خاطرات و نامه‌های همسر امام(ره) به فرزندانش منتشر می‌شود

مجموعه دست نوشته‌ها، نامه‌ها و خاطرات برجا مانده از مرحومه سقفی تدوین شده و در قالب کتابی با عنوان بانوی انقلاب، خدیجه دیگر در ۸۰۰ صفحه منتشر خواهد شد.

حمید انصاری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های مرتبط با برگزاری همایش بزرگداشت مرحومه خدیجه سقفی همسر بزرگوار امام راحل در فروردین 94 پرداخت.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه نباید در بررسی انقلاب تنها به شخصیت امام خمینی(ره) متمرکز شویم، گفت: موفقیت امام راحل مدیون فراهم شدن زمینه‌هایی مانند همراهی مردم ایران و فداکاری اصحاب و یارانشان و شرایط دشوار زندگی در رژیم سابق است. همکاری و همیاری آنانی که در مقابل استبداد ایستادند و مسیر را برای سراسری شدن نهضت هموار کردند که یکی از مهمترین آنها همسر مکرمه امام راحل مرحومه خدیجه سقفی است.

انصاری ادامه داد: روحیات ایشان به شکلی بود که در طول حیاتشان هرگز اجازه نمی‌داد درباره شخص‌شان کلامی به زبان آورده شود و متاسفانه واقعه تلخ رحلتشان نیز در اول فروردین سال ۸۸ رخ داد که کشور در فضای ملتهب انتخابات به سر می‌برد و در چنین فضایی حق مطلب در مورد ایشان ادا نشد.

انصاری افزود: دو دفترچه از دست‌نویس از خاطرات مرحومه سقفی موجود است اما ایشان هیچگاه اجازه انتشار آنها را به ما ندادند دوست نداشتند در مسیر بازگویی زندگیشان از رنج‌هایی سخن گفته شود که ترحمی را برانگیزد.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به برنامه‌ریزی این موسسه از یک سال پیش برای برگزاری همایشی به منظور معرفی زوایای پنهان شخصیت مرحومه سقفی گفت: در فروردین‌ماه سال آینده همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا که مصادف با ایام میلاد امام راحل نیز است همایشی به این منظور برگزار خواهد شد و در سایه آن از مجموعه‌ای از آثاری که زوایای زندگی ایشان را نیز معرفی می‌کند رونمایی خواهیم کرد.

انصاری همچنین با اشاره به مکاتبات متعدد مرحومه سقفی در ایام اقامت در خارج از کشور با فرزندانشان در ایران گفت: متن این نامه‌ها که از طریق اسناد ساواک به دست ما رسیده نشان می‌دهد که در هیچ کجای آنها ایشان شکوه و گلایه نمی‌کنند و طوری نامه‌نگاری می‌کند که انگار در کمال خوشبختی و در مکانی کاملا مناسب زندگی می‌کند با این وجود ایشان در زمان حیاطشان در کنار تمامی محدودیت‌هایی که برای فعالیت زنان در رژيم ساواک وجود داشت زبان فرانسه را می‌آموزند و با جنبه‌هایی از هنر نیز آشنایی حرفه‌ای پیدا می‌کنند و در کنار آن ۱۶ سال نیز در محفل حضرت امام به صورت رسمی منطق و ادبیات عرب و معارف را می‌آموزند.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر نیز با اشاره به ایجاد یک شورای علمی برای برگزاری این همایش در یک سال گذشته گفت: مجموعه دست نوشته‌ها، نامه‌ها و خاطرات برجا مانده از مرحومه سقفی در اختیار برادر بزرگتر ایشان قرار گرفته و زندگینامه ایشان توسط وی تدوین شده است که در قالب کتابی با عنوان بانوی انقلاب، خدیجه دیگر در ۸۰۰ صفحه منتشر خواهد شد.

همچنین زندگینامه توصیفی بانوی انقلاب نیز براساس خاطرات و اسناد بر جای مانده به قلم سیدعلی قادری در دو جلد ۵۵۰ صفحه‌ای در دست انتشار قرار دارد. کتابی نیز شامل خاطرات ۸۰ نفر از همراهان، آشنایان و بستگان مرحومه سقفی نیز به مناسبت این همایش در دست تولید است.

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =