فرصت چندانی تا شروع به کار سی و سومین جشنواره فیلم فجر باقی نمانده است و آنچه بیش از هر موضوعی در مورد این جشنواره جلب توجه می‌کند، جوان‌گرایی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حدود یک ماه از معرفی فیلم‌های راه یافته به بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره می‌گذرد و در این مدت سخنان مختلفی در مورد ترکیب فیلم‌ها و نگاه جاری در آنان منتشر شده است. هیات انتخاب جشنواره به عنوان نخستین گروهی که فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی را پیش از دیگران به تماشا نشسته‌اند می‌توانند با سخنان خود تصویری از جشنواره پیش رو ارائه کنند.

یکی از تازه‌ترین اظهارات هیات انتخای در مورد فیلم‌های جشنواره به سخنانی بازمی‌گردد که اعضای هیات‌های بخش‌های مختلف جشنواره در دیدار با وزیر ارشاد مطرح کردند. جمع‌بندی این سخنان حکایت از آن دارد که هیات انتخاب توجهی ویژه به طیف جوانان حاضر در جشنواره داشته است به گونه‌ای که رسول صدرعاملی از اعضای هیات انتخاب حدود 70 درصد سینماگران حاضر در بخش سودای سیمرغ را جوانان عنوان کرده است.

در ادامه با مروری بر سخنان اعضای هیات انتخاب بخش‌های مختلف جشنواره می‌توان به تصویری از جشنواره‌ای دست یافت که تا پنج روز دیگر کلید می‌خورد.

صدرعاملی: رشد  تفکر فیلمسازی

سخنان صدرعاملی در مقاطع مختلف در مورد گزینش فیلم‌های جشنواره حاشیه‌هایی را به همراه داشته است. به خصوص اظهارات او در مورد فیلم تازه عبدالرضا کاهانی واکنش این فیلمساز را سبب شد. این عضو هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ جشنواره در مورد حال و هوای حاکم بر کارهای این بخش از جشنواره گفت: «شاهد تفکر جدیدی در فیلمسازی در جشنواره سی و سوم هستیم که این مهم حاصل اعتماد مسوولان به فیلمسازان است. تفاوت امسال هیئت انتخاب جشنواره حضور بیشتر تعداد فیلمسازان بود واینکه سینماگران اهمیت بیشتری داشتند برای ما عوارضی هم داشت. یکی از مسائل پیش روی هیات های انتخاب در ادوار مختلف این بود که برخی اخبار به بیرون درز می کرد و هیات انتخاب جشنواره سی و سوم تلاش کرد این مهم دیگر تکرار نشود تا شان این هیات زیر سوال نرود.»

صدرعاملی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حمایت از فیلم‌هایی که به جشنواره راه نیافته‌اند در زمینه اکران اشاره کرد و گفت: «در بیانیه هیات انتخاب که برای نخستین بار صادر شد خواهش کردیم در غوغای جشنواره و فروکش کردن آن، فیلم هایی که در این فهرست نیست حمایت و به اکران برسد. سعی کردیم جشنواره بی مسئله ای باشد البته جشنواره باید حاشیه و مسئله داشته باشد زیرا جشنواره  که بدون حاشیه نمی شود.»

او اتفاق‌های پیش روی جشنواره امسال را نیز چنین برشمرد: «دو اتفاق درخشان در شورای پروانه ساخت رخ داد؛  اینکه پس  از30 سال اعتماد مسوولان به فیلمسازان محقق شد و خوشبختانه نتایج این اعتماد امسال کاملا دیده می شود؛  اینکه شاهد تفکر جدیدی در فیلمسازی  و جشنواره سی و سوم خواهیم بود که اتفاق کمی نیست. درک درست از سینمای ایران، خطوط قرمز و خواسته های مردم از سوی فیلمسازان جوان موجب شده شاهد رویش در سینمای ایران باشیم. از کانون کارگردانان درخواست کردم با کارگردانان جوان این دوره ارتباط موثری شکل گرفته و شاهد ایجاد گفتمان میان کارگردانان های نسل های مختلف باشیم. 70 درصد فیلم های حاضر در بخش سودای سیمرغ  هم متعلق به فیلمسازان جوانی است که تجربیات جدید خود را در سینما بدست آوردند.»

حاجی‌مشهدی: فضایی دلگرم‌کننده در مستندسازی

عزیز الله حاجی مشهدی از اعضا هیات انتخاب بخش سینمای حقیقت جشنواره فیلم فجر در مورد فیلم‌های این بخش از جشنواره گفت: «فیلم‌های مستند به ظاهر جذابیت‌های فیلم های داستانی را ندارد اما معتقدم خیلی به واقعیت و حقیقت زندگی نزدیک تر است زیرا بخشی از کار قرار است به دور از رویاپردازی شکل گیرد و این به معنای آن است که زندگی به مردم ایمان و اعتقاد و اندیشه آدم ها و واکنش های زندگی به مراتب نزدیک تر از سینمای داستانی است که تخیل یک نویسنده است. انتخاب واقعا بسیار کار دشواری است انتخاب 11 فیلم از میان 110 اثر اولیه و 80 فیلم ثانویه کار را دشوار تر می کرد. تنوع دیدگاه، تکثر نگاه و اندیشه در کنار ساختارهای بسیار متفاوت و نوآمده در آثار فیلمسازان مستند مبرهن بود  که این نگاه ها شوق انگیز بود.»

این منتقد و نویسنده سینما گفت: «ما فیلم های مستندی را به تماشا نشستیم که جغرافیای ایران را بازگو کرده و فن و تکنیک قابل توجهی داشتند که این امر از نقاط دلگرم کننده و امید بخش بود و تنوع مضمون در فیلم های انتخاب شده رعایت شد. چهره های نو آمده نشان می دهد بسترسازی هایی شده که این فیلمسازان جوان فعالیتشان تجلی داشته باشند. »

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =