل شد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =