شهرستان ویژه چابهار با توجه به جایگاه ویژه و راهبردی اش در حوزه های مختلف بویژه نقش تاثیرگذاری اقتصادی آن، از نظر شاخص های توسعه ای بویژه آموزشی در پایین ترین رتبه شهرستان های کشور قرار دارد.

علی اصغر افتاده: بر اساس گزارش یونسکو دانش آموزان دشتیاری چابهار دومین ضریب را در سطح دنیا دارند ، اما متاسفانه این دانش آموزان و دیگر دانش آموزان چابهاری در حاشیه سواحل مکران از کمترین امکانات آموزشی برخوردارند و محرومیت تنها واژه آشنا در این دیار است.

بر اساس آمار موجود از نظر شاخص های آموزشی بویژه میانگین سرانه آموزشی، استان سیستان و بلوچستان با 3.7 مترمربع به عنوان پهناورترین استان کشور با بیش از 550 هزار دانش آموز در پایین ترین رده کشور قرار دارد.

اما عجیب ترین بخش این محرومیت ها، وضعیت اسفبار سرانه پایین آموزشی در شهرستان چابهار به عنوان محور و نگین توسعه شرق کشور است.

این موضوع و عمق محرومیت موجود در شهرستان چابهار به قدری گسترده و عمیق است که تصور درستی این ادعا را سخت می کند، اما آمار و واقعیت های موجود این نقصان و کاستی را غیر قابل کتمان می کند.

طبیعی است که هیچ کسی نتواند باور کند که شهرستان ویژه چابهار با توجه به جایگاه ویژه و راهبردی اش در حوزه های مختلف بویژه نقش تاثیرگذاری اقتصادی آن، از نظر شاخص های توسعه ای بویژه آموزشی در پایین ترین رتبه شهرستان های کشور قرار دارد. حتی این شهرستان در محروم ترین استان کشور و در بین 19 شهرستان نیز متاسفانه نیز در رتبه های آخر قرار دارد.

بر اساس آخرین آمار اداره کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان، سرانه آموزشی به ازای هر دانش آموز در شهرستان چابهار 2.44 مترمربع است (حدود یک متر پایین تر از میانگین استان سیستان و بلوچستان). این در حالیست که در این آمار فضای مدارس خشت و گلی و 204 مدرسه فرسوده و تخریبی و 248 مدرسه نیازمند مقاوم سازی نیز لحاظ شده است. اگر این فضاهای تخریبی را از سرجمع آمار کم کنیم آنگاه بدون تردید شهرستان چابهار در آخرین رتبه کشوری از نظر سرانه آموزشی قرار خواهد گرفت.

۶۰ سال انتظار برای رسیدن به استاندارد

یک نکته اسفبار دیگر هم اختصاص منابع به استان سیستان و بلوچستان است؟ در بهترین سال های اعتباری و بودجه ای کشور متوسط کل اختصاص بودجه در استان سیستان و بلوچستان حدود 550 میلیارد ریال بوده است. با این اوصاف اگر برای ارتقای سرانه آموزشی چابهار بخواهیم بر اساس بودجه های سالانه همانند گذشته اقدام کنیم برای رسیدن به میانگین سرانه استان و نه کشور بایستی حدود 60 سال انتظار را تحمل کرد.

به دیگر سخن برای ساخت و احداث مدارس مورد نیاز در شهرستان چابهار برای رسیدن سرانه آموزشی به میانگین استانی نیازمند هزینه 2هزار میلیارد ریالی است که با توجه به وضع درآمدی کشور و بویژه افت قیمت نفت، اختصاص این مقدار هزینه تقریبا محال و غیرممکن است.

به همین دلیل به نظر می رسد برای رفع محرومیت از چهره آموزش و پرورش این منطقه باید اقدامی انقلابی، جهادی و انسان دوستانه کرد و از مردم و مسوولان بویژه خیرین و صاحبان سرمایه برای ساخت و احداث فضاهای آموزشی کمک گرفت.

همایش خیرین مدرسه ساز در چابهار

رویکرد دولت تدبیر و امید در انتشار واقعیت های امروزی جامعه بویژه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ایجاد فضای مناسب برای اطلاع از وضعیت موجود بویژه ارایه اطلاعات و آمار واقعیت های شاخص های توسعه ای از جمله کمبودهای فضاهای آموزشی این فرصت را فراهم آورده است که حقایق و عمق محرومیت ها آشکار شود .

برهمین اساس برگزاری همایش خیرین سراسر کشور در روز چهارشنبه 8 بهمن در چابهار فرصتی است تا توجه مسوولان و بویژه خیرین کشوری را برای کمک به دانش آموزان این منطقه و استان جلب کنند.

حضور خیرین کشوری در این شهرستان با توجه به حجم عظیم تعهدات این خیرین که تقریبا معادل بودجه های دولتی برای ساخت و نوسازی مدارس است (بیش از 50 درصد مدارس کشور توسط خیرین در حال احداث است) علاوه بر اینکه زمینه مشارکت آنان را در احداث مدارس در این منطقه فراهم خواهد آورد، بسترساز نوعی فرهنگ سازی برای ارتقای مشارکت های خیرانه از سوی بومیان است که متاسفانه تا پیش از این نقش کمرنگی داشته اند.

کمک ۱۰ میلیاردی خیرین بومی

هرچند که تلاش هایی که در مدت اخیر در شهرستان چابهار بوده، موجب تشویق همه اقشار مختلف مردم و مسوولان، معتمدین، کارمندان دولت، بازاریان، فعالان اقتصادی بخش های مختلف از جمله صیادان و بخش شیلاتی، صنایع و معادن، کارخانه های تولیدی برای تقبل و تعهد هزینه های مالی ساخت و احداث بناهای آموزشی در شهرستان چابهار شده است؛ تعهد 100 میلیارد ریالی یک خیر بومی، تعهد 50 میلیاردی فعالان شیلاتی و صیادی، تعهد 10 میلیارد ریالی کارکنان منطقه آزاد چابهار و همچنین تقبل ساخت مشارکتی 30 و 50 درصدی بیش از دهها مدرسه از سوی خیرین بومی شهرستان نوید شرایط بهتری را می دهد.

نکته اینجاست که بر اساس قوانین جاری کشور در صورتیکه خیرین هزینه 30 درصدی مدارس را در روستاها و 50 درصدی این هزینه را در شهرها تعهد کنند، آنگاه دولت موظف است مابقی هزینه احداث هر مدرسه را پرداخت کند.

همچنین از سوی دیگر بر اساس قوانین مالیاتی ، اگر مودیان مالیاتی در ساخت و ساز مدارس کمک های خیریه ای انجام دهند می توانند با گرفتن معرفی نامه از اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس و رسید هزینه های پرداخت شده، معادل این هزینه را به عنوان مالیاتی پرداختی به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

گفتنی است، هفدمین همایش سراسری خیرین کشور 8 تا10 بهمن ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و 161 خیر و مهمان ویژه در چابهار برگزار می شود.

توضیح: عکس این گزارش، یکی از مدارس خیرساز در چابهار را نشان می دهد. دو سه سال پیش به جای این ساختمان،‌ یک مدرسه کپری بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ش ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    3 1
    واقعا حيفه!
  • عارف IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    9 3
    یکی از همین دلایل باهوشی، میشه به دور بودن از تکنولوژی اشاره کرد، نه موبایل، نه کامپیوتر، نه وایبر و نه اینترنت، فکرشون فقط رو درسشونه.
  • ali A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    1 1
    مطلب خوبی بود
  • عطا IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    3 1
    سلام باز هم هر چی پول است در تهران خرج بکنید بعد برای مدرسه سازی دستان را جلوی مردم دیگر دراز کنید حالا بگویید این خیرین پول ها را از کجا آورده اند؟ اگر راست میگویید دولت در شهرهای محروم هزینه کند و در تهران از خیرین کمک بگیرد
  • ليلا A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    2 1
    سلام. ميشه يه حساب قابل اعتماد معرفي کنيد براي واريز و کمک به ساختن مدرسه؟ ممنون ميشم
  • منصور A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    3 2
    بیایید بابت کم کاری در این 36 سال حداقل یک عذر خواهی ساده از این مردم ساده و بی ادعا داشته باشیم خیلی از مقامات رده بالای کشورهای عربی دارای اصلیت بلوچ ایرانی هستند و اگر بی طرفانه قضاوت کنیم پیشرفت آنها در این 36 سال از ما بهتر بوده
  • کفایت الله پیش بهار A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    مسئولین،دولت،وزرا ،خیرین اگه واقعا برای خدمت به مردم به این پست نشستین پس شمارا به خدا به کمک دشتیاری ما بیاین،این جا تو کلاسای حداکثر ۲۰ نفره ما ۶۰ نفر می نشستیم،الان ابتدایی ها شش پایه هستن تو مدرسه سه کلاسه دارن دس میخونن،یعنی تو هرکلاس دوپایه، خوهشا مسئولین به فکر مردم بی ادعا و ساده دشتیاری باشین...